(10 شبه راهبرد و 225 برنامه)
به گزارش وارک نیوز؛ نمایندگان منتخب مردم خرم آباد در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی
ضمن تبریک و آرزوی توفیق در ادای امانت مردم، نکاتی در خصوص نیازهای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت مردم عرض میشود.
همانطور که مستحضرید، عمر نمایندگی 4 ساله موقعیتی مغتنم است که اگر همراه با بازدهی و کار مفید باشد، میتواند باقیات صالحات باشد؛ همچنان که نام نیک شیرمردان و شیرزنان این خطه بر تارک تاریخ ثبت شده است. اگر غیر از مسیر خدمت به مردم طی شود و راه به سمت منفعتطلبیهای مرسوم، طایفهگراییهای منسوخ که از عوامل اصلی توسعهنیافتگی استان است و یا دوگانه بلاوجه اصلاحطلب و اصولگرا که ثمرش برای مردم، بیحاصل و تقریباً هیچ است پی گرفته شود، حتم بدانیم بر پای نهالی خشک، 1461 روز ایام نمایندگی، شب خواهد شد؛ در حالی که ارزش این روزها بسیار است و شخصیتی مثل امیرکبیر در زمانی کمتر، آن همه حجم خدمات ارائه داد؛ مضافاً آنکه با نمایش اخلاص در عمل و خدمت به بندگان خدا، میتوان به صورت متوالی برای چهار ساله بعد نیز رأی مردم را داشت و این سنت را شکست که مردم خرم آباد بیش از یک دوره به یک نماینده رأی نمیدهند.
به نظر میرسد برای رسیدن به این موقعیت، لازم است هر دو نماینده محترم و منتخب:
- اولاً با هم هماهنگ باشند و این هماهنگی را با تشکیل تیم واحد مدیریتی در ارتباطگیری مؤثر با سایر نمایندگان استان شکل دهند تا همافزایی شکل بگیرد و از دل این تشکیل تیم هماهنگ از مجمع نمایندگان استان لرستان، جلسات منظم با رؤسای سه قوه، وزرا و سایر مسئولین کشوری و لشکری (به فراخور مسائل و نیازهای استان) برگزار گردد؛ مضافاً آنکه هر چه این تیم به صورت همآواتری باشد، بهتر میتواند در رأیگیریهای صحن نیز عمل کند، حتی میتوان از این الگو چه در قالب تشکیل کمیسیون مجمع نمایندگان و یا برگزاری جلسات با سایر مجامع استانی نیز بهره جست؛ چرا که اجرای برخی پروژههای مشترک بین استانی در شرایط نامتوازن بودجهای، میتواند توجیه اقتصادی شایانتری داشته باشد.
- ثانیاً به جای ورود بیحاصل به بحثهای سیاسی، غالب نگاه را متمرکز به مشکلات درونشهری کنند و آنقدر در مسائل سیاسی و کلان کشور غرق نشوند که فراموش کنند خیل عظیم جوانان بیکار این شهر، چشم به تدبیر و عمل نمایندگانش دارد. یک پیشنهاد در همین راستا و به ترتیب اولویت و ناظر به تخصص نمایندگان منتخب، تلاش در ورود به این کمیسیونها است: برنامه و بودجه، تلفیق، فرهنگی، اجتماعی، آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان، تحقیق، سیاست داخلی و شوراها و امنیت ملی و سیاست خارجی. ورود به این کمیسیونها نیز طبعاً به نحوی باشد که پس از هماهنگی فی مابین میان نمایندگان منتخب باشد تا به جای ورود هر دو به یک کمیسیون، به تناسب تخصص و بهرهوری بیشتر، تقسیم کار نمایند. نیاز به توضیح ندارد که پذیرفتن مسئولیت ریاست یا نیابت رئیس بر کمیسیون در تنفذ بیشتر، نقش مهمی دارد و حتی اگر این مشارکت به سطح حضور در هیئت رئیسه هم منجر شود، میتواند منشأ برکات مضاعف برای شهر شود. البته مشارکت در فراکسیونها با توجه به قالب معمولاً سیاسی که دارد و اتلاف وقت نمایندگان منتخب، شاید برای مرکز استان لرستان خیلی مفید نباشد که کارهای زمینمانده آن بسیار است. ارتباط مؤثر با مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات نیز در برنامهریزی درست و نظارت رصدمندانه از پیشنهادهای مهم است.
- ثالثاً به جای دخل و تصرف بیجا در عزل و نصب مدیران و یا سفارشهای نادرست، عزم خود را به هدایت و واداشتن به کار مدیران فعلی در دولت مستقر و مدیران بعدی در دولت آینده گسیل دارند که برای این دو مرحله نیز در نظر گرفتن راهبرد و شیوه ورود متمایز لازم است. به عنوان مثال؛ یک راهکار میتواند برگزاری جلسات مشترک و تقسیم کار شده نمایندگان منتخب با دستگاههای اجرایی استان به صورت منظم و دورهای باشد تا هم در جریان به روز رسانی پروژهها قرار گیرند و هم با ایجاد فضایی- مثلاً- در نماز جمعه و در قالب سخنرانی پیش از خطبه، مسئول اجرایی هر دستگاه به ارائه گزارش به مردم پرداخته و با اطلاعرسانی قبلی در همان روز به حل و فصل مشکلات مردم بپردازد. طبیعی است سازوکارهای سؤال از وزرا، طرح استیضاح، تحقیق و تفحص و نظارت و از همه مهمتر قانونگذاری میتواند به اهرمهای در اختیار نمایندگان منتخب در واداشتن مسئولین استانی به تحرک بیشتر، کمک کند. در شکلگیری بهتر این ایده نیز لازم است از ظرفیتهای امام جمعه جدید شهر بهره جست.
- رابعاً در این مدت باقیمانده تا 8 خرداد 1399 و آغاز به کار مجلس جدید، به جای اتلاف وقت خود در مهمانیهای مشکوک حامیان یا خدای ناکرده تصفیه حسابهای سیاسی و انتقامجوییها، حسن استفاده از اصل مدیریت زمان برده شود و به شناسایی و احصای دقیق مشکلات مرکز استان و تمامی بخشها و روستاهای آن پرداخته و سپس با تشکیل یک فایل برای هر بخش و روستا به پیجویی راهحلهای اختصاصی هر منطقه بپردازند.
- خامساً در این مسیر از بدنه کارشناسی و تخصصی نخبگان و بومیان و یا خرمآبادیهای نخبه مقیم در سایر شهرها و به ویژه علما و استادان دانشگاه و دانشجویان بهره ببرند، برای این منظور نیز استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی و روی خوش نشان دادن به ایدهپردازی اهل اندیشه میتواند راهگشا و چارهساز باشد؛ مضافاً آنکه بهرهگیری از این ظرفیتها در تدوین طرحهای کارشناسی شده و طرح آن در کمیسیونها و سپس ارائه به صحن به صورت عادی، یک فوریتی یا دوفوریتی (بسته به اهمیت مسئله) میتواند هم بر غنای کارشناسی مجلس بیفزاید که مسبوق به سابقه است و هم در رفع مشکلات استانی و ملی، مثمر واقع شود. به عنوان مثال، تصمیمگیری در خصوص نحوه استفاده بهینه از موقعیت جغرافیایی استان که یک سوم آن روی نفت است، نیاز به تدبیر ویژهای دارد.
- سادساً از مراجع و علما و نمایندگان ادوار و سابق خرم آباد مشورت بگیرند تا با آگاهی از مشکلات بر سر راه نمایندگی، دچار بحران هویت شناختی و اشتباه محاسباتی نشوند؛ پس از بهارستاننشینی نیز با تعصب به اصل مدیریت زمان و شناخت مشکلات استان، از شرکت در همایشها و کنفرانسها و سمینارها و افتتاحیههای مرسوم که رشد قارچگونه طی سالیان اخیر داشته، اجتناب نموده و حتی در نطقهای پیش از دستور نیز به جای پرداختن به مسائل سیاستبازانه و نقد و نفی جناح رقیب، مستمراً و به سبک الگوهای یادگیری، به دنبال کاویدن و حل نمودن مسائل باشند.
- سابعاً دفتری مردمی در خرم آباد در نظر گرفته شود؛ به نحوی که از حیث چینش منطقهای بتواند تمرکز هر دو نماینده را بر مشکلات مناطق محروم جلب کند. به عنوان مثال استقرار دفتر نمایندگی میتواند در منطقه اسدآبادی و دیگری در منطقه درهگرم باشد. حتماً تأکید میشود که نمایندگان محترم لااقل هفتهای یک مرتبه و به صورت چرخشی در دفتر مستقر در حوزه انتخابیه خود حضور داشته و دیدار مردمی داشته باشند و هیچگاه این دیدارها را تعطیل و یا به شخص ثالث حواله ندهند مگر در شرایط خاص مثل مأموریتهای کاری.
- ثامناً دفتر مستقر در بهارستان به نحوی مدیریت شود که شأن و منزلت مردم رعایت شود و حتی الامکان فضای ارتباطی به نحوی باشد که نیاز به عزیمت مردم بومی به تهران جهت دیدار با نمایندگان نباشد؛ بلکه دفتر تهران برای حل سایر مسائل و ملاقاتهای مردمی با خرم آبادیهای مقیم سایر شهرها و جلسات مدیریتی باشد.
- تاسعاً در طول هفته که به حوزه انتخابیه عزیمت میشود، حتماً به بخشها و روستاها و توابع به صورت حضوری مراجعه شود که از نزدیک مشکلات مردم را دیدن فراتر از مشاهده گزارشات است، مضافاً آنکه استان لرستان همچنان میتواند از مراکز کشاورزی کشور باشد، منوط به سوق داده شدن به کشاورزی صنعتی و حل مسئله آب. سرکشی ماهانه به پروژهها نیز مطلب دیگری است که لازم است نمایندگان محترم با هماهنگی یکدیگر و تقسیم کار، مثلاً به صورت ماهانه از پیشرفت پروژهها کسب اطلاع نموده و از به سامان رسیدن پروژهها غفلت نورزند.
- عاشراً هر گونه مسافرت زیارتی و سیاحتی و مشارکت در کار اقتصادی با منافع شخصی را در طول این چهار سال برای خود ممنوع کنند و خانواده خود را در همین ایام به خوبی همراه نمایند که این ایام، دوران سخت کار کردن و عرقریزی با انگیزه جوانی است و به یاد داشته باشیم که نماینده شهرهای محرومی مثل خرم آباد نیاز به کار مضاعف دارد، نه اینکه با قصد تخطئه، همه بار عدم توسعه را به گردن مدیران و نمایندگان سابق انداخت که هر کدام در حد خود تلاش نمودهاند، بلکه از این حیث که شهرهای توسعهنیافته با سبک مدیریت سنتی و حلزونی نمیتوانند در فضای امروز که عصر ارتباطات و فناوری است، تنفسی سالم داشته باشند مگر آنکه مسئولینی پا به رکاب با سبک کار جهادی و شبانهروزی و تخصصی پا در میدان نهند.
پس از این دهگانه راهبردی، چند مورد عملیاتی نیز در خصوص برخی پروژههای نیمهتمام یا نیاز به تدبیر مالی و حل مشکل نقدینگی و یا سایر موارد آمایشی و زیرساختی اشاره میشود که حاکی از مشت، نمونه خروار است و البته متحقق ساختن حتی یک مورد از این سیاهه نیز میتواند کورسوی امیدی بر کارایی و اثربخشی جایگاه نمایندگی نمایندگان منتخب باشد که نیاز به مدیریت مدبرانه و برنامهریزی اجرایی دقیق دارد:
ارائه این فهرست بلندبالا که بخشی از مشکلات عمده و تاریخی این شهر است، به معنای آن نیست که حجم انتظارات از نمایندگان منتخب بالا رود؛ بلکه غرض، گم نکردن راه و تلاش برای حل مسائل واقعی مرکز استان است و در این مسیر با توجه به گستره پروژههای ناتمام، تلاش شود از آغاز پروژههای جدید و کلنگزنیهای تشریفاتی اجتناب شود و البته با تمام توان جلوی تعطیلی کارخانههای شهر را بگیرند و به کارخانه و صنایع تولیدی به مثابه ناموس خود بنگرند؛ چرا که با سفره مردم ارتباط وثیقی دارد. توجه داشته باشیم که مردم، سخنور نمیخواهند؛ بلکه مرد کاری و پیگیر پروژهها با روحیه تقنینی و نظارتی قوی که روز و شب نمیشناسد، میخواهند؛ سخنران الی ماشاءا… وجود دارد.
پس از پایان این پروژهها که عبور از مراحل زیرساختی است، ساخت شهری تاریخی و گردشگری در تراز ایران اسلامی از حیث محتوایی و نرم افزاری ذیل الگوی پیشرفت و به منظور تمدنسازی نوین اسلامی- ایرانی شروع میشود؛ لذا پایان این فهرست بلندبالا، آغاز راه است و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل…
آرزومند تحقق خرم آبادی شایسته قدمت و فرهنگ غنی لرهای ایران زمین که به نقلی تا بیش از 50 هزار سال گفته شده و حتی سخن از عصر پارینهسنگی (پالتئولتیک) میشود؛ همان شاپورخواست و بنا به برخی اقوال، خایدالویی که از نگینهای تمدن عیلامی بوده و به جهت غنای بالا فرهنگی و طبعاً امکانپذیری اختلاط فرهنگی همچنان که میان اقوام لر و لک ایجاد نمود، میتواند لُرنشینی لُردنشین برای اقوام مستقر در خود و برای سایرین شود.
محمدشتا بدرا
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی
رونوشت:
- نماینده ولی فقیه در لرستان جهت استحضار
- استاندار لرستان جهت استحضار
- فرماندار خرم آباد جهت استحضار
- رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد جهت استحضار
- شهردار خرم آباد جهت استحضار
- مدیر کل دادگستری استان لرستان جهت استحضار
- مدیر کل صدا و سیمای مرکز لرستان جهت استحضار
- رسانههای خبری و مطبوعاتی استان
دیدگاه ها (0)