آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » تازه ترین اخبار » خبر مهم » گردشگری » گزارش » یادداشت
کد خبر : 16211
سه شنبه - ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷

شأن و منزلت خرم آباد با قدمتی به درازای تاریخ قوم لر…

شأن و منزلت خرم آباد با قدمتی به درازای تاریخ قوم لر…

شأن و منزلت خرم آباد با قدمتی به درازای تاریخ قوم لر…

به گزارش وارک نیوز؛ نمایندگان منتخب مردم خرم آباد در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی

ضمن تبریک و آرزوی توفیق در ادای امانت مردم، نکاتی در خصوص نیازهای کوتاه­مدت، میان­مدت و بلندمدت مردم عرض می­شود.

همانطور که مستحضرید، عمر نمایندگی 4 ساله موقعیتی مغتنم است که اگر همراه با بازدهی و کار مفید باشد، می­تواند باقیات صالحات باشد؛ هم­چنان که نام نیک شیرمردان و شیرزنان این خطه بر تارک تاریخ ثبت شده است. اگر غیر از مسیر خدمت به مردم طی شود و راه به سمت منفعت­طلبی­های مرسوم، طایفه­گرایی­های منسوخ که از عوامل اصلی توسعه­نیافتگی استان است و یا دوگانه بلاوجه اصلاح­طلب و اصول­گرا که ثمرش برای مردم، بی­حاصل و تقریباً هیچ است پی گرفته شود، حتم بدانیم بر پای نهالی خشک، 1461 روز ایام نمایندگی، شب خواهد شد؛ در حالی که ارزش این روزها بسیار است و شخصیتی مثل امیرکبیر در زمانی کمتر، آن همه حجم خدمات ارائه داد؛ مضافاً آن­که با نمایش اخلاص در عمل و خدمت به بندگان خدا، می­توان به صورت متوالی برای چهار ساله بعد نیز رأی مردم را داشت و این سنت را شکست که مردم خرم آباد بیش از یک دوره به یک نماینده رأی نمی­دهند.

 

به نظر می­رسد برای رسیدن به این موقعیت، لازم است هر دو نماینده محترم و منتخب:

  • اولاً با هم هماهنگ باشند و این هماهنگی را با تشکیل تیم واحد مدیریتی در ارتباط­گیری مؤثر با سایر نمایندگان استان شکل دهند تا هم­افزایی شکل بگیرد و از دل این تشکیل تیم هماهنگ از مجمع نمایندگان استان لرستان، جلسات منظم با رؤسای سه قوه، وزرا و سایر مسئولین کشوری و لشکری (به فراخور مسائل و نیازهای استان) برگزار گردد؛ مضافاً آن­که هر چه این تیم به صورت هم­آواتری باشد، بهتر می­تواند در رأی­گیری­­های صحن نیز عمل کند، حتی می­توان از این الگو چه در قالب تشکیل کمیسیون مجمع نمایندگان و یا برگزاری جلسات با سایر مجامع استانی نیز بهره جست؛ چرا که اجرای برخی پروژه­های مشترک بین استانی در شرایط نامتوازن بودجه­ای، می­تواند توجیه اقتصادی شایان­تری داشته باشد.
  • ثانیاً به جای ورود بی­حاصل به بحث­های سیاسی، غالب نگاه را متمرکز به مشکلات درون­شهری کنند و آن­قدر در مسائل سیاسی و کلان کشور غرق نشوند که فراموش کنند خیل عظیم جوانان بیکار این شهر، چشم به تدبیر و عمل نمایندگانش دارد. یک پیشنهاد در همین راستا و به ترتیب اولویت و ناظر به تخصص نمایندگان منتخب، تلاش در ورود به این کمیسیون­ها است: برنامه و بودجه، تلفیق، فرهنگی، اجتماعی، آموزش و تحقیقات، بهداشت و درمان، تحقیق، سیاست داخلی و شوراها و امنیت ملی و سیاست خارجی. ورود به این کمیسیون­ها نیز طبعاً به نحوی باشد که پس از هماهنگی فی مابین میان نمایندگان منتخب باشد تا به جای ورود هر دو به یک کمیسیون، به تناسب تخصص و بهره­وری بیشتر، تقسیم کار نمایند. نیاز به توضیح ندارد که پذیرفتن مسئولیت ریاست یا نیابت رئیس بر کمیسیون در تنفذ بیشتر، نقش مهمی دارد و حتی اگر این مشارکت به سطح حضور در هیئت رئیسه هم منجر شود، می­تواند منشأ برکات مضاعف برای شهر شود. البته مشارکت در فراکسیون­ها با توجه به قالب معمولاً سیاسی که دارد و اتلاف وقت نمایندگان منتخب، شاید برای مرکز استان لرستان خیلی مفید نباشد که کارهای زمین­مانده آن بسیار است. ارتباط مؤثر با مرکز پژوهش­ها و دیوان محاسبات نیز در برنامه­ریزی درست و نظارت رصدمندانه از پیشنهادهای مهم است.

 

  • ثالثاً به جای دخل و تصرف بی­جا در عزل و نصب مدیران و یا سفارش­های نادرست، عزم خود را به هدایت و واداشتن به کار مدیران فعلی در دولت مستقر و مدیران بعدی در دولت آینده گسیل دارند که برای این دو مرحله نیز در نظر گرفتن راهبرد و شیوه ورود متمایز لازم است. به عنوان مثال؛ یک راهکار می­تواند برگزاری جلسات مشترک و تقسیم کار شده نمایندگان منتخب با دستگاه­های اجرایی استان به صورت منظم و دوره­ای باشد تا هم در جریان به روز رسانی پروژه­ها قرار گیرند و هم با ایجاد فضایی- مثلاً- در نماز جمعه و در قالب سخنرانی پیش از خطبه، مسئول اجرایی هر دستگاه به ارائه گزارش به مردم پرداخته و با اطلاع­رسانی قبلی در همان روز به حل و فصل مشکلات مردم بپردازد. طبیعی است سازوکارهای سؤال از وزرا، طرح استیضاح، تحقیق و تفحص و نظارت و از همه مهم­تر قانونگذاری می­تواند به اهرم­های در اختیار نمایندگان منتخب در واداشتن مسئولین استانی به تحرک بیشتر، کمک کند. در شکل­گیری بهتر این ایده نیز لازم است از ظرفیت­های امام جمعه جدید شهر بهره جست.

 

  • رابعاً در این مدت باقیمانده تا 8 خرداد 1399 و آغاز به کار مجلس جدید، به جای اتلاف وقت خود در مهمانی­های مشکوک حامیان یا خدای ناکرده تصفیه حساب­های سیاسی و انتقام­جویی­ها، حسن استفاده از اصل مدیریت زمان برده شود و به شناسایی و احصای دقیق مشکلات مرکز استان و تمامی بخش­ها و روستاهای آن پرداخته و سپس با تشکیل یک فایل برای هر بخش و روستا به پی­جویی راه­حل­های اختصاصی هر منطقه بپردازند.

 

  • خامساً در این مسیر از بدنه کارشناسی و تخصصی نخبگان و بومیان و یا خرم­آبادی­های نخبه مقیم در سایر شهرها و به ویژه علما و استادان دانشگاه و دانشجویان بهره ببرند، برای این منظور نیز استفاده از ظرفیت­ شبکه­های اجتماعی و روی خوش نشان دادن به ایده­پردازی اهل اندیشه می­تواند راهگشا و چاره­ساز باشد؛ مضافاً آن­که بهره­گیری از این ظرفیت­ها در تدوین طرح­های کارشناسی شده و طرح آن در کمیسیون­ها و سپس ارائه به صحن به صورت عادی، یک فوریتی یا دوفوریتی (بسته به اهمیت مسئله) می­تواند هم بر غنای کارشناسی مجلس بیفزاید که مسبوق به سابقه است و هم در رفع مشکلات استانی و ملی، مثمر واقع شود. به عنوان مثال، تصمیم­گیری در خصوص نحوه استفاده بهینه از موقعیت جغرافیایی استان که یک سوم آن روی نفت است، نیاز به تدبیر ویژه­ای دارد.

 

  • سادساً از مراجع و علما و نمایندگان ادوار و سابق خرم آباد مشورت بگیرند تا با آگاهی از مشکلات بر سر راه نمایندگی، دچار بحران هویت شناختی و اشتباه محاسباتی نشوند؛ پس از بهارستان­نشینی نیز با تعصب به اصل مدیریت زمان و شناخت مشکلات استان، از شرکت در همایش­ها و کنفرانس­ها و سمینارها و افتتاحیه­های مرسوم که رشد قارچ­گونه طی سالیان اخیر داشته، اجتناب نموده و حتی در نطق­های پیش از دستور نیز به جای پرداختن به مسائل سیاست­بازانه و نقد و نفی جناح رقیب، مستمراً و به سبک الگوهای یادگیری، به دنبال کاویدن و حل نمودن مسائل باشند.

 

  • سابعاً دفتری مردمی در خرم آباد در نظر گرفته شود؛ به نحوی که از حیث چینش منطقه­ای بتواند تمرکز هر دو نماینده را بر مشکلات مناطق محروم جلب کند. به عنوان مثال استقرار دفتر نمایندگی می­تواند در منطقه اسدآبادی و دیگری در منطقه دره­گرم باشد. حتماً تأکید می­شود که نمایندگان محترم لااقل هفته­ای یک مرتبه و به صورت چرخشی در دفتر مستقر در حوزه انتخابیه خود حضور داشته و دیدار مردمی داشته باشند و هیچگاه این دیدارها را تعطیل و یا به شخص ثالث حواله ندهند مگر در شرایط خاص مثل مأموریت­های کاری.

 

  • ثامناً دفتر مستقر در بهارستان به نحوی مدیریت شود که شأن و منزلت مردم رعایت شود و حتی الامکان فضای ارتباطی به نحوی باشد که نیاز به عزیمت مردم بومی به تهران جهت دیدار با نمایندگان نباشد؛ بلکه دفتر تهران برای حل سایر مسائل و ملاقات­های مردمی با خرم آبادی­های مقیم سایر شهرها و جلسات مدیریتی باشد.

 

  • تاسعاً در طول هفته که به حوزه انتخابیه عزیمت می­شود، حتماً به بخش­ها و روستاها و توابع به صورت حضوری مراجعه شود که از نزدیک مشکلات مردم را دیدن فراتر از مشاهده گزارشات است، مضافاً آن­که استان لرستان هم­چنان می­تواند از مراکز کشاورزی کشور باشد، منوط به سوق داده شدن به کشاورزی صنعتی و حل مسئله آب. سرکشی ماهانه به پروژه­ها نیز مطلب دیگری است که لازم است نمایندگان محترم با هماهنگی یکدیگر و تقسیم کار، مثلاً به صورت ماهانه از پیشرفت پروژه­ها کسب اطلاع نموده و از به سامان رسیدن پروژه­ها غفلت نورزند.

 

  • عاشراً هر گونه مسافرت زیارتی و سیاحتی و مشارکت در کار اقتصادی با منافع شخصی را در طول این چهار سال برای خود ممنوع کنند و خانواده خود را در همین ایام به خوبی همراه نمایند که این ایام، دوران سخت کار کردن و عرق­ریزی با انگیزه جوانی است و به یاد داشته باشیم که نماینده شهرهای محرومی مثل خرم آباد نیاز به کار مضاعف دارد، نه این­که با قصد تخطئه، همه بار عدم توسعه را به گردن مدیران و نمایندگان سابق انداخت که هر کدام در حد خود تلاش نموده­اند، بلکه از این حیث که شهرهای توسعه­نیافته با سبک مدیریت سنتی و حلزونی نمی­توانند در فضای امروز که عصر ارتباطات و فناوری است، تنفسی سالم داشته باشند مگر آن­که مسئولینی پا به رکاب با سبک کار جهادی و شبانه­روزی و تخصصی پا در میدان نهند.

 

پس از این ده­گانه راهبردی، چند مورد عملیاتی نیز در خصوص برخی پروژه­های نیمه­تمام یا نیاز به تدبیر مالی و حل مشکل نقدینگی و یا سایر موارد آمایشی و زیرساختی اشاره می­شود که حاکی از مشت، نمونه خروار است و البته متحقق ساختن حتی یک مورد از این سیاهه نیز می­تواند کورسوی امیدی بر کارایی و اثربخشی جایگاه نمایندگی نمایندگان منتخب باشد که نیاز به مدیریت مدبرانه و برنامه­ریزی اجرایی دقیق دارد:

 

ارائه این فهرست بلندبالا که بخشی از مشکلات عمده و تاریخی این شهر است، به معنای آن نیست که حجم انتظارات از نمایندگان منتخب بالا رود؛ بلکه غرض، گم نکردن راه و تلاش برای حل مسائل واقعی مرکز استان است و در این مسیر با توجه به گستره پروژه­های ناتمام، تلاش شود از آغاز پروژه­های­ جدید و کلنگ­زنی­های تشریفاتی اجتناب شود و البته با تمام توان جلوی تعطیلی کارخانه­های شهر را بگیرند و به کارخانه و صنایع تولیدی به مثابه ناموس خود بنگرند؛ چرا که با سفره مردم ارتباط وثیقی دارد. توجه داشته باشیم که مردم، سخنور نمی­خواهند؛ بلکه مرد کاری و پیگیر پروژه­ها با روحیه تقنینی و نظارتی قوی که روز و شب نمی­شناسد، می­خواهند؛ سخنران الی ماشاءا… وجود دارد.

 

 

پس از پایان این پروژه­ها که عبور از مراحل زیرساختی است، ساخت شهری تاریخی و گردشگری در تراز ایران اسلامی از حیث محتوایی و نرم افزاری ذیل الگوی پیشرفت و به منظور تمدن­سازی نوین اسلامی- ایرانی شروع می­شود؛ لذا پایان این فهرست بلندبالا، آغاز راه است و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل…

 

 

آرزومند تحقق خرم آبادی شایسته قدمت و فرهنگ غنی لرهای ایران زمین که به نقلی تا بیش از 50 هزار سال گفته شده و حتی سخن از عصر پارینه­سنگی (پالتئولتیک­) می­شود؛ همان شاپورخواست و بنا به برخی اقوال، خایدالویی که از نگین­های تمدن عیلامی بوده و به جهت غنای بالا فرهنگی و طبعاً امکان­پذیری اختلاط فرهنگی هم­چنان که میان اقوام لر و لک ایجاد نمود، می­تواند لُرنشینی لُردنشین برای اقوام مستقر در خود و برای سایرین شود.

 

محمدشتا بدرا

دانشجوی دکتری مدیریت دولتی

 

رونوشت:

  • نماینده ولی فقیه در لرستان جهت استحضار
  • استاندار لرستان جهت استحضار
  • فرماندار خرم آباد جهت استحضار
  • رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد جهت استحضار
  • شهردار خرم آباد جهت استحضار
  • مدیر کل دادگستری استان لرستان جهت استحضار
  • مدیر کل صدا و سیمای مرکز لرستان جهت استحضار
  • رسانه­های خبری و مطبوعاتی استان