به گزارش وارک نیوز متصل شدن مرکز استان لرستان به خط راهآهن سراسری به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم خرمآباد به شمار میرود چرا که مطمئنا تحقق این امر تاثیر بسیار شگرفی در توسعه اقتصادی و همچنین جذب سرمایهگذاران خواهد داشت.
متاسفانه با این وجود در دهههای گذشته اقدامی در جهت احداث راهآهن خرم آباد صورت نگرفت این در حالی بود که میتوانست با درایت نمایندگان و مسئولان وقت این امر را محقق کرد.
به هر حال پس از کشوقوسهای متعدد عملیات اجرایی احداث راهآهن دورود به خرمآباد در سال ۹۲ یعنی درست چند سال پس از کلنگ زنی آن با عاملیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد.
آغاز شدن عملیات اجرایی راهآهن دورود به خرمآباد خوشحالی مردم خرمآباد را در پیش داشت چرا که در همان روزگار مسئولان قول داده بودند این پروژه را در مدت زمان چند سال تکمیل و به بهرهبرداری برسانند.
در ابتدا با توجه به اینکه منابع مالی مناسبی از محل فروش سهام فولاد برای احداث راهآهن دورود به خرمآباد در نظر گرفته بودند شاهد پیشرفت مناسب طرح بودیم.
اما متاسفانه با گذشت چندین سال روز به روز وضعیت راهآهن خرمآباد در شرایط مناسبی قرار پیدا نمیکرد تا اینکه امسال مسئولان اعلام کردند که اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرایی شدن این طرح در حال اتمام بوده و باید اقدامی در جهت تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه کرد.
به بیان دیگر حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث این در حال اتمام است و به دلیل این که تاکنون اقدامی برای تأمین منابع مالی صورت نگرفته اعتبار دیگری نیز برای پروژه وجود ندارد و همین موضوع باعث سردرگمی و بلاتکلیفی راهآهن دورود به خرمآباد شده است.
با وجود گذشت بیش از ۵ سال از آغاز عملیات اجرایی راهآهن دورود به خرمآباد بر اساس اعلام مسئولان این طرح دارای حدود ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی است.
در نتیجه با توجه به نبود منابع مالی، بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته برای تکمیل آن به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
تمامی عوامل دست به دست هم داده تا در شرایط کنونی شاهد متوقف شدن عملیات اجرایی پروژه باشیم و یا آینده مثبتی برای آن وجود نداشته باشد.
به همین دلیل است که در ماههای گذشته کارگران و کارکنان این طرح از عدم پرداخت مطالبات خود و یا اخراجشان جایی بهتر از محل استانداری لرستان را پیدا نکردند تا شاید آقای استاندار فکری به حالشان کند.
باید پذیرفت که اکنون راه آهن خرمآباد به دورود با چالش تامین منابع مالی مواجه است و انتظار میرود که استاندار و نمایندگان مردم خرمآباد در مجلس شورای اسلامی از تمام ظرفیت خود برای تامین اعتبارات مورد نیاز این طرح بسیار مهم استفاده کنند چرا که مطمئنا یکی از خواستههای به حق مردم خرمآباد تکمیل این پروژه و اتصال مرکز استان به خط راه آهن سراسری کشور است.
تمامی سخنان به خوبی نشان میدهد که برای برطرف شدن موانع پیش روی این پروژه کلان لرستان باید از تمام ظرفیت مسئولان استانی و کشوری استفاده کنیم.
پیشرفت فیزیکی ۳۴ درصدی پروژه
گواه سخنان گفته شده را باید در مصاحبه مدیرکل راه و شهرسازی لرستان دید به نحوی که بر اساس اعلام خالقی عملیات اجرایی پروژه راهآهن دورود به خرمآباد که حدود ۱۱۴ کیلومتر بوده از سال ۹۲ آغاز شده و تاکنون نیز ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی معتقد است در ابتدا اعتبارات مناسبی برای این پروژه در نظر گرفته شده بود و از محل فروش سهام فولاد این طرح منابع مناسبی داشت اما امسال این اعتبارات به پایان رسیده و مهمترین چالش نیز تامین منابع مالی است.
مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه سخنانش اعلام میکند که یکی از راهکارهای حل و فصل چالشهای پیشروی راهآهن دورود به خرمآباد استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بوده که البته به نظر میرسد این امر در کوتاهمدت بسیار دشوار است.
خالقی زمان اجرای پروژه را ۴۸ ماه اعلام کرد و گفت: در ابتدا قرار بوده این پروژه در مدت زمان حدود ۴۸ ماه تکمیل و بهرهبرداری برسد اما پس از گذشت چند سال این عدد به بیش از ۶۰ ماه رسید و اکنون نیز به دلیل عدم تأمین منابع مالی شاهد پیشرفت فیزیکی ۳۴ درصدی آن هستیم.
وی تکمیل راهآهن دورود به خرمآباد را در گرو تامین بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار اعلام میکند.
مشکل تامین منابع مالی پروژه
از سوی دیگر محمدرضا ملکشاهیراد نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس معتقد است: یک نکته حائز اهمیت در خصوص پروژه راه آهن دورود–خرمآباد-اندیمشک این است که تا سال گذشته بودجه راه آهن از محل سهام فولاد تامین میشد، اما اعتبار پیشبینی شده از محل فروش فولاد امسال به پایان میرسد.
به گفته محمد رضا ملکشاهی راد چنانچه پروژه راهآهن دورود-خرمآباد-اندیمشک سال آینده تامین منابع نشود، عملا ادامه راه آهن با مشکل مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: البته پیگیری و رایزنیهایی با وزیر راه انجام شده و این وزارت خانه آمادگی دارد در لایحه بودجه ۹۸ یک ردیف جداگانه که از منابع درآمدهای دولت حاصل میشود، برای پروژه لحاظ کند.
تسریع در روند احداث راهآهن دورود به خرمآباد خواسته مشترک نمایندگان لرستان
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در خانه ملت تاکید کرد: یکی از مطالبات نمایندگان تسریع در عملیات اجرایی و اتمام راه آهن به عنوان یکی از زیر ساختهای توسعه در لرستان است.
تاکید بر آغاز عملیات اجرایی محور خرمآباد- اندیمشک
ملکشاهی راد اظهار کرد: اگر چه اصرار ما این است که عملیات اجرایی پروژه از سمت خرمآباد به اندیمشک نیز آغاز شود، اما متاسفانه دولت چند سالی است که با کمبود اعتبارات مواجه است.
مردم لرستان در آرزوی سوت قطار به خرمآباد هستند
از سوی دیگر محمد بیرانوندی نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متأسفانه اعتبار پروژه راهآهن دورود – خرمآباد سال آینده با چالش روبهرو میشود.
وی معتقد است: متأسفانه اعتبار راهآهن از سهام فولاد تأمین میشود، این اعتبار تا انتهای امسال تأمین میشود ولی برای سال آینده جهت تأمین اعتبار با چالش روبهرو خواهیم شد.
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس گفت: تلاش میکنیم از محل دیگری تأمین شود و حقیقتاً از روند کند این پروژه بسیار نگران هستیم چرا که بسیاری از مردم لرستان در آرزوی سوت قطار به خرمآباد هستند.
بیرانوندی بیان کرد: در این راستا بارها به وزیر راه و شهرسازی و مسئولان این وزارتخانه اعلام شده که باید از تمام ظرفیت خود برای تکمیل و تامین اعتبارات مورد نیاز راهآهن دورود به خرمآباد استفاده کنند چرا که تحقق این امر به عنوان یک خواسته به حق مردم لرستان است.
در هر حال باید دید مدیریت ارشد استان و دولت برنامههایشان برای تامین اعتبارات مورد نیاز راهآهن دورود به خرمآباد چیست؟
به نظر میرسد تامین اعتبارات مورد نیاز راهآهن دورود به خرمآباد باید به عنوان خواسته مشترک تمامی نمایندگان لرستان باشد چراکه مطمئنا تحقق این امر کمک زیادی به توسعه استان خواهد کرد و مجمع نمایندگان استان باید با همدلی به دنبال تامین اعتبارات مورد نیاز این پروژه باشند.
در پایان سوال بیپاسخ بسیاری از مردم لرستان به خصوص خرمآبادیها این است چه زمانی حسرت شنیدن سوت قطار در این دیار به پایان میرسد؟
گزارش از علی عبدالهزاده-دوهفته نامه تمدن مرکزی
دیدگاه ها (0)