آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » تازه ترین اخبار » خبر مهم
کد خبر : 9980
جمعه - ۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

بوی گل و لای و رسوبات بر جامانده از سیل در پلدختر شهروندان را آزار می دهد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: بوی گل و لای و رسوبات بر جامانده از سیل در سطح شهر پلدختر شهروندان را آزار می دهد.

بوی گل و لای و رسوبات بر جامانده از سیل در پلدختر شهروندان را آزار می دهد

به گزارش وارک نیوز، رضا_میرزایی در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص علت بوی بد رسوبات به جا مانده از سیل ۱۲ فروردین ماه در سطح شهر پلدختر، اظهار داشت: رسوبات فوق ترکیبی از مارن، سیلت و خاک رس هستند که با فاضلاب، کودهای حیوانی به کار رفته در زمین های کشاورزی بالادست، زباله ها و شیرابه های آنها، سرریز چاه‌های دستشویی منازل داخل شهر که در اثر سیلاب پر شده و سرریز کرده بود، آلاینده‌ها و به ویژه گاز مایع پلی اتیلن و مواد نفتی آغشته شده و در این مدت ماهیت کاملاً لجنی پیدا کردند.

وی افزود: متاسفانه تمام زباله‌ها و نخاله‌های شهرها و روستاهای بالادست در داخل بستر رودخانه یا داخل آبراه های مشرف به رودخانه اصلی، تخلیه می شوند که در اثر بارش ها و جریان سیلاب بی سابقه اخیر به داخل شهر پلدختر حمل و پس از برخورد با موانع طبیعی و مصنوعی داخل شهر رسوب کردند.

میرزایی بیان کرد: حدود ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در جریان سیل اخیر به زیر آب رفته و به شدت تخریب و آسیب دیدند که بخش عمده آنها در حوضه آبریز و حاشیه رودخانه کشکان و سرشاخه های آن قرار دارند و در اثر سیل اخیر خاک زراعی و لایه سطحی این اراضی که حاوی فضولات و کودهای حیوانی است، شسته شده به وسیله سیلاب حمل و در شهر پلدختر رسوب کرده اند که معمولاً دارای بوی بدی هستند.

میرزایی گفت: در شب ۱۲ فروردین‌ماه خط انتقال ۲۰ اینچ گاز مایع پلی اتیلن در داخل بستر رودخانه کشکان در حد فاصل روستاهای بابازید و گل گل و در فاصله ۱۰۰ متری ایستگاه پمپاژ واشیان شکسته شد و قدرت انفجار و شعله‌های آتش به حدی بود که اهالی روستاهای گل گل، بابازید، خرسدر، پران پرویز و وره زرد روستاها را تخلیه و کیلومترها منازل خود را رها کردند.

وی افزود: علاوه بر اینکه موج انفجار باعث شکسته شدن دیواره حفاظتی ایستگاه پمپاژ واشیان و تلاطم سیلاب ناشی از انفجار، باعث ورود سیلاب به ایستگاه پمپاژ و تخریب آن گردید، بلکه گاز مایع پلی اتیلن در داخل رودخانه تخلیه و به همراه سیلاب و رسوبات وارد شهر پلدختر شد که بخش زیادی از بوی رسوبات داخل شهر مربوط به گاز مایع پلی اتیلن و مواد نفتی است، که در داخل رسوبات نیز مواد نفتی کاملاً قابل رویت است.