آخرین اخبار » اجتماعی » اقتصادی » تازه ترین اخبار » گزارش
کد خبر : 9757
دوشنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۹

تغییر افق توسعه لرستان با نگاه ویژه به ظرفیت معاد

بر اساس منابع موجود، لرستان یکی از استان‌های مهم در حوزه وجود معادن است و در صورتی که برنامه‌ریزی مناسبی در راستای استفاده از این ظرفیت صورت گیرد می‌توان شاهد تحولی شگرف در حوزه صنعت و معدن استان بود.

تغییر افق توسعه لرستان با نگاه ویژه به ظرفیت معاد

 لرستان به دلیل وضعیت زمین‌شناسی، دارای معادن و ذخایر غنی مانند  معادن تالک، آهک صنعتی و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی (نما) بوده و این امر نشان‌دهنده ظرفیت بالای استان در حوزه معدن است به طوریکه لرستان در زمینه وجود معادن، رتبه پنجم کشور را داراست و حدود ۲۵ درصد از ذخایر سنگ معدنی کشور در این استان وجود دارد.

۶۰ درصد معادن لرستان سنگ‌های‌تزیینی هستند

در حال حاضر ۶۰ درصد معادن استان سنگ‌های تزئینی هستند و ۱۸ نوع ماده معدنی از معادن استان استخراج می‌شود؛ همچنین اجتماع معادن استان در نزدیکی هم و در محدوده‌ای کوچک، از خصوصیات ارزشمند این معادن محسوب می‌شود به طوریکه این وضعیت موجب می شود که تهیه و توزیع زیرساخت‌های لازم به آسانی و با هزینه پایین فراهم شود.

خام‌فروشی، فرسوده بودن و افزایش بی‌رویه نرخ دستگاه‌ها و ماشین‌آلات معدنی، بروکراسی اداری و نبود بسته جذاب برای سرمایه‌گذاران فقط بخشی از مشکلات حوزه معادن لرستان است که کارشناسان و متولیان این حوزه به آنها اشاره می‌کنند.

انتقاد مسؤولان محیط زیستی استان از معادن

در کنار ظرفیت‌ بالای معادن برای توسعه لرستان، مسؤولان محیط زیست و منابع طبیعی استان نیز نسبت به عملکرد برخی معادن انتقادات‌ زیادی دارند؛ آن‌ها معتقدند که معادن سبب تخریب محیط زیست می‌شوند.

با وجود تمامی انتقادها اما بر اساس تاکید کارشناسان اقتصادی، معادن، تامین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع هستند و در خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور نقش بسزایی دارند.

براساس آمار جهانی به ازای هر شغل مستقیم در معدن ۱۷ شغل وابسته و تکمیلی ایجاد می‌شود که این ظرفیت بزرگ می‌تواند زمینه بکارگیری هر چه بیشتر نیروهای انسانی تحصیلکرده و جوان را که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب است، فراهم کند.

از طرف دیگر از آنجا که معادن ایران بیشتر در مناطق کمتر رشد یافته قرار دارند، توسعه بخش معادن و ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند بازگشت نیروی کار و رونق مناطق محروم را در پی داشته باشد.

همچنین وجود منابع متنوع و بسیار غنی معادن، زمینه صادرات غیرنفتی را فراهم می‌کند و به باور کارشناسان از آنجا که بخش معدن در دوران تحریم کمترین آسیب‌پذیری را در چرخه تجاری داشته و بیشترین کمک را به اقتصاد کرده است.‌‌

در این گزارش در مورد آخرین وضعیت معادن در لرستان اطلاعاتی کسب کرده‌ایم همچنین در گفت‌وگو با یکی از نمایندگان لرستان در مورد اقدامات نمایندگان مجلس در مورد رفع مشکلات معادن لرستان صحبت کرده‌ایم.

تعداد معادن لرستان تا پایان سال به ۱۷۵ واحد می‌رسد

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد اظهار داشت: در گذشته اکثر مواد معدنی لرستان به صورت خام به سایر استان‌ها یا کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شد که به علت خام فروشی صورت گرفته سود زیادی نصیب لرستان نمی‌شد اما خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه فرآوری سنگ صورت گرفته است.

وجود ۱۴۵ معدن فعال در لرستان

 جمال مومیوند با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۵ معدن در لرستان فعال هستند، افزود: خوشبختانه در سال اخیر پروانه‌های زیادی در حوزه استخراج معدن صادر شده است به طوریکه که تا پایان امسال تعداد معادن فعال استان به ۱۷۵ عدد افزایش می‌کند که این نشان از رونق حوزه معدن در لرستان دارد.

وی بیان کرد: در سال جاری گواهی کشف معدن آهن در لرستان صادر شده همچنین  در سال گذشته مجوز اکتشاف  سرب و روی و طلا نیز صادر شده بود این در حالی است که در سالیان گذشته لرستان در حوزه معادن فلزی ضعیف عمل کرده  اما طی چند سال اخیر به دنبال کشف ذخایر فلزی استان هستیم ،که بر اساس مطالعات انجام شده نواحی شمالی و شمال شرقی لرستان از این ظرفیت برخوردار هستند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در لرستان واحدهای فراوری زیادی فعالیت می‌کنند برای مثال گچ پلدختر پس از فرآوری در مجموعه سیمان دورود استفاده می‌شود همچنین بزرگترین واحد فرآوری سیلیس کشور نیز در شهرستان ازنا واقع شده است.

۶۰ درصد سنگ تزیینی لرستان در استان فرآوری می‌شود

مومیوند با اشاره به اینکه در حوزه معادن سنگ‌های تزیینی نیز عمل فرآوری در استان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد سنگ تزیینی استان در واحدهای سنگ بری لرستان فرآوری می‌شوند و مابقی آن نیز به استان‌های دیگر صادر می‌شود که این صادرات امری طبیعی بوده و سنگ‌بری‌های لرستان نیز از معادن استان‌های دیگر سنگ وارد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:  تنها دو درصد از سنگ تزیینی لرستان قابلیت صادرات به کشورهای خارجی را دارد که از این مقدار یک درصد آن به صورت فرآوری و مابقی آن به صورت خام فروش می‌رود که این به خاطر سلیقه مشتریان بوده و نمی‌توان تمام سنگ استان را به حالت فرآوری شده صادر کرد.

 حجم بالای منابع طبیعی لرستان فعالیت‌های معدنی این استان را  تحت تاثیر قرار داده است

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۷۰ درصد از مساحت لرستان جز منابع طبیعی بوده، اظهار داشت: به علت حجم بالای منابع طبیعی لرستان فعالیت‌های معدنی تحت تاثیر قرار گرفته است و سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اجازه فعالیت در این مناطق را نمی‌دهد اما در ۳۰ درصد باقی مانده اکتشافات تحت ارضی تمام شده است.

مومیوند در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: تمامی مواد معدنی که در سطح زمین قرار داشته را شناسایی کرده‌ایم و از امروز به بعد باید سراغ معادن زیرزمینی برویم؛ خوشبختانه در استان لرستان در این حوزه اقدامات خوبی صورت گرفته به طوریکه برای اولین بار در کشور استخراج سنگ تزیینی به صورت زیرزمینی آغاز شده است.

دامداری، کشاورزی، گردشگری و معدن ظرفیت‌های بالقوه لرستان

مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس که در کمیسیون عمران مجلس عضویت دارد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از خرم‌آباد بیان کرد: استان لرستان در زون معدنی سنندج به سیرجان قرار دارد این زون سرشار از معادن غنی فلزی و غیر فلزی بوده و در صورتی‌ که بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم افق توسعه لرستان تغیر خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دامدارِی، کشاورزی، گردشگری و معدن ظرفیت‌های بالقوه لرستان هستند، افزود: مدیران استانی باید شرایطی فراهم کنند که سرمایه گذاران خارجی در بخش فراوری و اکتشاف معادن در لرستان ورود پیداکنند نمایندگان مردم لرستان نیز در مجلس جلسات متفاوتی با وزیر صمت، و سرمایه گذاران و شرکت‌های قدرتمند معدنی کشور برگزار کرده‌‌ اند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مهمترین ضعف معادن لرستان تکنولوژی قدیمی آن‌ها بوده و برای حل این مشکل  بایداز ظرفیت سرمایه گذاران واقعی استفاده کنیم منظور از سرمایه گذار واقعی  کسی است که پس از کشف معدن در مدت زمان کوتاهی شرایط استخراج آن را فراهم سازد.

ضرورت استفاده از نظر کارشناسان و نخبگان در حل مشکلات استان

کیانپور با اشاره به اینکه استفاده از نظرات کارشناسان ، نخبگان و صاحبان ایده برای برون‌رفت از شرایط موجود استان ضروری است، تصریح کرد: شرایط موجود کمکی به صنعت و اشتغال لرستان نمی‌کند و باید با راهکارهای مؤثر تحول در صنعت استان ایجاد شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: نباید معادن بدون حساب و کتاب در اختیار بهره‌برداران قرار گیردهمچنین خام فروشی سودی برای لرستان ندارد و به اقتصاد استان ضربه می‌زند و باید از استخراج و بهره‌برداری معادن بدون فرآوری جلوگیری شود.

گزارش از محمد عبدالله زاده

به نقل از فارس

انتهای پیام/ق