آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اقتصادی » تازه ترین اخبار » خبر مهم » گفت و گو
کد خبر : 9608
شنبه - ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

۱۰۰ روز جهاد در کنار سیل‌زدگان

طلبه ۲۸ ساله لرستانی پس از سیل فروردین بدون درنگ به کمک سیل‌زدگان شتافت و حال بیش از ۱۰۰ روز است که در این مناطق حضور مداوم دارد و می‌گوید تا زمانی که مشکلات مردم برطرف نشود کنار آنها خواهد بود.

۱۰۰ روز جهاد در کنار سیل‌زدگان

علاوه بر موارد بالا  گروهی دیگر نیز در مناطق سیل زده لرستان حضور داشتند که کمک مالی و زبانی را کافی ندیدند و خود با ترک کردن شهر و دیارشان در بازه‌های زمانی چند روزه در این مناطق حضور یافتند و برای مردم این مناطق کارهای عمرانی و خدماتی زیادی انجام دادند.

روایتی که قرار است ما برایتان بگوییم با تمامی موارد مطرح شده در بالا تفاوت دارد؛ قصه ما داستان طلبه‌ای ۲۸ ساله است که چند روز قبل از سیل در مناطق سیل زده حضور داشته و امروز با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از سیل هنوز نیز حضور دارد و به گفته خودش تا وقتی که خانه‌های هموطنان سیل زده را دوباره بسازند، کنارشان می‌ماند.

داستان این طلبه جوان از حرم حضرت معصومه آغاز می‌شود، جایی که همراه با پنج تن از دوستانش در روز ششم فروردین ماه عازم قم می‌شود اما پس از شنیدن هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع سیل در مناطق جنوبی استان همراه با دوستانش  عازم شهر معمولان می‌شود.

یونس مهدوی‌نیا متولد ۶۹ یکی از طلاب جوان استان لرستان است که به گفته مردم محلی در سیل فروردین ماه همراه با دوستانش به صورت شبانه‌روز در کنار سیل زدگان حضور داشته و با حضور خود خدمات زیادی را به مردم این منطقه ارائه داده است.

مهدوی‌نیا داستان حضور خود و دوستانش جهادگرش را در مناطق سیل‌زده به صورت آنچه در ذیل آمده است شرح می‌دهد؛

قطع آب، برق، گاز و تمامی راه‌های ارتباطی با آغاز بارش‌ها

ورودمان به شهر معمولان همزمان شد با آغاز بارش‌های سیل آسای ‌نهم فروردین ماه که در اثر این بارش‌ها آب، برق، گاز و تمامی راه‌های ارتباطی منطقه معمولان قطع شده بود. اما سیل اصلی روزها ۱۲ و ۱۳ فروردین این شهر راه در هم نوردید و سبب شد اثری از خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی این منطقه باقی نماند.

مردم احساس می‌کردند بیچاره شده‌اند

مردم پس دیدن این حجم بالای خسارات و با توجه به قطع شدن راه‌های ارتباطی شوکه شده بودند و نمی‌دانستند در شرایط فعلی باید چه کنند؛ در آن ایام برای ایجاد روحیه در آنان همراه با طلاب گروه جهادی سفیران افلاک مهر لرستان با جمع‌آوری مواد غذایی از منازل مردم به مدت سه روز آش رشته در این شهر درست ‌کرده و بین مردم توزیع می‌کردیم.

 

تا سه روز هیچ گونه کمک امدادی به مناطق سیل زده نرسید

با توجه بارش‌ها امکان حضور بالگردهای امدادی در این منطقه وجود نداشت و همین امر سبب شده بود وضعیت روحی مردم به شدت خراب باشد، این اوضاع تا سه روز ادامه داشت تا اینکه ۸۰ نفر در قالب یک گروه کوهنوردی به معمولان رسیدند که همرا خود لوازم بهداشتی و غذایی زیادی آورده بودند.

توزیع اقلام تنها در روزهای ابتدایی نامناسب بود

هنوز چند ساعتی از حضور کوهنوردان نگذشته بود که بالگردهای جمعیت هلال احمر لرستان و هوانیروز ارتش در شهر معمولان حضور یافتند؛ در ابتدا با توجه به اینکه مردم چهار روز بدون هیچ گونه امکاناتی زندگی کرده و نیازهای زیادی داشتند، مشکلاتی در روند توزیع به وجود آمد اما وضعیت توزیع اقلام پس از سه روز مناسب شد.

بازشدن جاده همزمان شد با سیل ورود گروه‌های جهادی

پس از اینکه برای معمولان یک جاده موقت ایجاد شد سیل گروه‌های مردمی و جهادی به این شهر سرازیر گردید و ما نیز چون در منطقه حضور داشتیم برای تسریع کار امداد رسانی مساجد و حسینیه‌ها را آماده استقرار این گروه‌ها کردیم؛ حضور گسترده نیروهای بسیج و طلاب باعث شد مردم روحیه از دست رفته خود را پیدا کنند و نسبت به آینده در دل آنها چراغ امید روشن گردد.

مدیریت ورود گروه‌های جهادی باعث شد بر خلاف بلایای طبیعی گذشته کشور، در معمولان نیروهای جهادی دچار سرگردانی نباشند، زیرا خدماتی که باید به مردم ارائه دهند را برای آن ها اولویت بندی کردیم که اولویت اول پاکسازی معابر، مساجد و مدارس بود تا بتوانیم مردم آسیب دیده را به این اماکن منتقل کنیم.

اولویت بندی اقدامات گروه‌های جهادی سبب سرعت گرفتن امداد رسانی ها شد

پس از انجام این اقدام سراغ پاکسازی خانه‌های مسکونی رفتیم و در کنار آن لوازم خانه این افرد را نیز تمیز کردیم، همچنین از ظرفیت بعضی از گروه‌های فنی برای تعمیر وسائل آسیب دیده در سیل استفاده شد.

یکی دیگر از برنامه‌های گروه‌های جهادی برگزاری تئاتر و جنگ‌های شادی برای تقویت روحیه مردم این مناطق بود.

استفاده از ظرفیت داوران عصر جدید برای ایجاد شادی در مردم

 برای برگزاری تئاتر و جنگ‌های شادی از ظرفیت حسین بشیری داور برنامه پرطرفدار تلوزیونی عصر جدید استفاده کردیم و این موضوع باعث شد با توجه به رایزنی‌های او با تهیه کننده این برنامه بیش از یک هزار و ۵۰۰ پک لوازم خانگی توسط این برنامه برای مردم تهیه شود.

حضور بسیجی‌ها و طلاب تبلیغات ۴۰ ساله دشمن را خنثی کرد

حضور جوانان حزب الهی و طلاب سبب جلب توجه مردم مناطق سیل زده شد و آنها متوجه شدند بر خلاف تبلیغات ۴۰ ساله رسانه‌های معاند بر ضد آن‌ها، بار دیگراثبات شده به هنگام بحران‌ها و بلایای طبیعی زمانی که کسی برای کمک به آنها پیش قدم نشده این نیروهای بسیج و طلاب هستند که همچون دوران دفاع مقدس در خط مقدم کمک‌رسانی حضور دارند.

احترام ویژه مردم سیل زده نسبت به گروه‌های جهادی

پس از گذشت مدتی مردم برای طلاب و بسیجی‌ها احترام خاصی قائل بودند و زمان‌هایی که فضای کافی برای اسکان آن‌ها وجود نداشت مردم معمولان آن‌ها را به خانه خود می‌بردند؛ بنابراین می‌توان گفت سیل لرستان علاوه بر تخریب‌های فراوانش سبب ایجاد همبستگی و همدلی بین نیروهای بسیج و طلاب با مردم این مناطق شد.

بعد از حدود یک ماه از سیل، بعد از اینکه شرایط  این مناطق به حالت عادی برگشت با توجه به فراخوان سازمان جهاد کشاورزی استان برای نجات انجیرستان‌های منطقه پلدختر به این حوزه ورود پیدا کردیم و پس از تامین تجهیزات بسیاری از باغ‌ها این مناطق را از نابودی کامل نجات دادیم.

با آغاز فصل تابستان وارد فاز جدیدی از امدادرسانی به مناطق سیل زده شده‌ایم و و با حضور گروه‌های جهادی تازه نفس به دنبال ساخت منزل برای مردم سیل زده هستیم که خوشبختانه در بعضی از مناطق فعالیت خود را شروع کرده‌ایم اما شماری زیادی از مردم با مشکل دریافت وام مواجهه هستند که امیدواریم با تدبیر مسؤولان این مشکل حل شود.

به نقل از فارس

گفت‌وگو از محمد عبدالله زاده