آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار ویژه » اقتصادی » خبر مهم » گزارش
کد خبر : 9436
سه شنبه - ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

دخالت جهاد کشاورزی، افزایش دما و گران شدن نهاده های دامی عوامل پرواز دوباره قیمت مرغ

قیمت مرغ بار دیگر در بازار افزایش یافته و در برخی نقاط کشور به بیش از ۱۴ هزار تومان رسیده است. با این وجود این میزان افزایش قیمت در لرستان کمتر بوده اما همین موضوع نارضایتی شهروندان را به همراه داشته است.

دخالت جهاد کشاورزی،  افزایش دما و گران شدن نهاده های دامی عوامل پرواز دوباره قیمت مرغ
 در نیمه دوم سال ۹۷  شاهد التهاب بازار مرغ در سراسر کشور بودیم همین عامل سبب شد که ستاد تنظیم بازار پس از تشکیل جلسه‌ای قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کند. این نرخ قبل از شب یلدا اعلام شد اما در اواسط بهمن ماه در سراسر کشور فراگیر شد.

بر اساس قیمت مصوب، دوات الزام یافت که نهاده‌های دامی را با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در اختیار مرغدار قرار دهد و او نیز گوشت سفید را با قیمت مصوب روانه بازار کند اما متاسفانه دولت نتوانست با توجه به تعهدی که مرغداران داده‌اند بازار را کنترل کند.

قیمت گوشت سفید طی پنج ماه گذشته با توجه به عرضه و تقاضای بازار روند تعادلی داشت و حتی در دو ماه گذشته به کمتر از قیمت نرخ مصوب نیز رسید.

این در حالی بود که بر اساس قیمت های سال ۹۷ که ستاد تنظیم بازار اعلام کرده قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده هفت هزار و ۲۰۰ تومان بود و همین عامل باعث ضرردهی مرغداران در سراسر کشور شد.

کاهش قیمت مرغ سبب شد فعالین این حوزه اعتراض‌های گسترده‌ای انجام دهند و برای نمونه در لرستان با توجه رشد ۶ درصدی جوجه ریزی در سه ماهه اول سال، در خرداد شاهد کاهش ۵ درصدی جوجه ریزی در مرغداری‌های استان بوده‌ایم اما با تمامی این تفاسیر با توجه به عرضه و تقاضا بازار قیمت مرغ مشکلی نداشت.

دخالت دولت عامل اصلی آغاز التهابات قیمت مرغ

اما نقطه اوج التهابات  قیمت مرغ مربوط به ۲۰ روز قبل بود؛ وقتی که یکی از معاونان وزیر جهادکشاورزی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که با توجه ضرر مرغداران قیمت مصوب مرغ طی روزهای آینده افزایش پیدا می‌کند.

پس از این مصاحبه التهاب بازار مرغ  شروع شد و متاسفانه تا به امروز نیز ادامه داشته به طوریکه نرخ مرغ در بعضی از استان ها به ۱۵ هزار تومان نیز رسیده است.

اما قیمت مرغ در لرستان نسبت به سایر استان‌های کشور کمتر بود و قیمت گوشت سفید در حال حاظر بین ۱۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان متغیر است.

برای بررسی سایر عوامل تاثیر گذار بر افزیش قیمت مرغ و آینده قیمت گوشت سفید با تعدادی از کارشناسان این حوزه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مهمترین نکات مطرح شده را در زیر می‌خوانید.

مرغداران مخالف قیمت ۱۱هزارو۵۰۰ تومانی بودند

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد افزایش قیمت مرغ بیان کرد‌: قیمت مرغ پس از التهابات سال گذشته در سال ۹۸ روندی متعادل دنبال کرد و با توجه به نرخ مصوب کشوری که ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان بود در همین حوالی و حتی پایین‌تر قرار داشت اما متاسفانه طی دو هفته گذشته دوباره شاهد افزایش دوباره آن بودیم.

 فریبرز حسامی با بیان اینکه با توجه به عرضه و تقاضای بازار، قیمت مرغ دوران خوبی را سپری می‌کرد، افزود: مرغداران از همان روزهای ابتدایی اعلام قیمت  ۱۱هزارو ۵۰۰ تومان با این نرخ مشکل داشتند و از همان روزها اعتراضات زیادی انجام دادند.

وی اظهار کرد: طی دو هفته گذشته شاهد افزایش بالای قیمت مرغ در تمام کشور بودیم به طوریکه که در اکثر استان‌های کشور قیمت مرغ  به بیش از ۱۴ هزارو ۵۰۰ تومان رسید اما با تلاش مجموعه بازرسی سازمان صمت در لرستان نرخ مرغ بین ۱۲ هزارو ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان قرار داشت

قیمت مصوب مرغ احتمالا به ۱۳هزار تومان برسد

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان تصریح کرد: به احتمال زیاد طی روزهای آینده قیمت مصوب به حدود ۱۳ هزار تومان برسد و با توجه به این افزایش قیمت نمی‌شود نرخ مرغ در استان را زیر این قیمت نگه داشت اما با تمام توان خود جلوی افزایش بیش از نرخ آینده مصوب مرغ را خواهیم گرفت همانطور که در شرایط التهاب بازار شاهد کمترین نرخ در لرستان بودیم.

تشکیل ۲۶ پرونده قضایی برای برخود با متخلفان توزیع نهاده دامی در لرستان

حسامی با اشاره به اینکه دولت تعهد کرده نهاده‌های دامی را تامین کند، خاطرنشان کرد: سال گذشته در راستای برخورد با متخلفان فروش نهاده در استان ۲۶ پرونده قضایی به ارزش ۳۵ میلیارد ریال تشکیل شد و پس از این برخوردها دخالت واسطه در تامین نهاده دامی در لرستان به حداقل مقدار ممکن رسید.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود  بیان کرد: قیمت ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان در سال گذشته برای مرغداران مناسب بود اما امسال با افزایش قیمت نهاده ، حقوق کارگران و انرژی  باعث ضرردهی آنان می‌شود ‌و اگر قیمت مرغ به ۱۳ هزار تومان برسد بازار متعادل می‌شود.

افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت نهادهای دامی در سال ۹۸

مدیر دام و طیور جهاد کشاورزی لرستان در مورد این موضوع اظهار داشت: قیمت مرغ تا ۱۰ روز گذشته حول و حوش ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان بود اما التهاب‌های بازار باعث شده که نرخ گوشت سفید در لرستان به ۱۲ هزارو ۵۰۰ برسد که البته نسبت به سایر استان‌ها شاهد کمترین رشد در این حوزه  بوده‌ایم.

 افزایش دما قیمت مرغ را افزایش می‌دهد

محمد علی جعفرپور با بیان اینکه نرخ نهاده‌های دامی مانند کلزا، سویا و ذرت نسبت به سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است، افزود: علاوه بر افزایش نهاده‌ها با توجه به بررسی سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که در فصل تابستان قیمت مرغ  با توجه به افزایش دما که آسیب زیادی به مرغداری‌های مناطق گرمسیری کشور می‌زند افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: بر اساس محاسبات هزینه هر کیلوگرم مرغ زنده با دامدار هشت هزار و ۱۰۰ تومان است و با توجه به  سود معقول باید کیلویی ۹ هزار تومان به فروش برسد که این نرخ مرغ زنده همان قیمت ۱۳ هزار تومانی در سطح بازار است اما بیش از این قیمت توجهی ندارد.

مدیر دام و طیور جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها قیمت مرغ تا پایان تابستان حوالی ۱۳ هزار تومان خواهد بود اما با آغاز پاییز و خنک شدن هوا و افزایش عرضه این قیمت روند کاهشی به خود می‌گیرد.

جعفرپور با اشاره به اینکه در شرایط فعلی در زمینه تامین نهاده دامی هیچ گونه کمبودی در لرستان نداریم، گفت: در سه ماه نخست امسال ۹ میلیون ۴۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۶ درصدی بوده‌ایم اما در ماه خرداد با توجه به کاهش قیمت مرغ شاهد کاهش ۵ درصدی جوجه ریزی در لرستان بوده‌ایم.

به نقل از فارس

گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/ق