آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » خبر مهم » شهری
کد خبر : 8804
سه شنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸

بلاتکلیفی ۶ ساله باغ پرندگان خرم‌آباد/ وعده‌هایی که هرگز گره‌گشا نمی‌شود

باغ پرندگان خرم‌آباد یکی از پروژه‌هایی است که در صورت تکمیل می‌توانست نقش مهمی در توسعه گردشگری داشته باشد، اما این پروژه نیز مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر بلاتکلیف به حال خود رها شده است و به نظر می‌رسد عزمی برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه وجود ندارد.

بلاتکلیفی ۶ ساله باغ پرندگان خرم‌آباد/ وعده‌هایی که هرگز گره‌گشا نمی‌شود

به گزارش وارک نیوز به نقل از فارس، از سال ۹۲ که کلنگ عملیات اجرایی باغ پرندگان بر زمین زده شد، مسوولان شهرداری در زمان‌های مختلف در خصوص افتتاح پروژه وعده‌هایی را اعلام کردند که همانند حکایت بسیاری از پروژه‌های دیگر استان هیچ‌گاه تحقق پیدا نکرد.

با وجود اینکه ایجاد جاذبه‌های مختلف گردشگری و تأمین زیر ساخت‌هایی مانند باغ تأثیر بسیار زیادی در توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران خواهد داشت، اما این پروژه با گذشت بیش از ۶ سال همچنان ناقص است و سرنوشتی نامعلوم دارد.

برخی معتقد هستند؛ افتتاح باغ پرندگان علاوه بر اینکه می‌تواند مکانی برای گذراندن اوقات فراغت باشد از سوی دیگر نقش مهمی در آموزش و آگاهی شهروندان در خصوص پرندگان داشته باشد.

شهرداری خرم‌آباد پروژه‌های متعددی را در دست اقدام دارد که متأسفانه به دلایلی که به گفته خود آن‌ها عدم توان مالی است سرنوشتی نامعلوم و نامشخص دارند، این در حالی است که با آغاز عملیات اجرایی هر پروژه توقع و انتظاری برای شهروندان ایجادشده و برای آن‌ها نبود اعتبار توجیهی ندارد.

بنابراین و به نظر می‌رسد شهرداری می‌بایست یا پروژه‌ای را آغاز نکند یا در صورتی اجرا همه جوانب را بسنجد تا مورد هجمه افکار عمومی قرار نگیرند.

خبرگزاری فارس تاکنون چندین بار در خصوص بلاتکلیفی باغ پرندگان گزارش‌هایی را تهیه‌کرده تا شاید تلنگری به مسوولان در راستای تکمیل و بهره‌برداری آن باشد.

انتقاد از وعده‌های سرخرمن

یکی از شهروندان خرم‌آباد با اشاره به نقش باغ پرندگان در جذب گردشگر به فارس گفت: در بسیاری از کشورها و حتی شهرهای بزرگ ایران ایجاد فضاهای گردشگری مانند باغ پرندگان مورد توجه قرار گرفته است، زیرا مشاهده گونه‌های مختلف پرندگان، فضاهای طبیعی و امکانات دیگر احساس خوبی در انسان ایجاد می‌کند.

فاطمه حیدری افزود: بنابراین تکمیل باغ پرندگان خرم‌آباد در صورت رعایت همه موارد و ایجاد فضاهای مناسب می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد، از طرفی با توجه به قرار گرفتن باغ در بوستان بهشت برای شهروندان خرم‌آبادی نیز می‌تواند مکانی برای گذراندن اوقات فراغت باشد.

وی تأکید کرد: اما متأسفانه شاهد تعلل مسوولان در تکمیل این پروژه هستیم، بنابراین انتظار ما از متولیان افتتاح و تکمیل پروژه در آینده نزدیک است زیرا دیگر وعده‌های به‌اصطلاح سر خرمن را نمی‌پذیریم.

باغ پرندگان ظرفیتی برای آشنایی مردم با گونه‌های متنوع

علی دارخانی دیگر شهروند خرم‌آبادی اما از زاویه دیگری به اهمیت تکمیل باغ پرندگان پرداخت و گفت: برخی افراد به دلیل نبود آموزش و آگاهی لازم اقدام به شکار پرندگان و آزار و اذیت آن‌ها می‌کنند، به نظر می‌رسد تکمیل باغ پرندگان نقش مهمی در آشنایی کامل افراد به‌ویژه کودکان با پرندگان مختلف و اهمیت آن‌ها داشته باشند.

علی عزیری دیگر شهروند خرم‌آبادی به رویکرد آموزشی مجموعه باغ پرندگان بر اساس اطلاعاتی که از طریق رسانه کسب کرده اشاره کرد و افزود: باغ پرندگان می‌تواند فضایی آموزشی هم برای شهروندان و هم متخصصان محیط‌زیست فراهم آورد، بنابراین و امیدواریم مسوولان نسبت به تکمیل پروژه اقدام کنند.

عدم توان مالی شهرداری؛ مانع اتمام پروژه

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد نیز در این راستا به فارس گفت: تکمیل باغ پرندگان نیازمند سه میلیارد تومان اعتبار است که با توجه به وضعیت مالی شهرداری امکان اتمام آن توسط شهرداری وجود ندارد و همین امر باعث شده پروژه در حال حاضر ناقص باشد.

شاهین احمدی افزود: مشکل دیگر ایراداتی است که در طراحی این فضا وجود داشت که در همین زمینه شهرداری مطالعاتی انجام داده و نقشه طراحی‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عدم توان مالی شهرداری و رقم سنگین برای تکمیل پروژه موضوع را در شورای عالی سرمایه‌گذاری شهرداری مطرح کردیم تا پس از فراهم شدن شرایط و رفع ایرادات پروژه از طریق اعلام عمومی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد تأکید کرد: باغ پرندگان در مساحتی دو هکتاری و موقعیتی مناسب جانمایی شده که در طرح جدید، رستوران سنتی با نما و متریال طبیعی اضافه کرده‌ایم همچنین استفاده فرهنگی و هنری را نیز در این فضا گنجانده‌ایم که بدون شک برای سرمایه‌گذار می‌تواند درآمدزایی مناسبی داشته باشد.

وعده تکمیل باغ پرندگان

احمدی تأکید کرد: در صورت پای‌کار آمدن سرمایه‌گذار مورد نظر باغ پرندگان برای نوروز ۹۹ آماده بهره‌برداری است.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت و مزایای باغ پرندگان اشاره و تصریح کرد: در راستای استراتژی تبدیل خرم‌آباد به مقصد گردشگری یک سری المان و جاذبه‌های گردشگری درون‌شهری نیز باید ایجاد شود، یکی از این جاذبه‌ها باغ پرندگان است که برخی شهرهای بزرگ ما نسبت به احداث آن اقدام کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری خرم‌آباد اضافه کرد: ما نیز به‌منظور تنوع در جاذبه‌های گردشگری تصمیم به ایجاد و احداث باغ پرندگان در این مکان کردیم، تا علاوه بر توسعه فضای سبز شرایط برای آشنایی شهروندان و گردشگران با گونه‌های مختلف پرندگان فراهم شود.

طرح اولیه کارشناسی نشده بود

عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز با اشاره به اینکه باغ پرندگان در مساحتی دو هکتاری بنا شده، اظهار کرد: در زمینه فضای سبز حدود ۷۰ درصد کار انجام گرفته اما در ابتدا یک طراحی درست و کارشناسانه صورت نگرفته است؛ به‌عنوان نمونه اتاق قرنطینه و اتاق مدیریت در آن تعبیه نشده همچنین از دیگر استانداردهای لازم برخوردار نبود.

اردشیر دریکوند افزود: مشکل دیگر که موجب شده این پروژه پس از گذشت چندین سال به بهره‌برداری نرسد، عدم توان مالی شهرداری بود.

پروژه را به سرمایه‌گذار واگذار می‌کنیم

دریکوند گفت: با این شرایط برای شهرداری واقعاً زیان‌ده بود، بنابراین اعلام کردیم تا تدابیر لازم را در مورد باغ پرندگان بیندیشند، در همین راستا مشاوری را برای طرح کارشناسی انتخاب کرده و از یک ماه پیش کار شروع شده است.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر به دلیل اینکه دنبال برون‌سپاری هستیم باید توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار داشته باشد که در همین راستا احداث رستوران سنتی را در آن پیش‌بینی کردیم.

این عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد خاطرنشان کرد: کارها روال خود را طی می‌کند و احتمالاً ظرف یک ماه آینده پروژه شرایط واگذاری به سرمایه‌گذار را داشته باشد.

حرکت لاک‌پشتی پروژه

طراح باغ پرندگان نیز با اشاره به اینکه عملیانت اجرایی باغ پرندگان سال ۹۲ آغازشده است، افزود: با این وجود و با گذشت حدود ۶ سال کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که می‌توان گفت روند کندی را طی کرده است.

شاهپور فرهمند گفت: طبق طراحی اولیه باغ پرندگان خرم‌آباد ظرفیت ۷۰ گونه سازگار با آب‌وهوای لرستان را دارا بود.

وی اما در مورد جانمایی باغ پرندگان خاطرنشان کرد: باید بگویم جانمایی پروژه نامناسب بود اما مساحت آن‌که خود من تعیین کردم در قالب یک مستطیل مناسب بود؛ قرار بود توری مرغ و فنس بزنیم، حتی برای تغذیه پرندگان گوجه و توت قرمز نیز کاشتم، همچنین مزرعه کرم را ایجاد کردم.

طراح باغ پرندگان بیان کرد: طوری طراحی کردم که پرندگان مولد باشند زیرا در بهترین حالت ما در باغ پرندگان ۳۰ درصد تلفات را داریم.

نبود اعتبار لازم و دخالت‌های نابجا

فرهمند با اشاره به اینکه حدود ۳ سال گذشته کار را رها کرد،؛ بیان داشت: نبود اعتبار لازم و دخالت‌های نابجا علت اصلی بود که کار را رها کردم، به‌عنوان نمونه پیشنهاد من این بود که مسقف باشد و کنار راهرو مخصوص نرده ایجاد شود تا قلمرو پرندگان آزاد باشد زیرا پرندگان در قلمرو آزاد رفتارهای طبیعی از خود نشان می‌دهند، اما همواره دخالت می‌کردند بدون اینکه اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند.

فرهمند تأکید کرد: حاضرم در میزگردی با حضور شهرداری و کارشناسان بگویم پروژه کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همچنین برخلاف برخی اظهار نظرها طراحی من یکی از بهترین طراحی‌ها بود، به‌عنوان نمونه باغ پرندگان اصفهان اصلاً جواب نمی‌دهد.

وی اما در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پروژه می‌تواند تکمیل شود، توضیح داد: بله، در صورت پای‌کار آمدن سرمایه‌گذار قوی امکان اتمام کار وجود دارد، من واقعا دلم برای شهرم سوخت و می‌خواستم از این ظرفیت برای توسعه و جذب گردشگر استفاده کنم.

انتهای پیام/

گزارش از نسرین صفربیرانوند