آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » تازه ترین اخبار » شهری » گردشگری
کد خبر : 8783
دوشنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

گره کور بلاتکلیفی شهربازی کیو/ شهرداری یا پیمانکار؛ کدام مقصر است؟

شهرداری خرم‌آباد در حالی وعده‌هایی را مبنی بر بازگشایی کیو داده بود که تا کنون نه تنها این مهم محقق نشده بلکه اختلافات شهرداری و بهره‌بردار سابق کار را به مراجع قضایی کشانده است و معلوم نیست گره کور بلاتکلیفی شهربازی کیو کی باز می‌شود.

گره کور بلاتکلیفی شهربازی کیو/ شهرداری یا پیمانکار؛ کدام مقصر است؟

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران از خرم‌آباد، خرم‌آباد به‌عنوان مرکز استان و با وجود ظرفیت‌های گردشگری اما فاقد شهربازی است و این به‌عنوان یک ضعف و کمبود مشهود است، زیرا وجود زیرساخت‌های گردشگری برای توسعه و جذب گردشگری یک امر بدیهی است.

 

شهروندان خرم‌آبادی و گردشگران چندسالی است که با در بسته شهربازی کیو مواجه هستند، بازگشایی این مجموعه تفریحی که به دلیل اختلاف شهرداری و بهره‌بردار سابق همچنان بلاتکلیف است به‌عنوان یکی از مطالبات جدی شهروندان خرم‌آبادی مطرح است.

 

در حالی که متولیان شهرداری خرم‌آباد تاکنون چندین بار وعده‌هایی را مبنی بر بازگشایی شهربازی کیو در رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، اما هیچ‌کدام از این وعده‌ها تحقق پیدا نکرده است، اختلافات شهرداری و بهره‌بردار سابق کار را به مراجع قضایی کشانده و بهره‌بردار معتقد است شهرداری در این زمینه حاشیه‌سازی می‌کند.

 

شهرداری بهره‌بردار سابق را مقصر اصلی بلاتکلیفی شهربازی عنوان می‌کند، اما در مقابل سرمایه‌گذار سابق حاشیه‌سازی شهرداری را علت این وضعیت مطرح می‌کند.

 

به نظر می‌رسد متولیان شهرداری تمایل و عزم چندانی برای تعیین تکلیف شهربازی از خود نشان نمی‌دهند، زیرا با گذشت چندین سال اقدام قابل توجهی در خصوص برطرف کردن مشکل انجام نشده است.

 

 

 

 

 

وعده‌های روی آب

 

نگار بیرانوند یکی از شهروندان خرم‌آبادی است که از بلاتکلیفی شهربازی کیو به‌شدت انتقاد کرد و گفت: با وجود وعده‌های چندساله مسوولان در خصوص بازگشایی شهربازی کیو اما شاهد تحقق آن‌ها نبوده‌ایم، در حالی‌که راه‌اندازی این مجموعه یکی از مطالبات جدی شهروندان است.

 

وی افزود: چند سالی است که به شهربازی مراجعه می‌کنم، اما همواره با در بسته این مجموعه و وسایلی که در حال خاک خوردن هستند مواجه می‌شویم، سؤال ما این است چرا باید شهربازی کیو چند سال تعطیل باشد و مسوولان نیز اقدامی در راستای تعیین تکلیف این مجموعه تفریحی انجام ندهند.

 

این شهروند خرم‌آبادی ادامه داد: اما نکته دیگری که باید متولیان مدنظر قرار دهند این است که در صورت تعیین تکلیف شهربازی دستگاه‌های بروز و استاندارد را نصب کنند، در واقع وسایلی که در شأن شن شهر و شهروندان خرم‌آبادی باشد.

 

پشت گوش انداختن مسوولان

 

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی نیز در این راستا با بیان اینکه شهربازی کیو به دلیل بی‌توجهی مسوولان شهرداری تعطیل است، اظهار کرد: شهرداری باید در این راستا پاسخگو باشد و شرایط را برای احیای مجدد شهربازی مهیا کند، نه اینکه این موضوع را پشت گوش انداخته و به وعده‌های توخالی اکتفا کند.

 

زهرا احمدی افزود: در حالی که شهربازی‌ها به‌عنوان مجموعه‌های تفریحی نقش مهمی در ایجاد شادی و نشاط بین کودکان، نوجوانان و جوانان داشته، از سوی دیگر در جذب گردشگر نیز مؤثر هستند، اما خرم‌آباد به‌عنوان مرکز استان فاقد این زیرساخت گردشگری است.

 

 

 

 

 

تأکید بر تصمیم مسألت آمیز

 

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد نیز درباره وضعیت شهربازی کیو گفت: مشکل فعلاً حل نشده است، بهره‌بردار شکایتی را طرح کرده و حقی برایش ایجاد شده، ما نیز در راستای رفع مشکلات چندین جلسه برگزار کرده و صحبت‌هایی داشتیم بلکه بتوانیم جریمه دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را کم کنیم که قابل پرداخت باشد.

 

سجاد نعمتی افزود: تا حدودی توافقاتی در راستای رفع مشکل انجام گرفته، این هفته نیز صحبت‌هایی خواهیم داشت، هدف این است که مسالمت‌آمیز قضیه را حل‌وفصل کنیم.

 

وی تأکید کرد: درخواست ما این است که بهره‌بردار به نفع مردم کنار بکشد اما جواب قطعی دریافت نکرده‌ایم، امیدوارم تا پایان فصل بهار مشکل ما با بهره‌بردار برطرف شود تا شهربازی را به سرمایه‌گذار جدید واگذار کنیم.

 

دستگاه‌های فعلی استاندارد نیستند

 

مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد با بیان اینکه برای بازگشایی مجدد شهربازی و خریداری وسایل بازی به مبلغی بیش از ۲۰ میلیارد تومان نیاز داریم، اظهار کرد: تمام دستگاه‌هایی که در حال حاضر نصب هستند به روز نبوده و از استاندارد لازم برخوردار نیستند، وسایل مستهلک شده و باید جمع‌آوری شوند.

 

نعمتی ادامه داد: قرار بود در ایام تعطیلات نوروز شهربازی را موقت راه‌اندازی کنیم اما استاندارد نپذیرفت.

 

 

 

 

 

منتظر رأی محاکم قضایی هستیم

 

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد نیز در خصوص تعیین تکلیف شهربازی کیو توضیح داد: واقعیت این است که هیچ کاری انجام نشده و پرونده در محاکم قضایی است، تاکنون بالغ‌بر ۶ جلسه با دادستان و سرمایه‌گذار سابق شهربازی داشته‌ایم که فعلاً نتیجه مشخصی نداشته است.

 

رضا خدامرادی بیان کرد: منتظر دستور محاکم قضایی هستیم تا تکلیف ابنیه و وسایل شهربازی مشخص شود.

 

وی افزود: بهره‌بردار می‌گوید طلبکار است اما ما قبول نداریم بنابراین دادگاه باید تعیین تکلیف کند، تاکنون یک رأی به نفع شهرداری و یک رأی نیز به نفع بهره‌بردار صادر شده است.

 

بلاتکلیف از عدم تعیین تکلیف

 

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد تأکید کرد: اما انتظار ما این است که هرچه زودتر تکلیف شهربازی مشخص شود حتی اگر ما محکوم شدیم، زیرا تا تکلیف مشخص شود نمی‌توانیم هیچ اقدامی در خصوص بازگشایی این مجموعه انجام دهیم، به دلیل اهمیت موضوع یک حقوقی را مختص این پرونده تعیین کرده‌ایم.

 

خدامرادی در ادامه با اشاره به اینکه چندین سرمایه‌گذار جدید برای بازگشایی شهربازی پای‌کار هستند، عنوان کرد: در صورتی که مشکل شهرداری و بهره‌بردار مرتفع شود و شرایط مهیا باشد ظرف دو تا سه ماه شهربازی بازگشایی می‌شود.

 

بهره‌بردار به خاطر مردم از حق خود بگذرد

 

دیگر عضو شورای شهر خرم‌آباد نیز با اشاره به اینکه تعیین تکلیف و بازگشایی شهربازی کیو از مطالبات به‌حق شهروندان است، گفت: پس از اتمام قرارداد بهره‌بردار سابق با طرح شکایت کار به مراجع قضایی کشیده و ظاهراً توافقی مبنی بر پرداخت دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سوی شهردار وقت بابت تخلیه دستگاه‌ها به بهره‌بردار منعقد می‌شود.

 

علی‌محمد صالحی نسب افزود: اما شورای شهر فعلی رأی دادگاه را قبول نکرده و مجدد موضوع در مراجع قضایی پیگیری شد که رأی بدوی به نفع شهرداری صادر شد، اما بهره‌بردار یعنی زنجی بیرانوند نیز مجدد طرح شکایت کرده است.

 

وی ضمن گلایه از بلاتکلیفی شهربازی کیو پس از چند سال، تصریح کرد: از بهره‌بردار سابق تقاضا می‌کنم به خاطر جلب رضایت مردم از حقوق خود بگذرد، فرض را بر این می‌گذاریم که حق دارد اما شهرداری پولی ندارد که به او پرداخت کند بنابراین با گذشت خود شهر را نجات بدهد.

 

این عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد بیان کرد: پس از تعیین تکلیف شهربازی بلافاصله آن را به مناقصه گذاشته و سرمایه‌گذار اصلح انتخاب می‌شود، زیرا بازگشایی این مجموعه تفریحی یکی از دغدغه‌های جدی ما نیز است.

 

پیگیری برای رفع مشکل

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به اهمیت بازگشایی شهربازی کیو گفت: شهربازی کیو به‌عنوان یک مجموعه تفریحی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های گردشگری مطرح است ما نیز از تعطیلی این مجموعه نگران هستیم.

 

رستم کوشکی تأکید کرد: با توجه به اینکه بازگشایی شهربازی به‌عنوان یکی از مطالبات

 

جدی شهروندان خرم‌آباد مطرح است، بنابراین تاکنون جلسات متعددی را با بهره‌بردار و شهرداری مبنی بر رفع مشکل داشته‌ایم که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: از همه توان و ظرفیت خود در راستای بازگشایی شهربازی کیو استفاده خواهیم کرد.

 

کوشکی بیان کرد: در صورتی که بهره‌بردار و شهرداری به یک توافق نسبی برسند کار واگذاری شهربازی را به یک سرمایه‌گذار توانمند انجام خواهیم داد.

 

 

 

 

 

شهرداری حاشیه‌سازی کرد

 

بهره‌بردار سابق شهربازی کیو نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه قرارداد شهربازی کیو سال ۸۵ و قبل از عضویت من در شورای شهر زمان شهرداری به مدت ۷ سال منعقد شد، اظهار کرد: پس از اتمام اجاره طبق بند ۲۰ ماده ۵ قرارداد شهرداری طبق توافق باید هزینه دستگاه‌ها را به من پرداخت می‌کرد اما با عناوین مختلف از این کار امتناع کردند.

 

علی زنجی بیرانوند افزود: با حضور شهردار وقت، رئیس‌کل دادگاه عمومی انقلاب و رئیس حراست سال ۸۴ قیمت وسایل و ابنیه با محاسبه دلار ۲۵۰۰ هزار تومان دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کارشناسی برآورد شد که ۷۰۰ میلیون تومان را به شهرداری هبه کردم و قرار شد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر پرداخت کند.

 

وی بیان کرد: همه دستگاه‌ها آن زمان گواهی استاندارد را داشتند در حالی که شهرداری به بهانه عدم استاندارد شهربازی را تعطیل و من را سپر کرد، لذا اجازه بازگشایی شهربازی را نمی‌دهم.

 

بهره‌بردار شهربازی گفت: در صورتی که شهرداری منطقی برخورد می‌کرد و دنبال حاشیه نبود کار به سرانجام می‌رسید و من به‌عنوان سرمایه‌گذار ممکن بود همه دستگاه‌ها را هبه کنم اما چون مغرضانه اقدام به تخریب کردند چاره‌ای جز دفاع باقی نمانده است.

 

شهرداری نمی‌خواهد کار انجام شود

 

زنجی بیرانوند تأکید کرد: اراده‌ای از سوی شهرداری و شورای شهر برای تعیین تکلیف شهربازی کیو مشکل مشاهده نمی‌شود، همه مستندات را در اختیار دارم.

 

وی با اشاره به اینکه شهربازی ملک مردم است و شهرداری جایگاهی ندارد، تصریح کرد: من از مردم بابت تعطیلی چندساله شهربازی عذرخواهی می‌کنم و بازهم به خاطر مردم هر قیمت کارشناسی تعیین شود درصدی را که در رسانه‌ها اعلام کنند و شهرداری حاضر به پرداخت باشد از حق خودم می‌گذرم.

 

بهره‌بردار سابق شهربازی کیو خاطرنشان کرد: دادگاه مشخص کرده که دستگاه‌ها باید کارشناسی و پولشان پرداخت شود.

 

زنجی افزود: با دادستان صحبت کردم اگر شهرداری می‌خواهد شهربازی را تعطیل کنند که حرف دیگری است، اما اگر می‌گویند دستگاه‌ها استاندارد نیستند پول را به حساب دادگستری واریز کنند من دستگاه استاندارد تحویل می‌دهم، شهرداری زمین را ده سال هبه کند من هم دستگاه‌ها را هبه می‌کنم اما به شهرداری نمی‌دهم که به پیمانکار دیگر واگذار کند.

 

گزارش از نسرین صفربیرانوند