آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » گفت و گو
کد خبر : 8726
سه شنبه - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸

خدمت در مناطق محروم افتخار است

«سمیرا خادم» بانوی پلدختری که به واسطه از خودگذشتگی در خدمت به سیل‌زدگان به عنوان مامای نمونه کشوری انتخاب شد، خدمت در مناطق محروم را از افتخارات خود می‌داند.

خدمت در مناطق محروم افتخار است

به گزارش وارک نیوز  سیل اخیر ویرانگر این شهرستان اگرچه خسارات بسیاری را بر جای گذاشت و موجب واردآمدن غم و اندوه بر جان شهروندان شد، اما این همدلی گروه‌های مختلف مردمی بود که همچون نسیمی آرامش‌بخش بر قلب مردمان رنجور پلدختر فرود آمد و سیل را شرمنده سیل مهربانی‌ها کرد.

هنوز ساعاتی از وقوع سیل در پلدختر نگذشته بود که نیروهای مردمی از طیف‌های مختلف امدادی و جهادی روانه این شهر سیل‌زده شدند و با حضور در کنار آسیب‌دیدگان و انجام اقدامات کمک‌رسانی فضا را برای شروع دوباره زندگی آماده کردند.

تلاش اعضای مجموعه‌های مختلف انسانی در سیل پلدختر هرکدام مثال‌زدنی است، از روحانیون و نیروهای مخلص بسیجی که علی‌رغم جوسازی‌های مجازی و رسانه‌ای، کمر همت را بسته و بیل به دست گل و لای را از منازل پاکسازی کرده تا مهندسین جهادگری که راه‌ها برای مردم گشودند.

اما آنچه در این آشفته حالی موجی از دوباره برخاستن را به مردم هدیه می‌داد فعالیت  امدادرسان‌هایی همچون پزشکان و ماماهایی بود که در لحظات بحرانی به کمک گروه‌های حساس همچون زنان باردار شتافته و امید را با تولد نوزادان به شهر باز می‌گرداندند.

«سمیرا خادم» در زمان سیل برای انجام وظیفه با سختی‌هایی زیادی روبه رو شده، از مانند گذر از مناطق صعب‌العبور و عرض رودخانه با «گرگر» تا طی مسافت طولانی برای معاینه زنان باردار.

در همین راستا طی مراسمی از «سمیرا خادم» مامای تلاشگر و دلسوز پلدختری به واسطه تلاشی که درحوزه کاری خود در خدمت به سیل‌زدگان داشت توسط مسؤولان ذی‌ربط تقدیر و به عنوان مامای نمونه کشور معرفی شد.

برای آشنایی بیشتر با این بانوی مسؤولیت پذیر و فعالیت‌های فداکارانه‌اش گفت‌وگویی را با وی ترتیب داده‌ایم که مشروح آن در ذیل آمده است.

بیوگرافی اولیه‌ای از خود بفرمایید؟

سمیراخادم از روستای دمرود افرینه هستم و به دلیل علاقه به رشته‌های پزشکی، رشته مامایی را انتخاب کردم.

پس از پایان تحصیلات تصمیم به خدمت در زادگاهم که به نوعی منطقه محروم محسوب بوده، گرفتم و هم‌اکنون در مرکز بهداشت روستای «چمشک» پلدختر مشغول ارائه خدمت به هم‌نوعان و همشهریان خود هستم.

یک مامای خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ماما به واسطه اینکه با قشری آسیب‌پذیر (زن) سر و کار دارد باید قبل از هر چیز یک مشاور خوب و با اخلاق باشد و با رفتارهای مناسب مورد اعتماد جامعه هدف خود قرار گیرد.

یک مامای خوب تحت هر شرایطی نه تنها در حالت عادی بلکه در بحران‌ها و حوادث نیز باید بتواند برای انجام فعالیت‌های قبل، حین و بعد از زایمان در دسترس بیمار خود بوده و اقدامات لازم را انجام دهد.

به واسطه انجام چه کارهایی شایسته کسب عنوان مامای نمونه کشوری شدید؟

قبل از سیل با توجه به هشدارهای هواشناسی مرکز استان مکاتبات و هماهنگی لازم با شبکه بهداشت شهرستان پلدختر، مادران باردار و پرخطر را که در مناطق صعب‌العبور ساکن بودند پس از شناسایی با مشاوره حضوری و تلفنی به مرکز چمشک انتقال دادیم تا از هرگونه اتفاق ناگواری جلوگیری شود.

هنگام سیل نیز با قطع شدن راه‌های ارتباطی دهستان افرینه بر اثر طغیان رودخانه و همچنین با توجه به عمق بحران پیش آمده برای خدمات‌دهی به مادران باردار خود را به مرکز افرینه رساندم و حین خدمت در آنجا یک مادر باردار که دارای فشار خون بالا و دیابتی بود را با وجود عدم همکاری این مادر با مشاوره دادن به خود و خانواده، وی را برای انتقال متقاعد کردیم و پس از انجام اقدامات لازم اولیه و هماهنگی‌های انجام شده با اعزام بالگرد به بیمارستان امام خمینی پلدختر ارجاع دادیم.

مامای نمونه شدن چه حسی دارد؟

احساس می‌کنم بعد از این اتفاق مسؤولیت سنگین‌تری دارم و باید وظایف خود را بهتر از گذشته انجام دهم، ضمن اینکه تلاشم را در راستای خدمت بیشتر به جامعه هدف خود به ویژه در منطقه چمشک چندین برابر کنم.

و سخن آخر؟

در آخر از مسؤولان شبکه بهداشت به ویژه ریاست شبکه بهداشت، رئیس مرکز بهداشت و کارشناس مسؤول بهداشت خانواده که با توجه به ارزشیابی انجام شده بنده را برای انتخاب مامای نمونه معرفی کردند کمال تشکر را دارم و امید است بتوانم از این پس نیز در جهت خدمات‌دهی به مردم تلاش مضاعفی انجام دهم.

گفت‌وگو از هما کریمیان/فارس