آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » گزارش
کد خبر : 7930
چهارشنبه - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴

مراسم روز درختکاری در بام خرم آباد برگزار شد

مراسم روز درختکاری در بام خرم آباد برگزار شد.

مراسم روز درختکاری در بام خرم آباد برگزار شد

به گزارش وارک نیوز مراسم روز درختکاری در بام خرم آباد برگزار شد.

گودرز امیری در مراسم روز درختکاری در محل بام لرستان افزود: بام لرستان مکان مناسبی با جاده ای دسترسی مطلوب است که فاقد طرح مدون بود.
وی تصریح کرد: ۱۶ طرح تدوین شده برای سرمایه گذاری در این مکان رفاهی، تفریحی، متناسب با منایع طبیعی و با هدف حفظ سلامت و رعایت اصول محیط زیست است که به زودی رونمایی خواهد شد و برای جذب سرمایه گذار و متقاضی در اختیار بخش خصوصی و سایر بخش ها قرار می گیرد.
معاون استاندار لرستان همچنین درختکاری را بهترین روش برای آبخیزداری با کمترین هزینه دانست و گفت: یکی از برنامه های ارزشمند که در طرح های کلیدی استان نیز پیش بینی شده کشت گیاهان دارویی و درختان مثمر دیم در اراضی شیبدار است.
امیری ادامه داد: بر این اساس تا سال ۱۴۰۰ هفت هزار هکتار گیاه دارویی و هفت هزار هکتار درختان مثمر در اراضی شیبدار کشت می شود.
وی افزود: افرادی که مایل به سرمایه گذاری در این زمینه هستند اراضی مورد نظر را با هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری شناسایی کو نسبت به اجرای این طرح ها اقدام کنند.
وی با اشاره به وجود منابع طبیعی ارزشمند لرستان به ویژه در اطراف خرم آباد گفت: ۲ جاده سلامت به سمت مخملکوه و سفیدکوه احداث می شود که امیدواریم عملیات اجرایی آن تا پایان امسال اغاز شود.
معاون استاندار لرستان توضیح داد: جاده سلامت یک مسیر پیاده رو و بدون خسارت و مشکل برای محیط زیست و منابع طبیعی است.
امیری با تاکید بر رونق طبیعت گردی در استان های زاگرس نشین گفت: بهترین و منطقی ترین فرصت های گردشگری برای لرستان طبیعت گردی است چراکه مناطق بکر، چشمه ها، آبشار و رودخانه های بسیاری دارد.
وی اضافه کرد: همچنین بر اساس آمار سال های گذشته، تا اول امسال سالانه میانگین یک تا ۲ هزار هکتار از اراضی طبیعی شامل جنگل و مرتع استان دچار آتش سوزی می شد که امسال به کمتر از ۱۷۰ هکتار رسید.
وی تصریح کرد: برخورد با زمین خواری در استا بسیار مهم است چراکه اراضی طبیعی و ملی توسط سودجویان تصرف می شود و مردم باید در حریم و خارج محدوده شهرها در برخورد با این پدیده شوم مشارکت کنند.
معاون استاندار لرستان گفت: همه نگران عدم توسعه صنعت در لرستان بودند اما امروز که صنایع در استان ها به منشا آلودگی هوا تبدیل شدند لرستان محیط پاک و ارزشمندی دارد که آماده ایجاد صنعت گردشگری با اشتغال بالا است.
امیری افزود: به همین منظور ایجاد کمربند سبز اطراف شهر و درختکاری حریم جاده ها در دستور کار قرار گیرد و شهرداری، منابع طبیعی و آبخیزداری، راهداری و مردم مشارکت کنند این مهم تحقق یابد.
وی همچنین گفت: به وضوح مشخص است دریاچه کوچک گهر به دلیل آبرفت ها پر شده که چنانچه همین رویه و عدم حفاظت از محیط زیست ادامه یابد مشکلاتی برای دریاچه پایین (بزرگ) ایجاد خواهد کرد.
وی با تقدیر از حضور تشکل های مردمی در حفاظت از محیط زیست و تاکید بر ضرورت جلسات مستمر با آنان افزود: نمایشگاه هفته درختکاری به منظور حضور و مشارکت مردم، معرفی فرهنگ های بومی و محلی و اقدامات انجام شده برگزار شود.

تخریب و تصرف منابع طبیعی در لرستان ۵۰ درصد کاهش یافت

جعفر بدری ظهر امروز در همایش روز درختکاری  با بیان اینکه با مداخله دستگاه قضایی استان توانسته‌ایم دست انداری به منابع طبیعی را متوقف کنیم، اظهار کرد: سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ پرونده انواع جرایم مربوط به طبیعت داشته‌ایم که این میزان در سال جاری به ۲۷۰ پرونده کاهش یافته است.

بدری اظهار داشت: بیش‌ترین تخریب‌ها و تصرفات مربوط به منابع طبیعی در منطقه چگنی گزارش شده است، که با همکاری تمامی مسئولان آمار جرائم مربوط به تخریب و دست اندازی به منابع طبیعی کاهش یافته است.

رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه میزان زمین‌خواری در لرستان به مانند دیگر استان‌ها خیلی پایین‌تر است، یادآور شد: یکی از برنامه‌های ثابت ما برای حفظ مراتع و جنگل‌ها، تثبیت مالکیت دولت است.

بدری افزود: منابع طبیعی و محیط زیست با خطرات فراوانی مواجه است، اگر پشتیبانی و فرهنگ سازی‌ها نباشد این خطرات روز به روز گسترش خواهند یافت.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای اروپایی برای دریاچه ارومیه ابراز نگرانی کرده‌اند این مسئله را نشان دهنده اهمیت منابع طبیعی دانست و گفت: ما هم نمی‌توانیم نسبت به اتفاقاتی ک در دورترین نقاط جهان رخ می‌دهند بی تفاوت باشیم چرا که این مسائل با سرنوشت بشر مرتبط هستند.

رئیس کل دادگستری لرستان در این مراسم ضمن گرامی‌داشت هفته منابع طبیعی این روز را فرصتی مناسب برای همه دانست و از نهادهای مردمی و فعالان عرصه‌ی طبیعت که توانسته‌اند منابع ملی را حفظ کنند قدردانی نمود.

بدری با بیان اینکه همگان بایستی برای حفظ و ذخیره ثروت‌های ملی تلاش کنند، ادامه داد: متاسفانه نزدیک به یک میلیون و نیم هکتار از مساحت درختان بلوط در معرض خطر قرار دارند.

وی با اعلام این‌که نزدیک به ۱۱ استان کشور محیط رشد جنگل‌های بلوط است، بیان نمود: علیرغم مطالعات فراوان اما تا به حال تدابیری در راستای مبارزه بانواع آفت‌ها و بیماری‌های جنگل‌های بلوط اندیشیده نشده است.

رئیس کل دادگستری لرستان بار دیگر با بیان این‌که دخالت‌های انسانی را برای حفظ مراتع کاهش دهیم، گفت: اما آفت‌ها عامل موثری در تخریب جنگل‌ها هستند که متاسفانه در دو استان ایلام و لرستان مساحت زیادی از جنگل‌های بلوط را با خطر مواجه کرده است.

بدری فرهنگ سازی را مهم‌ترین عامل برای حفظ منابع طبیعی عنوان کرد: تمامی ارگان‌ها و ادارات باید به رواج فرهنگ حفاظت از محیط،زیست و منابع طبیعی کمک کنند، به گونه‌ای که مردم احساس نکنند وجود مراتع و جنگل‌ها تنها برای منفعت شخصی‌ست.

وی تصریح کرد: با ترویج فرهنگ درخت و درختکاری، خوشبین هستیم که روند تخریب طبیعت را مهار خواهیم کرد.