آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » گردشگری » گزارش
کد خبر : 7817
دوشنبه - ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲

مشکلات زیرساختی در گرند کانیون ایران/ «شیرز» را دریابید

دره زیبای «شیرز» با وجود ظرفیت بسیار بالایی که در حوزه گردشگری داراست از زیرساخت‌های لازم محروم بوده و به نظر می‌رسد تا کنون اقدامی اساسی در این زمینه صورت نگرفته است.

مشکلات زیرساختی در گرند کانیون ایران/ «شیرز» را دریابید

به گزارش وارک نیوز، دره زیبای «شیرز» که در حدود ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت قرار دارد به عنوان یکی از مناطق طبیعی بکر و زیبا هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری در مناطق مختلف ایران است.

«دره شیرز» که از سوی گردشگران به عنوان گرند کانیون ایران نیز شناخته می‌شود با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیری که در حوزه گردشگری دارد از بسیاری زیرساخت‌های اولیه و لازم محروم بوده و این مشکلات با وجود آنکه در چند سال گذشته همواره مطرح شده است هنوز پابرجاست.

در همین راستا سرپرست فرمانداری کوهدشت بیان کرد: دره شیرز به یکی از جاذبه‌های کم نظیر کشوری شناخته شده و به صورت مستمر شاهد بازدید گردشگران زیادی از این جاذبه هستیم.

وی ادامه داد: با این وجود این ظرفیت گردشگری زیرساخت‌های لازم را ندارد و همین عامل به عنوان یک چالش اساسی محسوب می‌شود.

محمدرضا آزادبخت عنوان کرد: انتظار می‌رود وضعیت این مجموعه تعیین تکلیف شود تا شاهد استفاده مناسب از آن باشیم.

آزادبخت اظهار داشت: بایستی ۴ کیلومتر روکش این محور هر چه سریعتر آسفالت شده و از سوی دیگر پل تخریب شده مسیر نیز تعیین تکلیف شود.

تلاش برای واگذاری شیرز به میراث فرهنگی

در همین زمینه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: به منظور بررسی و رفع مشکلات دره شیرز جلسه‌ای با ریاست معاون امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار لرستان و با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار و تصمیماتی در مورد مشکلات این منطقه اخذ شد.

سید امین قاسمی گفت: مهم‌ترین مشکلی که هم اکنون در دره شیرز وجود دارد مربوط به قرار داشتن مجتمع پرورش ماهی در ورودی این دره است.

وی با بیان اینکه این مجتمع حدود ۱۵ سال است که در منطقه شیرز قرار دارد، افزود: مجتمع پرورش ماهی موجود سنخیتی با گردشگر پذیری منطقه ندارد و از طرفی هیچ خدماتی از سوی آن به گردشگران ارائه نمی‌شود.

این مسوول یادآور شد: به منظور رفع مشکل موجود مقرر شده است که اداره کل منابع طبیعی و فرماندار کوهدشت به طور جدی ورود پیدا کرده و به راهکاری مناسب برای رفع این مشکل برسند.

وی در ارتباط با متولی دره شیرز نیز عنوان کرد: این منطقه جزو اراضی ملی است اما از آنجایی که دارای جاذبه گردشگری بوده و به یک منطقه توریستی تبدیل شده بدنبال آن هستیم که به میراث فرهنگی واگذار شود.

قاسمی در ارتباط با دیگر مشکلات دره شیرز نیز بیان داشت: مشکلاتی در حوزه راه ارتباطی به دره شیرز وجود دارد که راهداری قرار است نسبت به رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات موجود در این منطقه گردشگر پذیر، نداشتن سرویس بهداشتی است که تلاش می‌کنیم تا قبل از فرا رسیدن نوروز بخشی از مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: به منظور پایداری و افزایش نظم و امنیت و آرامش گردشگران نیز در ایام نوروز از ظرفیت نیروی انتظامی در منطقه استفاده  خواهد شد.

در هر حال دره شیرز با توجه به ظرفیت بسیار بالایی که در جذب گردشگر دارد در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند به یک قطب گردشگری تبدیل شده و تاثیر بسزایی در رونقی اقتصاد اهالی محلی داشته باشد، لذا انتظار می‌رود زیرساخت‌های لازم در این منطقه بکر و زیبا فراهم شود چرا که ورود بی‌ضابطه و عدم نظارت و کنترل گردشگران در منطقه و نبود زیر ساخت‌ها منجر به آسیب دیدن این منطقه خواهد شد./فارس