آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » فرهنگی » گزارش
کد خبر : 7523
شنبه - ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

به مناسبت سالروز درگذشت استاد حمیــــد ایزدپناه

به مناسبت سالروز درگذشت صفای لرستانی استاد حمیــــدایزدپناه

به مناسبت سالروز درگذشت استاد حمیــــد ایزدپناه

به گزارش وارک نیوز، استاد حمیــــدایزدپناهزادهٔ ۲۶ آبان ۱۳۱۱ در خرم‌آباد-درگذشت ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ در پاریس) نویسنده، شاعر و پژوهشگر تاریخ و موسیقی لرستان است. تخلص وی صفای لرستانی است.


حمیدایزدپناه در ۲۶ آبان ۱۳۱۱ در خرم‌آباد و از ایل ساکی متولد شد، دوره دبستان و دبیرستان را در همان شهر گذرانید و در سال ۱۳۴۲ موفق به اخذ دانشنامه لیسانس از دانشگاه تهران شد.

او پس از سال‌ها تدریس در دبستان و دبیرستان‌های خرم‌آباد به وزارت فرهنگ و هنر منتقل شد و برای تشکیل فرهنگ و هنر مرکز لرستان مأمور گردید.

او با کمک تنی چند از علاقه‌مندان موسیقی به گردآوری موسیقی بومی لرستان پرداخت. در سال ۱۳۴۶ از سوی انجمن آثار ملی دعوت به همکاری شد تا دربارهٔ آثار  باستانی لرستان به پژوهش بپردازد که حاصل آن اثری به همین نام شد.

او در ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ در پاریس درگذشت.


استاد ایزدپناه با نوشتن کتاب «فرهنگ لری» در حفظ زبانهای اوستایی و پارسی باستان که زادگاهشان جنوب غرب ایران و در میان جغرافیای مردم لر است کوشید. بررسی اشیای  باستانی به دست آمده در لرستان توسط ایزدپناه و سایر پژوهشگران نشان داد که به موازات ابزار نبرد که بهترین سلاح و ابزار جنگی زمان خود بوده است، پیکره های مذهبی،وسایل کشاورزی و زیورآلات بانوان همچون دستبند و کمر بند ، حلقه ها، گردنبند و آیینه و سنجاق های کوچک و بزرگ ،حتی سنجاق قفلی و … در میان اشیاء مفرغی لرستان وجود دارد که نشان از روح تمدن و زندگی وحس زیبایی شناختی در میان مردمان ایران و لرستان در هزاره  های پیش است.

وی برای دسترسی به اسناد و ثبت فرهنگ ها و آثار مردم لر با وسیله شخصی به همه جا سفر میکرد ثبت و ضبط تخته چوبهای شناسنامه گنبد خلیل اکبردر پلدختر،از نمونه کارهای ارزشمند وی است.

بیش از ١۵ جلد کتاب و بیش از ٣٠ مقاله در موضوعات فرهنگی و هنری و اجتماعی در زمینه ایران‌شناسی و لرستان‌شناسی از ایشان در دست است که بعضی از این کتاب‌ها چند بار به چا‌پ رسیده‌اند.

(تألیف) «لرستان در گذرگاه تاریخ و زمان»
(تألیف) «آثار باستانی و تاریخی لرستان ۳ جلد»
(تدوین) «شاهنامه لکی»
(تألیف) «فرهنگ لری»
(تألیف) «فرهنگ لکی»
(تألیف) «شاعران در اندوه ایران»
(گردآوری) «داستانها و زبانزدهای لری و کتابشناسی مثلهای فارسی»
(گردآوری) «آهنگ‌ها و ترانه‌های لری»
(تألیف) «کتیبه‌های لرستان»