آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » یادداشت
کد خبر : 7430
دوشنبه - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳

سیلاب اخیر خرم‌آباد و سوالات بی‌پاسخ

متاسفانه در روزهای گذشته شاهد بروز سیلاب شدیدی در سطح شهر خرم‌آباد بودیم که خسارات جبران‌ناپذیری به زیرساخت‌های عمومی و همچنین منازل مردم و ساختمان‌های تجاری وارد کرد.

سیلاب اخیر خرم‌آباد و سوالات بی‌پاسخ

به گزارش وارک نیوز، متاسفانه در روزهای گذشته شاهد بروز سیلاب شدیدی در سطح شهر خرم‌آباد بودیم که خسارات جبران‌ناپذیری به زیرساخت‌های عمومی و همچنین منازل مردم و ساختمان‌های تجاری وارد کرد.

وقوع سیلاب و حوادث طبیعی در شرایط عادی امری طبیعی بوده و در تمامی کشورها نیز اتفاق می‌افتد اما نحوه چگونگی برخورد با آن و پیشگیری از بروز حوادث ناگوار از مهمترین مواردی است که متاسفانه همواره در کشورمان مورد غفلت و بی‌توجهی قرار دارد.

سیلاب چند روز گذشته استان لرستان که خسارات زیادی را به مرکز استان و همچنین شهرستان پلدختر وارد کرد به خوبی نشان می‌دهد که به هیچ عنوان برای مقابله با حوادث طبیعی آماده نیستیم.

جالب اینجاست قبل از وقوع سیلاب بود که شاهد تشکیل ستاد مدیریت بحران در استانداری لرستان بودیم و در همان جلسه مدیرکل هواشناسی اعلام کرد لرستان در بازه زمانی دو روزه شاهد بارندگی بیش از ۴۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر است در نتیجه این موضوع هشداری جدی برای تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان برای مقابله با سیلاب احتمالی بود.

متاسفانه با وجود اخطارهای داده شده اما با شروع بارندگی مشکلات آغاز شد پس از دو روز بارندگی وضعیت شهر خرم‌آباد در شرایط بحرانی قرار گرفته و شاهد بروز خسارات بسیار زیادی به زیرساخت‌های شهری بودیم.


بسیاری از همشهریان معتقدند دلیل اصلی آبگرفتگی منازل مناطق ساحلی شهر احداث دو پل بر روی خرم‌رود و پلهای موقت موجود بود اما به دلیل کم‌کاری مسئولان استان لرستان و اقدامات پیش‌بینی نشده و ناتمام ماندن این دو پروژه باعث شد که سطح آب رودخانه بالا آمده و شاهد طغیان و ورود آن به منازل مردم باشیم.

جالب اینجاست وقتی هواشناسی از احتمال ۱۰۰ درصدی وقوع سیلاب در لرستان و به خصوص شهرهای جنوبی همچون خرم‌آباد و پلدختر خبر می‌دهد چرا مسئولان استان به حال وضعیت خرم‌رود و موانع آن فکری نکردند که شاهد خسارت به منازل و زیرساخت شهری باشیم.

به هر حال سیلاب اخیر نشان داد به هیچ عنوان آماده مواجه با حوادث نیستیم چرا که اگر بودیم چنین شرایطی در شهر به وجود نمی‌آمد و حداقل اقدامات پیشگیران‌های برای جلوگیری از طغیان رودخانه و ورود آن به منازل آن می‌کردند.

گرچه خرمرود در شرایط عادی رودخانه‌ای خروشان نیست اما تجربه سالیان گذشته به خوبی نشان داده که در هنگام بارش‌های سیل آسا شاهد خروش آن هستیم.

 

البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که عدم اجرایی شدن طرح ساماندهی رودخانه خرم آباد توسط راه و شهرسازی نیز به بلاتکلیفی این رودخانه دامن زده و باعث شده که برنامه مدونی برای استفاده از این ظرفیت و جلوگیری از بروز خسارات احتمالی وجود نداشته باشد.

به هر حال این سیلاب نیز گذشت اما مسئولان ما از گذشته درس نگرفته و نخواهند گرفت با این وجود انتظار مردم در شرایط کنونی تعیین تکلیف خسارات احتمالی است.

از سوی دیگر انتظار می‌رود مدیریت ارشد استان چاره‌ای اساسی برای پیشگیری و آمادگی کامل مقابله با حوادث احتمالی داشته باشد چرا که این گفته قابل قبول نیست که سیلاب‌های شهر خرم آباد به دلیل بارش ها در بالادست بوده و مردم و کارشناسان این امر را به هیچ عنوان نمی‌پذیرند.

از سوی دیگر اگر نمی‌توانیم پروژه‌ای را در نقاط استراتژیک شهر اجرا کنیم بهتر این است که آن را عملیات نکرده تا الااقل مشکلاتی برای مردم به وجود نیاوریم.

حال باید دید آیا مسوولان و دستگاه‌های اجرایی لرستان از شرایط کنونی درس گرفته و یا همچنان در اول راه خواهیم ماند؟

به هر حال در روزهای گذشته شاهد حضور رئیس دفتر رئیس جمهور در لرستان و بازدید از مناطق سیل زده بودیم و تصمیماتی نیز گرفته شد.

با این وجود انتظار مردم لرستان از مسوولان این است که حال که شاهد به اتمام رسیدن سیلاب هستیم مسئولان استان تا شهر خرم‌آباد با بررسی دقیق کارشناسی نقاط ضعف و چالش های پیش رو در این حوزه را شناسایی کرده و در اسرع وقت شرایط را برای حل و فصل کردن آنها مهیا کنند.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند سیلاب اخیر خرم آباد علاوه بر اینکه به دلیل بارش شدید باران در مقطع زمانی کوتاهی بود اما دلایلی همچون عدم ساماندهی خرم رود، احداث پل های موقت و استمرار فعالیت آنها، تکمیل نشدن پل های در دست احداث نیز از دبگر مشکلات به شمار می رود حال انتظار می رود مسئولان با بررسی دقیق مشکلات، چالش ها را در اسرع وقت برطرف کنند.

چرا که دیگر بروز چنین حادثه‌ای برای مردم توجیه‌پذیر نیست و می‌توان هم اکنون با انجام اقدامات پیشگیرانه شرایط را برای جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی مهیا کرد.
حال باید دید برطرف کردن مشکلات و کمبودها در کوتاه مدت در دستور کار مسئولان قرار خواهد گرفت؟

 

یادداشت از علی عبداله زاده-روزنامه نگار