آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » گزارش
کد خبر : 7160
شنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷

چنارخشکه؛ قربانی ۲۵ ساله وعده‎ای روی آب/ پرسه مرگ زیر سقف‌های لرزان

روستای چنارخشکه از توابع شهرستان خرم‌آباد ۲۵ سال و تنها به بهانه وعده اجرای یک پروژه سدسازی از عمران و آبادانی به دور مانده است.

چنارخشکه؛ قربانی ۲۵ ساله وعده‎ای روی آب/ پرسه مرگ زیر سقف‌های لرزان
به گزارش وارک نیوز روستاها علاوه بر ایفای نقش در تولید محصولات کشاورزی، امروزه در حوزه گردشگری نیز مورد توجه قرار گرفته‎اند، از این فراهم کردن بسترهای اشتغال‌ به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان ضروری است.

چنارخشکه در فاصله کمتر از۳۰  کیلومتری شهر خرم‌‌آباد و از روستاهای دهستان کاکاشرف است که بنابر گفته اهالی به واسطه وجود درخت چنار

 

خشکیده‌ای در کنار یک چشمه، روستا را چنارخشکه نامیده‌اند. این روستا با وجود طبیعت بکر، پوشش جنگلی، چشم‌انداز و مناظر زیبا، عبور رودخانه از پایین دست روستا وجود مراتع مناسب از ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری برخوردار است.

با همه ظرفیت‌های یاد شده روستا اما دلایلی یکی از محروم‌ترین روستاهای خرم‌آباد است که مردمان آن از بیشتر امکانات بی‌بهره مانده‌اند.

 

به محض ورود به روستا خانه‌های گلی و چوبی توجهت را جلب می‌کند، خانه‌هایی که شاید با وقوع زمین‎لرزه نه چندان شدیدی سقفشان فرو بریزد و فاجعه انسانی به وقوع بپیوندد.

نکته قابل تامل اینجا است که چنارخشکه روستای دورافتاده یا کوهستانی نیست که مسؤولان دوری و صعب‌العبور بودن را دلیل محرومیت آن عنوان کنند، زیرا فاصله چندانی با شهر خرم‌آباد نداشته و از طرفی در مسیر گردشگری کاکاشرف قرار دارد.

به گفته‌های اهالی مطرح شدن احداث سد کاکاشرف در پایین دست روستا علت توسعه‌نیافتگی روستا است، طرحی که با گذشت ۲۵ سال همچنان در بلاتکلیفی به سر می‎برد.

در این میان اما موضوعی که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد، چالش به نام کوچ و مهاجرت اهالی روستا است که اگر تدبیری برای آن نشود، روستا در آینده خالی از سکنه خواهد شد.

زندگی زیرسقف‌های لرزان یکی از اهالی روستای چنارخشکه با اشاره به بافت قدیمی و وجود خانه‌های چوبی و گلی در روستا گفت: متاسفانه مطرح شدن موضوع احداث سد در پایین دست روستا در دو دهه گذشته مانع نوسازی و بازسازی روستا شده است.

حسین باقری ساخت سد را بهانه‌ محروم ماندن روستا از همه امکانات و زیرساخت‌ها دانست و اظهار کرد: علاوه بر خانه‌ها، محل‌های نگهداری احشام نیز از استحکام لازم برخوردار نبوده و این خود مشکلات روستائیان را دو چندان کرده است.

 

وی عنوان کرد: با این تفاسیر برای دریافت تسهیلات نوسازی باید هفت خوان رستم گذر کنیم، چرا که بانک‌ها ضمانت‌هایی را از متقاضیان مطالبه می‌کنند که تامین آن‌‌ها برای اهالی روستا دشوار است.

اهالی در حال مهاجرتند

یکی دیگر از اهالی روستا از فراهم نبودن امکانات و زیرساخت‌های اولیه به عنوان عاملی مهم در مهاجرت خانوارهای روستایی یاد کرد و گفت: درصورتیکه چاره‌‌ای برای این معضل اندیشیده نشود، در آینده نه چندان دور چنارخشکه خالی از سکنه خواهد شد.

مجتبی جمال‌زاده اظهار کرد: فراهم نبودن زیرساخت‌ها از یک سو و بیکاری اهالی از سوی دیگر موجب شده که جوانان روستا برای یافتن شغل مناسب به ناچار مهاجرت کنند.

وی تاکید کرد: اینها در حالی است که پرداخت تسهیلات اشتغالزا می‌تواند موجب ماندن جوانان در روستا شده و آنان را به ادامه فعالیت تولیدی ترغیب و تشویق کند.

نبود گاز و مشکل تامین سوخت

یکی دیگر از اهالی از عدم گازرسانی به روستا انتقاد کرد و گفت: این نقیصه ساکنان روستا را برای تامین سوخت با مشکل مواجه کرده است.

علی فرخی بیان کرد: از سویی فرسوده و ناایمن بودن تنها مدرسه روستا با عمر ۴۰ ساله موجب شده که دانش‎آموزان در یک کانکس به ادامه تحصیل بپردازند.

وی عنوان کرد: در حالی خانواده‌ها و دانش‎آموزان در انتظار پایان تحصیل در شرایط دشوار کنونی هستند که گویا اراده‌ای برای بازسازی مدرسه روستا وجود ندارد.

زندگی در مخروبه‌ها

دهیار روستای چنارخشکه در این باره گفت: این روستا با ۳۰ خانوار و جمعیت حدود ۱۵۰ نفری در ۲۸ کیلومتری شهر خرم‌آباد قرار دارد.

براتعلی اسماعیلی از کشاورزی و دامداری به عنوان شغل‎های اصلی ساکنان چنارخشکه یاد و بیان کرد: البته کشاورزی رونق چندانی ندارد، اما دامداری به دلیل وجود مراتع مناسب شرایط مطلوب‌تری دارد.

وی عنوان کرد: چنارخشکه از روستاهای  قدیمی دهستان کاکاشرف است که قدمت خانه‌های آن به یکصد سال پیش برمی‌گردد.
دهیار روستای چنارخشکه خاطرنشان کرد: خانه‌های این روستا بیشتر به مخروبه‌ها‌ شباهت داشته و در صورت بارش تند باران یا وقوع زمین لرزه روی سر اهالی آوار می‌شوند.

 

اسماعیلی افزود: سال ۷۵ موضوع احداث سد کاکاشرف مطرح شد و از آن زمان تاکنون ساکنان این روستا به همین بهانه در همه زمینه‌ها از نوسازی و بازسازی مسکن گرفته تا ایجاد امکانات و زیرساخت‌ها در بلاتکلیفی به سر می‎برند.

وی ادامه داد: البته با پیگیری‌های انجام شده ظرف چند ماه گذشته و همچنین منتفی شدن موضوع احداث سد، ساخت و ساز در روستا آزاد شده است.

دهیار روستا اضافه کرد: اینک که مشکل ساخت و ساز خانه‌ها برطرف شده، سختگیری بانک‌ها در تامین ضمانت و دشواری پرداخت تسهیلات به گرفتاری تازه روستائیان تبدیل شده است.

اسماعیلی گفت: در حالی متولیان امر باید برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها شرایط پرداخت تسهیلات مسکن را تسهیل کنند که اهالی روستا برای این منظور دشواری‌های زیادی را به جان می‎خرند.

چنارخشکه؛ فقیر اما ثروتمند

شورای روستای چنارخشکه گفت: اگر قرار گرفتن روستا در مسیر پروژه احداث سد کاکاشرف در میان نبود، شرایط به گونه دیگری بود.

ارسلان پیشداد اظهار کرد: پس از انجام مطالعات سد و با گذشت بیش از دو دهه از همه امکانات محروم شدیم و حالا به راحتی می‌گویند سدی ساخته نمی‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات اهالی این است که منابع طبیعی اجازه کشت مراتع به کشاورزان نداده و در صورت تخطی از آن جریمه‌های گزافی را برای روستائیان تعیین می‌‌شود که توان پرداختش را ندارند.

شورای روستا ادامه داد: در چنین شرایطی و با وجودیکه اهالی روستای درآمد چندانی ندارند، معلو است که روند کوچ آن‎ها شتاب می‎گیرد.

پیشداد تاکید کرد: ساکنان چنارخشکه با وجود ظرفیت‎های طبیعی و گردشگری روستا در شرابط بد اقتصادی به سر برده و به سختی امرار معاش می‎کنند.

آماده همکاری با متقاضیان دریافت تسهیلاتیم

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن لرستان در پاسخ به انتقاد اهالی چنارخشکه مبنی بر فرسوده بودن خانه‌ها و دشواری دریافت تسهیلات گفت: ما نیز به چالش روستاهایی که خانه‌هایشان استحکام ندارند، آگاهیم و می‎دانیم با وقوع حوادثی مانند زلزله و سیل خسارت و تلفات انسانی به بار خواهد آمد.

سید علی رحیمی اظهار کرد: اهالی روستا می‌توانند برای دریافت تسهیلات نوسازی به بنیاد مسکن مراجعه کنند و ما نیز آمادگی لازم را برای پرداخت تسیهلات به متقاضیان را داریم.

وی عنوان کرد: نکته دیگر اینکه بر اساس مصوبه هیأت دولت سقف تسهیلات مسکن روستایی ۲۵ میلیون تومان بوده و همچنین ضمانت زنجیره‌ای به تصویب رسیده است.

این مسؤول از برگزاری جلسات با بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به منظور تسهیل  در شرایط برای متقاضیان خبر و ادامه داد: بنیاد مسکن نهایت همکاری را با متقاضیان داشته و در باره هیچ محدودیتی وجود ندارد.

رحیمی افزود: در بخش‌هایی از استان لرستان مانند بخش پاپی از تسهیلات نوسازی و بازسازی مسکن روستایی استفاده کمتری شده است.

کشاورزان حق اعتراض دارند

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی لرستان در پاسخ به انتقاد اهالی روستا مبنی بر ممانعت از کشت در مراتع گفت: زمین‎های مطرح شده جزو اراضی ملی هستند که کشاورزان بدون اطلاع اقدام به کشت آن‌ها می‌کنند.

محمد نریمانی افزود: این اراضی دارای سند بوده اما بر اساس تشخیص کارشناسان و با توجه  به شیب و توپوگرافی مستعد منابع ملی هستند، البته قانون اجازه اعتراض را به روستائیان و کشاورزان داده است.

وی ادامه داد: قانون‌گذار فرصت اعتراض را برای کشاورزان باقی گذاشته و آنان می‎توانند از طریق مراجعه به شعبه ۸ دادگاه و یا کمیسیون رفع تداخلات ارضی مستقر در جهاد کشاورزی موضوع را پیگیری کنند.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی لرستان در خصوص انتقاد کشاورزان به جرائم در نظر گرفته شده برای آن‌ها بیان کرد: در صورت قطعی شدن جرائم راهی جز پرداخت وجود ندارد، مگر آنکه کشاورز پیش از صدور رأی مستندات لازم را ارائه کند.
گازرسانی در حال انجام است

در ادامه مدیرعامل شرکت گاز لرستان در پاسخ به گلایه اهالی چنارخشکه گفت: این روستا جزو پروژه‌هایی است که گازرسانی به آن در حال انجام است.

غلامرضا لطفعلیان عنوان کرد: نکته اینجا است که گازرسانی به این محور همزمان در داخل و بین روستاها انجام و در نهایت به ایستگاهی وصل می‌شود که در حال حاضر پروژه در محل ایستگاه در حال اجرا است.

وی تاکید کرد: ۱۸ روستا در این محور وجود دارد که امید می‎رود دهه فجر امسال گازرسانی به ۱۰ یا ۱۱روستا و به دیگر روستاها انجام شود.

انتهای پیام/

گزارش از نسرین صفربیرانوند/فارس