آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » گزارش
کد خبر : 707
دوشنبه - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷

لرستان در حسرت پالایشگاه

امروزه صنایع مرتبط با نفت به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه در مناطق مختلف کشور به شمار می‌روند به نحوی که بر اساس سرمایه‌گذاری صورت گرفته شاهد ایجاد چنین صنایعی در اغلب استان‌های کشور هستیم…

به عنوان نمونه وجود پالایشگاه‌هایی با حجم بالا را باید یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه صنعت نفت و پتروشیمی دانست.

 

 در کشورمان نیز به دلیل وجود منابع غنی نفت و گاز ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه صنایع مرتبط با نفت وجود دارد.
در دهه‌های گذشته شاهد احداث زیرساخت‌های مورد نیاز این عرصه همچون پالایشگاه‌ها در استان‌های مختلف هستیم.
با این وجود باید لرستان را از معدود استان‌های فاقد پالایشگاه دانست که با وجود پیگیری‌های متعدد هنوز این مهم محقق نشده است. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که باید وزارت نفت شرایط را برای احداث یک مجموعه پالایشگاهی در لرستان مهیا کند چرا که لرستان اکنون به عنوان یکی از استان‌های دارای منابع نفتی به شمار می‌رود. از سوی دیگر با وجود اینکه بیش از هزار کیلومتر خط انتقال نفت از استان می‌گذرد، اما کمترین عایدی نصیب مردم این دیار شده و سود آن در اختیار دیگر مناطق کشور قرار می‌گیرد.
احداث یک پالایشگاه در حجم بالا به عنوان یکی از مطالبات به حق مردم لرستان بوده و امیدواریم دولت با تأمین شرایط مورد نیاز اقدامات لازم را برای تحقق این هدف در دستور کار قرار دهد. البته در سال‌های گذشته شاهد ارائه مجوز احداث یک پالایشگاه ۳۰ هزار بشکه‌ای به پلدختر بوده‌ایم اما به دلایل مختلفی همچون بومی نبودن سرمایه‌گذار پس از گذشته ۹ سال هیچ اقدامی در جهت تحقق این هدف صورت نگرفته است.

عبور هزار کیلومتر خط انتقال نفت از لرستان
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بیش از هزار کیلومتر خط انتقال نفت از لرستان عبور می‌کند، اظهار می‌کند: روزانه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام از طریق خطوط لوله نفت لرستان منتقل می‌شود اما عبور این میزان سودی برای مردم لرستان ندارد؛

  این در حالی است که باید شرایط برای استفاده استان از این ظرفیت مهیا شود.
«مهرداد غلامی» ادامه می‌دهد: بهترین راهکار احداث یک پالایشگاه در لرستان است؛ وعده‌ای که از محقق شدن آن بیش از چندین سال می‌گذرد و مردم همچنان چشم‌انتظار هستند. بی‌گمان با احداث یک پالایشگاه بزرگ در استان می‌توان زمینه را برای استفاده هر چه بیشتر از داشته‌های استان مهیا کرده و به نوعی مواد اولیه مورد نیاز صنعت پتروشیمی و نفت را با صرف هزینه بسیار کمتری در داخل استان تولید کرد.
غلامی تاکید می‌کند:‌ باید به این مساله توجه کرد که عبور خطوط انتقال نفت از لرستان سالانه خسارات زیادی را بر محیط‌زیست وارد می‌کند و نمونه بارز آن قطع چند صد اصله درخت بلوط در شهرستان پلدختر طی ماه‌های گذشته بود.


اهمیت احداث پالایشگاه در لرستان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هم در این باره می‌گوید: لرستان ظرفیت لازم برای توسعه صنایع مرتبط با صنعت نفت و پتروشیمی را دارد. کما اینکه اکنون شاهد فعالیت مجتمع پتروشیمی لرستان هستیم و شرایط برای استقرار واحدهای مرتبط با صنعت پتروشیمی در شهرک تخصصی پتروشیمی خرم‌آباد مهیا شده است.
«محمدرضا صفی‌خانی» ادامه می‌دهد: با این وجود داشتن پالایشگاه برای استان به عنوان یکی از نیازهای مهم مطرح بوده و برای توسعه همه جانبه و تأمین زیرساخت‌های صنعت پتروشیمی و نفت نیازمند این زیرساخت مهم هستیم. با این وجود به دلایل مختلف تاکنون شاهد ایجاد پالایشگاه در لرستان نبوده‌ایم؛ این در حالی است که وزارت نفت با سرمایه‌گذاری خود در دهه‌های گذشته اقدام به احداث چندین پالایشگاه در سراسر کشور کرده است.
صفی‌خانی وجود پالایشگاه را به عنوان یک مطالبه مردمی بیان می‌کند و می‌افزاید: داشتن پالایشگاه برای مردم استان به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و امیدواریم شرایط برای تحقق این هدف مهیا شود. البته در سال‌های گذشته شاهد ارائه مجوز احداث یک پالایشگاه ۳۰ هزار بشکه‌ای به شهرستان پلدختر بوده‌ایم، اما به دلایل مختلفی سرمایه‌گذار توانایی لازم برای انجام این طرح را نداشته است. با توجه به اینکه احداث پالایشگاه با ظرفیت ۳۰ هزار بشکه برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی نداشته، شرایط برای افزایش ظرفیت آن مهیا شده است.
این مسئول اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای عملیاتی شدن احداث یک پالایشگاه در لرستان را باید سرمایه‌گذاری وزارت نفت دانست. بی‌گمان احداث پالایشگاه در لرستان مزیت‌های بی‌شماری داشته و می‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بالا شرایط را برای توسعه صنعت نفت و پتروشیمی در لرستان مهیا کند.

احداث پالایشگاه؛ مطالبه مردم لرستان
نماینده پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی‌ نیز با بیان اینکه احداث پالایشگاه از گذشته تاکنون به عنوان یکی از مطالبات جدی و به حق مردم لرستان مطرح بوده است، می‌گوید: با این وجود تاکنون پاسخ مثبتی از سوی وزارت نفت به این موضوع داده نشده است. اکنون بیشتر تمرکز وزارت نفت بر احداث زیرساخت‌های نفتی در  استان‌های جنوبی و توسعه‌یافته بوده و استانی همچون لرستان مورد توجه قرار ندارد.

«سیدحمیدرضا کاظمی» با اشاره به بلاتکلیفی ۹ساله پالایشگاه پلدختر، عنوان می‌کند: نزدیک به یک دهه از آغاز کلنگ‌زنی این مجموعه می‌گذرد اما به دلیل انجام نشدن اقدامات کارشناسی همچنان بلاتکلیفی این طرح ادامه دارد. به هر حال پیگیری‌های زیادی برای تعیین‌تکلیف این مجموعه صورت گرفته، اما کارشناسان معتقدند؛ احداث پالایشگاه ۳۰ هزار بشکه‌ای از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
کاظمی می‌افزاید: با پیگیری صورت گرفته وزارت نفت موافقت خود را با افزایش ظرفیت این پالایشگاه به ۱۰۰ هزار بشکه اعلام کرده است. از سوی دیگر با وجود رایزنی‌های متعدد با بخش خصوصی هنوز سرمایه‌گذاری برای احداث این پالایشگاه اعلام آمادگی نکرده و وزارت نفت نیز به دلیل اینکه اولویت اصلی خود را بر توسعه میدان‌های مشترک قرار داده اقدام به احداث این پالایشگاه نمی‌کند.
حتی برای احداث این مجموعه با هلدینگ‌های اقتصادی مختلفی نیز رایزنی شده اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.
این مسئول در ادامه با اشاره به مزیت‌های احداث پالایشگاه در استان، بیان می‌کند: بی‌گمان وجود یک پالایشگاه در استان می‌تواند کمک زیادی به ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار کند و شاهد ارزش‌افزوده بسیار مناسب آن برای استان خواهیم بود.

    لزوم ارائه مشوق‌های ویژه به سرمایه گذاران
«سیدحمیدرضا کاظمی» نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس اظهار می‌کند: انتظار می‌رود که وزارت نفت به صورت مستقیم اقدام به احداث پالایشگاه در لرستان کرده و یا با ارائه تسهیلات و مشوق‌های ویژه شرایط را برای ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این حوزه مهیا کند.

چرا که در شرایط یکسان سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در استان‌های توسعه‌یافته دارند. امید داریم با توجه به پایلوت شدن لرستان در حوزه اقتصاد مقاومتی شرایط برای احداث یک پالایشگاه در لرستان مهیا شود، چرا که این موضوع به عنوان یکی از مطالبات به حق مردم استان محسوب می‌شود.
گزارش از علی عبداله زاده/همشهری