آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » پیشنهاد سردبیر » گزارش
کد خبر : 7069
جمعه - ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸

راه‌آهن دورود-خرم‌آباد در برزخ تامین اعتبار/چشم امید کارگران به تدبیر مسؤولان

متاسفانه پروژه راه‌آهن دورود به خرم‌آباد اکنون در برزخ تامین اعتبار قرار داشته و انتظار مردم انجام اقدامات مختلف برای رفع این مشکل و ادامه یافتن روند اجرای پروژه است.

راه‌آهن دورود-خرم‌آباد در برزخ تامین اعتبار/چشم امید کارگران به تدبیر مسؤولان
به گزارش وارک نیوز، پروژه راه‌آهن دورود به خرم‌آباد در سال ۹۲ با حضور مسئولین کشوری کلنگ‌زنی و در آن زمان  مقرر شد این مسیر ۱۱۴ کیلومتری ظرف مدت چند سال تکمیل و بهره‌برداری برسد.

البته با توجه به شرایط جغرافیایی استان لرستان بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که اجرای این پروژه می‌تواند کمک زیادی به توسعه استان کند.

سال‌های ابتدایی با توجه به حضور قرارگاه خاتم‌الانبیاء و همچنین تامین اعتبار مورد نیاز عملیات اجرایی پروژه روند مناسبی داشت و تعداد زیادی از جوانان این دیار را مشغول به کار کرد.

با این وجود بسیاری از مسؤولان از همان ابتدا معتقد بودند، با توجه به اینکه اعتبارات مشخصی برای پروژه راه‌آهن دورود به خرم‌آباد تعریف نشده باید فکری برای تامین اعتبار آن در آینده شود.

در حالی از همان ابتدا اعلام شد که تکمیل پروژه اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد تومانی می‌خواهد که بر اساس برآوردهای جدید این میزان به یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

البته همان موقع کارشناسان معتقد بودند با این میزان اعتبار نمی‌توان پروژه را تکمیل کرده و به بهره‌برداری رساند، به همین دلیل باید به دنبال فکری اساسی بود.

متاسفانه در ماه‌های گذشته به دلایل اشاره شده پروژه آنگونه که باید و شاید از شرایط خوبی برخوردار نبوده و بسیاری خبر از تعطیلی عملیات اجرایی آن می‌دهند، با این وجود مسئولان اعلام می‌کنند که پروژه نیمه فعال است.

البته در روزهای گذشته نیز شاهد اعتراضات کارگران پروژه به تعدیل نیرو و یا پرداخت نشدن مطالباتشان ‌بودیم.

به هر حال پروژه راه‌آهن دورود به خرم‌آباد اکنون حدود ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام آن بر اساس برآوردهای صورت گرفته بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

مسؤولان اعلام می‌کنند که باید اعتبار خاصی در ردیف‌های بودجه برای پروژه در نظر گرفته شده و یا بتوان از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل و بهره‌برداری از آن استفاده کرد.

در هر حال بلاتکلیفی پروژه راه‌آهن دورود به خرم‌آباد مطمئنا به هیچ عنوان به نفع مردم لرستان نیست و با توجه به اهمیت بالای آن انتظار شهروندان لرستانی این است که مسؤولان از همه ظرفیت خود برای تعیین تکلیف و تامین اعتبار مورد نیاز آن استفاده کنند.

در این میان انتظار می‌رود مدیریت ارشد استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاه‌های اجرایی و دیگر مسؤولان امرتمهیداتی بیاندیشند تا بتوان گره کور راه آهن دورود به خرم‌آباد را باز کرد.

اگر خواهان توسعه لرستان در آینده هستیم، یکی از راه‌های تحقق آن ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل است، به همین دلیل اجرای پروژه راه‌آهن دورود به خرم‌آباد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و انتظار می‌رود مسؤولان وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه‌ها شرایط را برای ادامه حیات کاری آن مهیا کنند.

کارگران امنیت شغلی ندارند

یکی از کارگران پروژه به خبرنگار فارس گفت: می‎توان از تامین نشدن اعتبار به عنوان چالش اصلی پیش روی پروژه یاد کرد، از سویی تغییر و تحول مدیریتی در رأس کار از دیگر عواملی بود که در روند اجرای پروژه تاثیر گذاشت.

وی که نخواست نامی از او برده شود، به مشکلات نیروهای کار پروژه اشاره و بیان کرد: وجود حقوق معوق چند ماهه و قراردادهای کوتاه مدت از مهمترین این مشکلات است.

وی تاکید کرد: همچنین در حالی ۳ درصد به ازای حق بیمه از حقوق کارگران کسر می‎شود که بیمه بیکاری به آن‎ها تعلق نگرفته و پرداخت نمی‌شود.

این کارگر پروژه راه‌آهن دورود-خرم آباد گفت: انعقاد قراردادهای کارگران به صورت کوتاه مدت آنان را از دریافت حق بیمه بیکاری محروم کرده و این جفای بزرگی در حق این قشر زحمکتش است.

وی نبود امنیت شغلی را یکی از دغدغه‌های اصلی کارگران برشمرد و گفت: در شرایطی که هر لحظه بیم تعدیل نیرو و بیکاری می‌رود، چطور می‌توان با فراغ بال و خیال راحت کار کرد و نگران آینده نبود؟

۳۴ درصد پیشرفت طی ۵ سال

در همین زمینه مدیرکل راه و شهرسازی لرستان به خبرنگار فارس گفت: عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر سال ۹۲ آغاز شده و هم اکنون ۳۴ درصد پیشرفت دارد.

رضا خالقی عنوان کرد: این پروژه در ابتدا از منابع مناسبی برخوردار بوده و از محل فروش سهام فولاد اعتبار برای آن در نظر گرفته می‌شد که تاکنون۳۲۰ میلیارد تومان برای احداث این طرح هزینه شده است.

وی بیان کرد: امسال منابع در نظر گرفته شده برای پروژه به پایان رسیده و مهمترین مشکل آن به  تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز برمی‎گردد.

این مسوول اظهار داشت: البته ایجاد تغییرات در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و به تبع موسسه‌ مجری پروژه از دیگر عواملی بود که پروژه را با مشکل مواجه کرد.

خالقی در ادامه اشاره‌ای نیز به راه‌های تامین منابع مالی پروژه داشت و افزود: یکی از این راهکارها استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است که برای این منظور  باید سرمایه‌گذاری را پیدا و از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق و یا ماده ۲۷ استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: بایستی برای تکمیل پروژه منابع مطمئنی را پیدا کنیم که امیدوار باشیم در کمترین زمان طرح تکمیل و به بهره‌برداری برسد، در غیر اینصورت با منابع محدود دولتی نمی‌توان راه به جایی برد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: در ابتدا قرار بود این پروژه طی ۴۸ ماه به بهره‌برداری برسد، اما پس از آن زمان بهره‎برداری به ۶۰ ماه افزایش یافت اما اکنون بحث منابع مالی اجازه نداده است که طرح تکمیل شود.

این مسوول عنوان کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته در ابتدا مقرر شده بود که پروژه با اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومان تکمیل شود اما اکنون هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح نیاز است.

تامین اعتبار؛ مهم‌ترین چالش راه‌آهن خرم‌آباد

در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان در مورد آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد گفت: کل اعتبار پروژه از محل فروش سهام فولاد حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که اکنون به اتمام رسیده و در نتیجه پیمانکار اعتباری برای تملک اراضی باقی‌مانده ندارد.

احمد مرادپور عنوان کرد: یکی از مشکلات پروژه این است که سیستم کاری قرارگاه خاتم‎الانبیاء  با مدیریت جدید تغییر کرده و اکنون در حال تغییر و تحولات مدیریتی هستند.

وی بیان کرد: از طرفی در گذشته مجموع اعتبار در نظر گرفته برای اجرای پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان بوده، اما اگر اکنون  برآورد جدیدی صورت بگیرد، این عدد به حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

تکمیل پروژه هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

این مسوول در ادامه با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه راه‌آهن دورود به خرم‌آباد حدود هزار میلیارد تومان نیاز است، افزود: با تامین این عدد می‌توانیم این پروژه را تکمیل و بهره‌برداری برسانیم.

مرادپور اظهار داشت: البته در جریان اجرای و تکمیل آن به اعتباراتی برای ایجاد تاسیسات نیاز بوده که باید از طرق مختلف تامین شود، بنابراین نباید تنها اجرای پروژه را ایجاد زیرساخت دانست.

وی تاکید کرد: پروژه راه‌آهن دورود به خرم‌آباد هم اکنون حدود ۳۴ تا ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان  در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت مطالبات کارگران پروژه گفت: مطالبات کارگران تا شهریور ماه پرداخت شده و با رایزنی‎های انجام شده تا بهمن ماه نیز پرداخت‌ها ادامه پیدا می‌کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مرادپور با تاکید بر اینکه برای تامین اعتبار پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد باید ردیف خاصی در نظر گرفته شود، بیان کرد: باید با رایزنی‌ با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعتبارات ویژه‎ای برای سال‌های آینده تامین و از این طریق پروژه تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: به هر حال باید بتوان با رایزنی‌های مختلف شرایط را برای تامین اعتبارات مورد نیاز پروژه مهیا کرد، البته مطمئنا همه ظرفیت خود را برای تحقق این مهم  به کار می‌بندیم.

به هر حال انتظار می‌رود مسئولان استان لرستان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف هر چه سریعتر پروژه راه‌آهن دورود به خرم‌آباد و تامین اعتبار مورد نیاز آن گام‌های اساسی بردارند، چرا که به نظر می‌رسد با ادامه رویه کنونی راه به جایی نخواهیم برد.

از سوی دیگر بایستی از ظرفیت مسئولان ارشد کشوری و همچنین بخش خصوصی به منظور تامین اعتبارات این پروژه استفاده کرد، چرا که مطمئنا راه‌آهن دورود-خرم‌آباد می‌تواند یکی از عوامل توسعه در استان لرستان باشد.

حال باید دید راهکار مسؤولان برای ادامه فعالیت پروژه و همچنین حفظ اشتغال موجود چیست و آیا انتظارات مردم لرستان محقق می‌شود؟

گزارش از علی عبداله زاده