آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم » گردشگری » گزارش
کد خبر : 7007
دوشنبه - ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

پل معلق پل‌دختر همچنان در انتظار تعیین محل احداث/چشم انتظاری مردم پایان می‌یابد؟

با وجود گذشت چند ماه از آغاز طرح مطالعاتی احداث پل معلق پل‌دختر هنوز این امر محقق نشده و مسئولان درگیر انتخاب محل احداث هستند.

پل معلق پل‌دختر همچنان در انتظار تعیین محل احداث/چشم انتظاری مردم پایان می‌یابد؟
به گزارش وارک نیوز ابتدای امسال و درست در تاریخ ۶ فروردین ماه خبر تخریب بلندترین پل معلق خاورمیانه که در منطقه دره خزینه پلدختر قرار داشت، موجی از ابهام و ناراحتی را میان فعالان گردشگری و مردم استان لرستان به وجود آورد.

بلندترین پل معلق خاورمیانه توسط افرادی ناشناس تخریب شد، تا یکی از جاذبه‌های گردشگری پل‌دختر شرایط نامناسبی به خود گیرد چرا که سالیانه افراد زیادی برای بازدید از این پل به منطقه دره خزینه سفر می‌کردند.

همین عامل موجب شد تا موجی از درخواست‌ها از سوی فعالان گردشگری و مردم از مدیریت ارشد لرستان برای بازسازی و احداث پل معلق پل‌دختر ایجاد شود.

در همان روزها استاندار لرستان نیز قول مساعد داد که پل معلق دیگری در این شهرستان با کاربرد گردشگری احداث شود و به همین دلیل قرار بر این شد تا طرح جامع توسط مشاور تهیه شده و با در نظر گرفتن تمامی جوانب جانمایی‌های مناسب برای احداث این پل در پل‌دختر انجام شود.

اکنون با گذشت حدود ۱۰ ماه از تاریخ تخریب پل معلق پلدختر در جلسه ستاد خدمات سفر مشاوره پروژه طرح احداث پل معلق در منطقه دره خزینه را اعلام کرد که برای احداث پل معلق با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیاز است.

در همین جلسه اختلاف‌نظرها برای مکان احداث پل معلق بیشتر شد و برخی از مسئولان معتقد بودند با توجه به اینکه بخشی از پل معلق در استان دیگری قرار می‌گیرد، بهتر است این پل در ورودی پلدختر احداث شود تا بتوان از این ظرفیت برای توسعه گردشگری این شهرستان نیز استفاده کرد.

استاندار لرستان نیز دستور داد در مدت ۱۰ روزه مطالعات دقیقی در این حوزه صورت گیرد، تا بتوان تصمیم لازم را برای جانمایی پل معلق در مکان مناسب انجام داد.

با توجه به وجود رودخانه‌های متعدد در پل‌دختر انتظار مردم احداث هر چه سریعتر بلند ترین و مرتفع‌ترین پل معلق در این شهرستان است.

شناسایی ۳ نقطه برای احداث پل معلق در منطقه دره خزینه

در همین زمینه مشاور طرح پل معلق دره‌خزینه پل‌دختر در جلسه ستاد خدمات سفر لرستان گفت: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته چند نقطه برای احداث پل معلق در منطقه دره خزینه انتخاب شده است.

محمود رشنو بیان کرد: نقطه شماره یک دارای طول ۳۶۷ متر بوده و با احداث آن شاهد تبدیل پل به عنوان بلندترین پل معلق خاورمیانه و اولین پل استاندارد کشور خواهیم بود.

وی عنوان کرد: طول نقطه شماره دو ۳۸۳ متر بوده و دارای ظرفیت‌های دیگری است، اما با توجه به بررسی صورت گرفته نقطه شماره یک برای احداث پل معلق انتخاب شده چرا که وسط منطقه نعل اسبی دره خزینه قرار داشته و سهولت دسترسی بالایی دارد و به مرتفع‌ترین و طولانی ترین پل خاورمیانه تبدیل می‌شود.

احداث پل معلق بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار می‌خواهد

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان در این باره گفت: مسیر دسترسی به پل معلق سابق دارای محدودیت بسیار زیادی بوده و هزینه ایمن‌سازی بالایی داشته و نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی دارد، تا به نقطه محل سابق پل معلق برسیم.

سید امین قاسمی اظهار کرد: ساخت پل معلق در محل سابق ۷۵۰ میلیون تومان برای ما هزینه داشته البته با در نظر گرفتن عرض یک متر و طول ۱۱۲ متر هزینه ایمن سازی و ایجاد مسیر و سایر زیرساخت‌ها نیز نزدیک به ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان است.

وی عنوان کرد: در مجموع باید گفت که برای احداث پل معلق جدید به اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیاز است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به دستور مدیریت ارشد استان برای احداث پل معلق پل‌دختر، این مهم در دستور کار قرار گرفته و در همین راستا سه نقطه با حضور کارشناسان برای احداث پل پیشنهاد و یک نقطه گزینه نهایی شد و احداث پل در محل جدید با این شرایط قطعا به صرفه‌تر خواهد بود.

لزوم احداث پل معلق در ورودی شهر پلدختر

در همین زمینه شهردار پل‌دختر نیز گفت: قبلا نیز گفته شده اولین مشکل برای احداث پل معلق این است که بخشی از آن در استان همجوار خواهد بود و مطمئنأ با چالش‌هایی روبرو می‌شویم.

صمد چراغی بیان کرد: بهترین منطقه برای احداث پل معلق در ورودی شهر پل‌دختر است و با توجه به ظرفیت ورودی شهر سوال اینجاست به چه دلیلی این پل را باید در منطقه دره خزینه احداث کرد؟

وی عبا اشاره به اینکه احداث این پل در ورودی پل‌دختر دارای مزیت‌های ویژه‌ای است، عنوان کرد: امنیت بالا، دسترسی مناسب و درآمدزایی برای مجموعه شهری از عواید ساخت آن در ورودی شهر خواهد بود، از طرفی این پل در خاک استان لرستان ایجاد شده و در یک سمت پارک صخره‌ای و در سمت دیگر گلزار شهدا گمنام را داریم.

این مسئول اظهار داشت: با توجه به دلایل مختلف اشاره شده بهترین و مستعدترین منطقه برای احداث پل ورودی پل‌دختر است.

ظرف ۱۰ روز بررسی‌های کارشناسی برای تعیین مکان دقیق پل معلق انجام شود

در ادامه استاندار لرستان گفت: در گذشته پیمانکاری به دلیل احداث سد برای مطالعات این پل را درست و رهایش کرده بود و مردم در طول زمان از آن استفاده کرده و این پل در ایام‌عید به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده بود.

سید موسی خادمی ادامه داد: البته پل معلق سابق در موقعیت خیلی خطرناکی احداث شده بود که تا پارسال عید شاهد قطع آن توسط برخی افراد بودیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی خواستار احیای این پل شده‌اند، افزود: در نتیجه با بررسی‌های صورت گرفته تصمیم گرفتیم این پل احیا شود.

استاندار لرستان اظهار داشت: دره خزینه ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر با پل‌دختر فاصله دارد و یک سمتش در استان دیگری است، از طرفی زمان استفاده از پل محدود بوده و به چند ماه خلاصه می‌شود، بنابراین معتقدیم در نگاه اول ورودی پل‌دختر توجیه بهتری دارد اما قرار بود این موضوع بررسی شود.

خادمی با تاکید بر اینکه باید برآورد دقیق در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت این پل انجام شود، اظهار داشت: در ابتدا بر اساس برآورد اولیه اعلام کردند که ۶۰۰ میلیون تومان برای احداث آن نیاز است ، اما اکنون این میزان به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اکنون برای احداث پل ۸ یا ۹ ماه عقب افتادیم باید یک بررسی شود و طرح مطالعاتی آن تهیه شده و مقایسه لازم را در این دو مکان انجام دهیم.

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به اینکه باید ظرف ۱۰ روز بررسی‌های اولیه در خصوص احداث این پل در ورودی پل‌دختر صورت گیرد، افزود: نهایتا باید بین این دو محل به جمع‌بندی رسیده و نقطه مطلوب را برای احداث پل معلق انتخاب کنیم، البته معاون عمرانی استاندار مسوول تعیین تکلیف این موضوع  است.

حال باید دید که مسئولان به وعده خود عمل خواهند کرد و در مدت زمان کوتاه شاهد عملیاتی شدن این طرح خواهیم بود؟

انتهای پیام/