آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » گردشگری » گزارش
کد خبر : 7003
دوشنبه - ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲

روستای بدون حصار ایران در انتظار توجه ویژه مسوولان/سنگتراشان زیرساخت می‌خواهد

روستای سنگتراشان خرم‌آباد به دلیل پتانسیل‌های بی‌بدیلش می‌تواند به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل شود اما برای تحقق این امر ایجاد زیرساخت‌ها باید در اولویت اقدامات مسوولان قرار گیرد.

روستای بدون حصار ایران در انتظار توجه ویژه مسوولان/سنگتراشان زیرساخت می‌خواهد
به گزارش وارک نیوز استان لرستان دارای ظرفیت‌های خاصی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی بوده نحوی که بر اساس آمارها بیش از ۵ هزار اثر طبیعی و تاریخی در این استان وجود داشته که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده‌اند.

وجود آثار تاریخی متعدد و منحصر به فرد به عنوان یکی از پتانسیل‌های بی‌بدیل این استان به شمار می‌رود.

لرستان به عنوان سرزمین مفرغ به شمار می‌رود و این استان دارای آثار متحصر به فرد مفرغی متعددی است.

در این میان یکی از روستاهای تاریخی و طبیعی لرستان که به عنوان یکی از سایت‌های مفرغی نیز محسوب می‌شود روستای سنگتراشان است.

روستای «سنگ تراشان» در حوالی خرم‌آباد و در محدوده آبشارهای «نوژیان» و «وارک» واقع شده که به ماسوله لرستان نیز شهرت دارد؛ روستایی پلکانی با مناظر طبیعی بسیار زیبا که در بیشتر اوقات سال مقصد بسیاری از گردشگران است.

دره پایین دست این روستا بعد از بارش هر باران، مملو از توده‌های عظیم و پیوسته ابر می‌شود؛ به طوریکه در پایین دست روستا، صحنه‌ای بی‌بدیل به شکل دریایی از ابر پدید می‌آید و جلوه‌ای خاص به منطقه «سنگ تراشان» می‌بخشد که از پدیده‌های نادر طبیعت ایران به شمار می‌رود.

آنچه روستای سنگ تراشان را در بین محافل علمی مطرح کرده است، کشف یک محوطه باستانی در سال ۱۳۸۲ در حاشیه شمالی این روستا است که سایت ارزشمندی از دفینه‌های مفرغی مربوط به عصر آهن در آن کشف شد و حیرت باستان شناسان را برانگیخت.

این اشیای نفیس مفرغی که قدمت آنها به هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد، از کم نظیرترین گنجینه‌های مفرغی جهان به شمار می‌آیند که تاکنون شش فصل مورد کاوش باستان شناسی قرار گرفته است.

برخی از اشیای شاخص حاصل از کاوش محوطه «پاتخت» سنگ تراشان، هم اکنون در موزه قلعه فلک الافلاک خر‌آباد در معرض بازدید گردشگران قرار دارد.

به هر حال از سوی سازمان میراث فرهنگی روستای سنگ تراشان به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری به شمار می‌رود که تاکنون اقداماتی نیز برای ایجاد زیرساختها در این روستا انجام شده است.

به هر حال بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که سنگتراشان در صورت برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری می‌تواند به دلیل قرار گرفتن در منطقه وارک  و آبشار نوژیان به یکی از مقاصد گردشگران تبدیل شود.

اما باید پذیرفت که تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نکرده‌ایم این در حالی است که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از ظرفیت تورگردانا این روستا را به یک مقصد گردشگری طبیعی تبدیل کرد.

لزوم ایجاد زیرساخت‌های سنگتراشان در کوتاه مدت
در همین زمینه کیانوش بیرانوند یکی از فعالان حوزه گردشگری لرستان بیان کرد: طرحی با عنوان تبدیل سنگتراشان به عنوان روستای مقصد گردشگری تهیه شده که در این طرح تمامی زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای تحقق این هدف در نطر گرفته شده است. وی ادامه داد: در طرح مذکور باید به ۴ جامعه دولت، بخش خصوصی، تورگردانان و ذی نفعان محلی توجه ویژه شود تا بتوان در یک مدت مقرر شرایط را برای تامین زیرساخت‌ها مهیا کرد.

این فعال حوزه گردشگری معتقد است: کاشت گل و نهالهای بومی به میزان هزار اصله توسط منابع طبیعی تا اسفندماه امسال، احداث اقامتگاه بومگردی، ایجاد سیاه چادر توسط دهیاری در ایام نوروز، آموزش جوامع محلی برای کاشت گیاهان دارویی، شناسایی و توسعه صنایع دستی، شناسایی قابلیت‌های روستا، آموزش موسیقی لری به ۱۰ نفر از افراد روستا، چاپ دفترچه راهنمای روستا، نصب تابلوهای معرفی سایت مفرغ و روستا و سایر موارد باید در کوتاه مدت در دستور کار قرار گیرد.

کشف بیش از ۲ هزار شی مفرغی از سنگ‌تراشان
در همین زمینه مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان نیز در این راستا بیان کرد:روستای سنگتراشان به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری بوده و تقریبا یک روستای پلکانی است.

سیروس ابراهیمی ادامه داد: این روستا دارای یک سایت تاریخی مفرغ بوده که در سالهای گذشته با اقدامات صورت گرفته و کاوش انجام شده بیش از ۲ هزار شی مفرغی از آن کشف شد.

وی عنوان کرد: در مجاورت این روستا دو آبشار نوژیان و وارک وجود دارند و همین موضوع به عنوان ظرفیت ویژه‌ای برای توسعه گردشگری منطقه به شمار می‌رود.

لزوم تعریض جاده نوژیان

این مسئول در ادامه با اشاره به لزوم بهسازی و تعریض جاده آبشار نوژیان بیان کرد: اکنون جاده آبشار نوژیان عرض کمی داشته این در حالی است که سالانه گردشگران زیادی از این آبشارها و روستا بازدید می‌کنند.

ابراهیمی گفت: باید با هماهنگی دستگاه‌های مختلف به دنبال اجرایی کردن طرح منطقی برای روستاهای سنگتراشان باشیم.

دستگاه‌های متولی زیرساخت‌های روستا را تامین کنند

در همن زمینه استاندار لرستان نیز در جلسه ستاد خدمات سفر لرستان بیان کرد: روستای سنگتراشان به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری است و بخش عمده‌ای از اقدمات برای توسعه گردشگری این روستا را می‌توان با استفاده از ظرفیت جوامع محلی و تورها تامین کرد.

سید موسی خادمی ادامه داد: این روستا به عنوان یک روستای گردشگرپذیر بوده و در مسیر چندین آبشار قرار درد در نتیجه می‌توان شرایط را برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیازش مهیا کرد.

 وی عنوان کرد: انتظار می‌رود با هماهنگی بنیاد مسکن شرایط را برای بهسازی خانه‌های روستایی با استفاده از ظرفیت گردشگری مهیا و همچنین زیرساخت‌های دیگر نیز با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها تامین شوند.

این مسئول اظهار داشت: بنیاد مسکن باید طرح کلی این روستا را اجرایی کرده و نوسازی واحدها نیز در اولویت قرار گیرد و گردشگری نیز مجوزلت لازم را برای احداث اقامتگاه های بوم گردی اعطا شود.

تهیه طرح هادی روستای سنگتراشان با محوریت گردشگری

در همین زمینه مدیرکل بنیاد مسکن لرستان نیز در همین راستا بیان کرد: روستای سنگتراشان به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری بوده که امسال طرح هادی آن نیز بازنگری شده است.

 مسعود رضایی ادامه داد: اکنون بهسازی روستا سنگتراشان با محوریت گردشگری در دستور کار قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: بنیاد مسکن لرستان آمادگی دارد در صورتی که مردم محلی به دنبال احداث اقامتگاههای بوم گردی باشند به آنها تسهیلات ویژه اعطا خواهد شد.

بهسازی بافت روستا با استفاده از طرح‌های سنتی

در همین زمینه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز در این راستا بیان کرد: بافت منازل روستا سنگتراشان از سنگ و گل است و متاسفانه ساختمان‌های موجود ناایمن و آسیب‌پذیرهستند.

احمد مرادپور ادامه داد: طرحی تهیه شود تا از این پس اجازه داده نشود تا در ساخت جدیدشان ساختمانهایش را به صورت جدید بسازند و باید از بافت تاریخی استفاده شود.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر طرح هادی نیز متناسب با ظرفیتهای گردشگری در روستا در دستور کار قرار گیرد.

به هر حال سنگتراشان روستای غوطه ور در مه و سایت مفرغی لرستان نیازمند توجه ویژه مسئولان است تا بتوان با ایجاد زیرساختها آن را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرد.