آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » گردشگری » یادداشت
کد خبر : 6977
یکشنبه - ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳

غار گاومیر همچنان اسیر بی‌توجهی مسئولان لرستان

استان لرستان به واسطه قرار گیری در موقعیت خاص جغرافیایی و توپوگرافی منحصر به فردش دارای ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای در حوزه منابع طبیعی و آب است.

غار گاومیر همچنان اسیر بی‌توجهی مسئولان لرستان
به گزارش وارک نیوز؛ استان لرستان به واسطه قرار گیری در موقعیت خاص جغرافیایی و توپوگرافی منحصر به فردش دارای ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای در حوزه منابع طبیعی و آب است.
به نحوی که بر اساس الطاف خداوندی شاهد وجود منابع آب سطحی و زیرزمینی بسیار متعددی در استان لرستان هستیم.
یکی از منابع موجود در حوزه آب را باید وجود غارهای متعدد در این استان دانست به نحوی که کارشناسان معتقدند بیش از ۲۰۰ غار طبیعی و تاریخی در لرستان وجود دارد که این امر می‌تواند به عنوان یکی از ظرفیت‌های ویژه برای توسعه پایدار این دیار به شمار رود.
در این راستا سال گذشته بود که نشریه تمدن مرکزی به صورت ویژه اقدام به معرفی یک غار ناشناخته به نام غار گاومیر زرین آباد زاغه به علاقه‌مندان به فرهنگ و دیار لرستان کرد.
غاری که در همان مصاحبه نیز کارشناسان اعلام کردند که می‌تواند به عنوان یکی از پتانسیل‌های بسیار مناسب برای توسعه لرستان باشد چرا که این غار دارای ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای بوده و مطمئنا در صورت تکمیل مطالعات می‌توانست شرایط را برای استفاده هرچه بیشتر از آن از مهیا کرد.
در گزارش مذکور کارشناسان اعلام کردند غار زرین‌آباد به عنوان یکی از غارهای آبی منحصر به فرد در استان لرستان محسوب شده که مطالعات آن بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلایل مختلفی همچون عدم تامین اعتبار شاهد بلاتکلیفی طرح مطالعاتی این غار منحصر به فرد بودیم.
با وجود اینکه شاهد گذشت بیش از یک سال از مطرح شدن نام غار زرین‌آباد و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی هستیم اما متاسفانه تاکنون مسئولان شرکت آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌ها اقدامی در جهت بررسی وضعیت این غار بسیار مهم انجام نداده و یا اگر انجام داده‌اند در دسترس عموم قرار نگرفته است.
به هرحال غار زرین‌آباد به عنوان یک پتانسیل ویژه برای استان لرستان به شمار می‌رود که برای بهره‌برداری درست از آن، نیازمند تکمیل مطالعات و طرح مطالعاتی توسط کارشناسان خبره حوزه آب هستیم اما متاسفانه هنوز مطالعات تکمیل نشده و نمی‌توان برآورد دقیقی در مورد وضعیت غار زرین‌آباد داشت.
در صورتی که بتوان مطالعات غار گاومیر را تکمیل کرد مطمئناً این غار می‌تواند در صورت داشتن پتانسیل لازم شرایط را برای تبدیل شدن به یکی از جاذبه‌های ویژه گردشگری استان لرستان مهیا کند.
روند کم توجهی‌ها به چنین ظرفیت‌هایی با وجود تمامی موارد همچنان ادامه داشته و همین موضوع گله‌مندی‌های زیادی را از سوی فعالان اجتماعی به دنبال داشته است.
انتظار مردم لرستان از مسئولان و دستگاه‌های مسئول این است که لااقل اگر برای تنها یک درصد هم که شده غار گاومیر ظرفیت و پتانسیل لازم را دارد اقدامات لازم برای بررسی وضعیت آن به صورت دقیق انجام شود نه اینکه شاهد بی‌توجهی به آن باشیم.
به هر حال همان‌گونه که کارشناسان در گزارش رازهای سر به مهر غار زرین‌آباد اشاره کردند این غار به دلیل داشتن منابع آب مناسب و همچنین سایر موارد در صورت بررسی دقیق کارشناسی و تکمیل طرح مطالعاتی‌اش می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما متاسفانه تاکنون این امد محقق نشده است.
انتظارات فعالان اجتماعی استان لرستان از مسئولان این است که قدر داشته‌هایمان را بدانیم و نسبت به آنها بی‌توجه نباشند.
 در نظر بگیرید که غار زرین آباد زاغه ظرفیت لازم را داشته باشد و با توجه به گفته کارشناسان که این غار از غار علیصدر نیز بزرگتر است مطمئناً می‌توان آینده منطقه را با سرمایه‌گذاری در آن تغییر داد.
حال باید دید که روند بی‌توجهی به غار زرین‌آباد زاغه همچنان از سوی دستگاه‌های مختلف اعم از شرکت آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی، استانداری و سایر ادارات ادامه خواهد داشت و شاهد عدم توجه مسئولین به آن خواهیم بود و یا اقدامات لازم در راستای بررسی دقیق وضعیت این غار  در دستور کار قرار خواهد گرفت.
به نظر می‌رسد در این راستا باید استاندار لرستان و معاونینش وارد عمل شده و دستورات لازم را به دستگاه‌های مسوول برای رسیدگی به وضعیت غار زرین آباد زاغه ارائه دهند.
حال باید منتظر ماند و دید روند بی‌توجهی به غار زرین‌آباد زاغه ادامه خواهد داشت و یا شاهد تکمیل طرح مطالعاتی آن توسط دستگاه‌های مسوول خواهیم بود؟
منتظر پاسخ مسوولان هستیم.
علی عبداله زاده/سرمقاله دوهفته نامه تمدن مرکزی