آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی » گزارش
کد خبر : 6963
شنبه - ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰

دست تنها پروژه ملی سلسله از اعتبارات کوتاه ماند

تونل اسپژ به عنوان تنها پروژه ملی شهرستان سلسله هم اکنون متوقف بوده و تاکنون از قرار گرفتن در ردیف اعتبارات ملی بی‎نصیب مانده است.

دست تنها پروژه ملی سلسله از اعتبارات کوتاه ماند
به گزارش وارک نیوز به نقل از فارس، حکایت تعطیلی پروژه‌های عمرانی لرستان حکایت تازه‌ای نیست، بسیاری از پروژه‌های عمرانی در حالی آغاز می‌شوند که کار کارشناسی در مورد آن‎ها انجام و اعتباری برایشان تامین نشده است.

تونل اسپژ یکی از پروژه‌های شهرستان سلسله است که با وجود گذشت سه سال از عملیات اجرایی پیشرفت اندکی داشته و در حال حاضر نیز متوقف است.

در گذشته مسیر ارتباطی دو شهرستان سلسله و بروجرد از سرگردنه معروف اسپژ در منطقه پرسک عبور می‌کرد که علاوه بر صعب‌العبور و شیب‌دار بودن، در فصل زمستان برف‌گیر و حادثه‌خیز‌ بود، به طوریکه ‌خطرات فراوانی برای رانندگان و مسافران این محور به همراه داشت.

پس از سال‌ها بالاخره این مسیر به دلیل وقوع تصادفات فراوان و تلفات جانی از سوی مسؤولان مسدود و راه کنونی به عنوان مسیر ارتباطی محور سلسله بروجرد انتخاب شد، به دلیل موقعیت جغرافیایی و کاهش طول مسیر ارتباطی حفر تونل در دستور کار متولیان قرار گرفت.

اما با گذشت سه سال نه تنها تونل تکمیل نشده بلکه در مقاطع مختلف تعطیل شده و در حال حاضر نیز عملیات اجرایی آن متوقف است، تونل اسپژ تنها پروژه ملی شهرستان سلسله و یکی از مطالبات اصلی مردم محسوب می‌شود.

مردم و برخی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه مسیر کنونی جاده سلسله  به بروجرد از ضریب امنیتی مناسبی برخوردار نبوده و از طرفی ایجاد تونل این شهرستان را از بن بست خارج می‌کند، احداث این تونل اسپژ نقش مهمی در رشد و توسعه سلسله دارد.

هر چند در مقابل برخی کارشناسان معتقدند محور کاکارضا مسیر نزدیک‎تر و به صرفه‌تری برای ارتباط با شهرستان بروجرد بود.

به هر حال اینک که سه سال از شروع اجرای پروژه احداث تونل اسپژ گذشته و هزینه‌ای نیز صرف شده است، متولیان امرو باید نسبت به تکمیل هرچه سریع‌تر پروژه اهتمام ورزند.

گویا مسؤولان پشیمان شده‌اند

یکی از شهروندان الشتری در این باره گفت: شهرستان سلسله با وجود ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری از وجود زیرساخت‌های لازم محروم است، در این میان احداث راه ارتباطی ایمن از ضرورت‌های مورد نیاز برای تردد است.

علی امیری عنوان کرد: سال‌ها است مردم الشتر چشم به راه احداث تونل اسپژ و در ادامه ایجاد راه ارتباطی ایمن به سمت بروجرد هستند، اما این مهم تاکنون عملی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه عملیات اجرایی ساخت تونل بیش از سه سال است که آغاز شده اما کار خاصی صورت نگرفته و گویا متولیان از احداث این پروژه پشیمان شده‌اند و قرار نیست کار را ادامه دهند.

مردم امیدی به تکمیل پروژه ندارند

یکی دیگر از شهروندان الشتری گفت: مسؤولان بعضی اوقات توقعاتی در مردم ایجاد می‌کنند که هر چند ممکن است در مقطعی دلخوشی برای آن‌ها ایجاد کند، اما در بلندمدت هدر رفت سرمایه ملی است.

محمد حسنوند افزود: در حالی احداث تونل اسپژ را آغاز کرده‌ و در تریبون‌های مختلف از ضرورت و اهمیت آن سخن به میان آوردند که پس از گذشت چند سال تکمیل نشده و امیدی نیز به بهره‌برداری از آن نداریم.

وی عنوان کرد: اگر چه آغاز اجرای پروژه‎های عمرانی موجب امیدواری در بین مردم می‎شود که طولانی و زمان‌بر شدن تکمیل و بهره‎برداری از آن‌ها نارضایتی عمومی را به دنبال دارد.

اعتبار مورد نیاز پروژه

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی لرستان  با اشاره به اینکه طول تونل اسپژ ۱۸۰۰ متر است، گفت: قرارداد احداث تونل خرداد ماه ۹۳ منعقد و عملیات اجرایی تیر ماه ۹۴ شروع شد.

سعید نظری عنوان کرد: مبلغ اولیه قرارداد ۴۲ میلیارد تومان بود، اما اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه در حال حاضر ۶۰ میلیارد تومان است.

به گفته وی تاکنون سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای اجرای پروژه هزینه و حدود ۲۵۰ متر از طول مسیر حفر شده که البته کامل نیست.

نبود اعتبار پروژه را متوقف کرد

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی لرستان در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر روند کند پروژه احداث تونل اسپژ توضیح داد: این پروژه به دلیل نداشتن ردیف اعتبار ملی و ناچیز بودن اعتبارات استانی متوقف شده است، از سوی دیگر با توجه به هزینه‌بر بودن ساخت تونل با اعتبارات اندک استانی امکان ادامه کار وجود ندارد.

نظری خاطرنشان کرد: در حالی قرار بوده این پروژه ظرف مدت سه سال تکمیل شود که همانگونه که اشاره شد، به دلیل نبود اعتبار نه تنها تکمیل نشده بلکه پیشرفت چندانی نیز ندارد.

وی ادامه داد: اداره‌کل راه و شهرسازی لرستان امسال برای گرفتن ردیف اعتبار ملی برای تونل اسپژ اقدام کرده اما به دلیل انقباضی بودن بودجه ۹۸ با پروژه‌های جدید مخالفت شده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی لرستان تنها راه تکمیل و اجرای این پروژه را در اخذ ردیف اعتبار ملی دانست و افزود: اعتبارات استانی به هیچ وجه جوابگوی چنین پروژه‌ای نیست، موضوع دیگر اینکه برای تکمیل کل مسیر به اعتبار کلانی نیاز است.

تونل اسپژ؛ مطالبه مردم و مسؤولان

در ادامه فرماندار الشتر گفت: فارغ از اینکه مسیرهای نزدیک‌تری برای ایجاد راه ارتباطی با شهرستان بروجرد وجود داشت، اما در حال حاضر تکمیل تونل اسپژ به مطالبه عمومی مردم و مسؤولان تبدیل شده است.

شریف خسروی با اشاره به اینکه سال‌های قبل با استفاده از منابع استانی کمتر از ۳۰۰ متر از تونل حفر شده است، اظهار کرد: سال گذشته با رایزنی‌های انجام شده این پروژه در ردیف بودجه قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز مذاکراتی از طریق نماینده سلسله در مجلس با استاندار لرستان انجام شد، تا پروژه وارد ردیف ملی شده و با دریافت سهم اعتباراتی به بهره‌برداری برسد.

فرماندار الشتر بیان کرد: البته قرار بود اعتبار حدود ۷٫۵ میلیارد تومانی از ردیف‌های متفرقه به این پروژه اختصاص یابد که به دلیل مشکلات اقتصادی این رقم اعتباری تخصیص داده نشد.

نیاز اعتباری کلان برای ساخت راه ارتباطی

خسروی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه پس از تکمیل تونل و برای تبدیل آن به یک مسیر ارتباطی اعتبار کلانی نیاز است، زیرا در ابتدا و انتهای تونل جاده‌ای وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون کار تملک زمین‌های مسیر به سمت خرم‌آباد صورت نگرفته است، بیان کرد: این کار علاوه بر هزینه‌بر بودن زمان زیادی را صرف می‌کند، از طرفی در سمت دیگر تونل به سمت بروجرد اگر چه مشکل تملک ندارد، اما جاده روستایی بوده و پس از احداث تونل حداقل باید دوبانده شود.

فرماندار الشتر اظهار کرد: این مسیر به طول ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر هزینه‌های زیادی را بر راه و شهرسازی تحمیل کرده و ظرف یک تا دو سال نه قابل انجام است و نه اعتبار مورد نیاز تامین می‌شود، مگر اینکه اوضاع اقتصادی کشور تغییر کند.

راه جایگزین وجود دارد

خسروی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در حال حاضر راه جایگزین، ایمن و فعال مسیر کاکارضا به سمت بروجرد وجود دارد.

وی اضافه کرد: معتقدم اگر از ابتدا مسیر کاکارضا چهاربانده می‌شد به صرفه‌تر بود، از طرفی اجرای این پروژه با جاده‌سازی در دو طرف مسیر این منطقه جنگلی ممکن است به محیط زیست آسیب بزند.

فرماندار سلسله ادامه داد: زمانی که جاده جایگزین با فاصله‌ای کمتر از ۵ دقیقه وجود دارد، اصرار بر اجرای پروژه تونل اسپژ کاری کارشناسی شده نبوده است.

خسروی خاطرنشان کرد: با این وجود پروژه‌ای شروع شده و توقعی در بین مردم ایجاد کرده  بنابراین باید به سرانجام برسد، بنابراین وظیفه ما مطالبه‌گری برای تکمیل پروژه است.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به پیگیری‌های انجام شده پروژه وارد ردیف‌های ملی ‌شود، تا در سال‌های آینده کار پیش برود.

گزارش از نسرین صفربیرانوند