آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم
کد خبر : 6770
سه شنبه - ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶

۸۷ گونه از یک‌هزار و ۱۷۰ گونه مهره‌دار کشور در معرض تهدید و انقراض قرار دارند

مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست گفت: ۸۷ گونه از یک‌هزار و ۱۷۰ گونه مهره‌دار کشور در معرض تهدید و انقراض قرار دارند.

۸۷ گونه از یک‌هزار و ۱۷۰ گونه مهره‌دار کشور در معرض تهدید و انقراض قرار دارند
به گزارش وارک نیوز، مجید خرازیان‌مقدمدر کارگروه پیش‌گیری و کنترل بیماری‌های واگیردار دامی که در دفتر معاونت عمرانی استاندار لرستان برگزار شد، اظهار کرد: لرستان از نظر تنوع‌های زیستی در ردیف استان‌های شاخص کشور قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تهیه و اجرای برنامه‌های عمل گونه‌های در معرض تهدید و انقراض جانوری حیات‌وحش در دستور کار محیط‌زیست کشور قرار دارد، به‌گونه‌ای که مکلف هستیم طی برنامه پنج‌ساله ششم این برنامه‌ها را تهیه و اجرا نماییم.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست ۸۷ گونه از یک‌هزار و ۱۷۰ گونه مهره‌دار کشور را بر اساس لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت در معرض تهدید و انقراض عنوان و بیان کرد: هدف‌گذاری که در برنامه پنج‌ساله ششم کردیم چنانچه اعتبارها محقق شود که البته تاکنون این‌چنین نبوده، بتوانیم ۳۰ برنامه عمل را تهیه و اجرا نماییم.

خرازیان‌مقدم با بیان اینکه امسال ۱۰ برنامه عمل را برای گونه‌های جانوری در معرض تهدید تهیه کرده‌ایم، گفت: این برنامه‌ها به استانداران استان‌های هدف ابلاغ شده که به تدریج در شوراهای اداری استان مطرح و ردیف اعتباری برای آن منظور شود.

وی تصریح کرد: لرستان از جمله استان‌هایی بوده که در زمینه برنامه‌های عمل از جمله برنامه عمل پلنگ، سمندر و خرس قهوه‌ای خوب پیش رفته است.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست میزان اعتبار لحاظ شده برای ۳۰ برنامه عمل را ۴۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: طی دو سال اخیر می‌بایست ۱۸۰ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص یابد که تنها پنج درصد آن و در حدود ۸ میلیارد تومان محقق شده است.

خرازیان‌مقدم ادامه داد: بیشتر مشکلات طاعون نشخوارکنندگان کوچک گریبان‌گیر حیات‌وحش است، سازمان دامپزشکی تعهد بین‌المللی دارد که تا سال ۲۰۳۰ این بیماری را ریشه‌کن کند و اکنون با محیط‌زیست همکاری خوبی نیز دارد.

وی با اشاره به تلفات بالای بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات‌وحش، اظهار داشت: امسال تلفات کمتر شد، البته واکسیناسیون دام‌های اهلی که بایستی به صورت فراگیر انجام شود در این مهم بسیار موثر و نتیجه‌بخش بوده است.

این مسؤول در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: این بیماری اکنون بومی ایران شده و اینکه در فصل‌های مختلف در مرغداری‌ها شاهد این موضوع هستیم به این معنی بوده که دیگر آنفلوآنزا وابسته به فصل مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی نیست.

خرازیان‌مقدم تصریح کرد: پرندگان مهاجر آبزی در انتقال تیپ‌های جدید موثر هستند، به‌همین‌منظور محیط‌زیست کشور صید و شکار این پرندگان را ممنوع اعلام کرد.

وی صدور پروانه‌های چِرا را موضوعی پیچیده خواند و بیان کرد: بسیاری از این پروانه‌ها طی سالیان گذشته منقضی شده و لذا بایستی ممیزی در این زمینه صورت گیرد.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های لرستان قُرُق بوده که متاسفانه در این زمینه بخش خصوصی ورود پیدا نکرده است.

خرازیان‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر پنج قُرُق در استان‌های کرمان، یزد و سمنان داریم که از نظر اقتصادی بسیار موفق عمل کرده‌اند، در مناطق آزاد که حفاظت و مدیریت کمتر است با قُرُق حفاظت گونه‌های حیات‌وحش و همچنین امنیت افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۶ قُرُق در نوبت شورای عالی محیط‌زیست قرار دارد، افزود: ۴۰ قُرُق دیگر نیز در حال بررسی است و این در حالی بوده که لرستان با وجود پتانسیل بالا اما از این ظرفیت بهره‌ای تاکنون نبرده است.

این مسؤول یادآور شد: امسال و از محل طرح خشک‌سالی در سطح ملی حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین علوفه و آبشخور گرفتیم که سهم لرستان ۲۰۰ میلیون تومان بوده است.