آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اقتصادی » خبر مهم » یادداشت
کد خبر : 6752
دوشنبه - ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱

بایدها و نبایدهای کنترل تورم بخش مسکن در لرستان

متاسفانه یکی از دلایل تورم بالای مسکن در لرستان به خاطر قیمت‌گذاری در کف بازار است، به بیان دیگر به جای اینکه قیمت‌ها کارشناسی شده باشند و ملاک تعیین قیمت مباحث کارشناسی باشد متاسفانه قیمت مسکن در کف بازار و توسط مشاورین املاک تعیین می‌شود.

بایدها و نبایدهای کنترل تورم بخش مسکن در لرستان
به گزارش وارک نیوز، متاسفانه یکی از دلایل تورم بالای مسکن در لرستان به خاطر قیمت‌گذاری در کف بازار است، به بیان دیگر به جای اینکه قیمت‌ها کارشناسی شده باشند و ملاک تعیین قیمت مباحث کارشناسی باشد متاسفانه قیمت مسکن در کف بازار و توسط مشاورین املاک تعیین می‌شود.
این در حالی است که در شهرهای بزرگ وقتی می‌خواهید ملکی را خریداری کنید قیمت کارشناسی مشخص بوده و این قیمت بر اساس فاکتورهای موجود همچون قدر السهم زمین، سن ساختمان، امکانات و مصالح استفاده شده، موقعیت ملک و سایر موارد توسط کارشناس رسمی و مورد تایید سازمان‌ها تبیین می‌شود.
در نتیجه خریدار و فروشنده بر اساس این قیمت کارشناسی با هم توافق می‌کنند با این وجود در لرستان به خصوص در خرم‌آباد این امر وجود ندارد و بنگاه‌های مشاور املاک قیمت‌ها را اعلام می‌کنند.
بخشی از تورم بالای مسکن در لرستان عقبه داشته به نحوی که ساختمان‌های موجود در شهر خرم‌آباد شناسنامه فنی دقیقی ندارند و این شناسنامه‌ها بر اساس اصول فنی نیستند که این امر باید اصلاح شود.
این در حالی است که اگر این شناسنامه به صورت دقیق تنظیم شود یک پایه کارشناسی برای تعیین قیمت به وجود می‌آید.
اکنون فرقی بین ساختمانی که اصول فنی در آن رعایت شده و ساختمانی که این اصول را ندارد در خرم‌آباد وجود ندارد به همین دلیل نمی‌توان معیار کارشناسی دقیقی داشت و شاهد وجود مشکلات زیادی در حوزه مسکن هستیم.
متاسفانه در لرستان اقبال به سمت آپارتمان نشینی کمتر است و با توجه به وضعیت توپوگرافی که خرم‌آباد دارد به جهات مختلف شهر ما به صورت خطی در حال توسعه است و یکی از راهکارهای کنترل قیمت مسکن  آپارتمان‌سازی است.
این امر باعث می‌شود قیمت زمین سهم کمتری در قیمت مسکن داشته باشد چرا که خرم‌آباد با کمبود زمین مواجه بوده و بهترین راهکار آپارتمان‌سازی است که متاسفانه این امر آنگونه که باید و شاید مورد استقبال قرار نگرفته است.
از سوی دیگر عدم تعیین تکلیف بخش‌هایی از روستاهای اطراف خرم‌آباد یکی دیگر از موانع بوده و این روستاها هنوز بلاتکلیف‌اند و باید تعیین تکلیف شده و به شهر الحاق شوند.
اگر این روستاها تعیین تکلیف شوند فشاری کمتری به بخش مسکن وارد می‌شود و نیاز به زمین کاهش پیدا خواهد کرد.
از سوی دیگر یکی از دلایلی که تورم ساختمانی را داریم عدم توسعه شهری است که برای تحقق این امر فاکتورهای متعددی وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به توسعه حمل و نقل درون شهری اشاره کرد.
در بسیاری از مناطق حاشیه‌شهر حمل و نقل شهری عمومی قوی نداریم و نمونه بارز آن را باید مسکن مهرهای خرم‌آباد دانست.
مسکن‌مهر در دولت قبلی به عنوان فاکتوری برای کنترل قیمت مسکن به شمار می‌رفت و می‌توانست کمک زیادی به این امر کند اما در لرستان و به خصوص شهر خرم‌آباد متاسفانه به دلیل عدم توسعه شهری اثر مثبت را نگذاشته این در حالی است که در بسیاری از شهرها شاهد تاثیر مناسب آن بر کنترل قیمت‌ها هستیم.
از مهمترین فاکتورهای توسعه شهری که هنوز اجرایی نشده موضوع حمل و نقل عمومی بوده اما مردم حاشیه شهر از این ظرفیت بهره لازم را نبرده‌اند تا فشاری که اکنون بر شهر خرم‌آباد وارد می‌شود کاهش یابد.
متاسفافانه در استان لرستان همچون استان همجوار کرمانشاه شاهد تجمع جمعیت در مرکز استان هستیم و این امر مغایر با توسعه پایدار است به نحوی که شرایط کنونی باعث شده قیمت املاک در خرم‌آباد با بخشی از مناطق تهران برابر شود.
بایستی برای کنترل قیمت‌ها و توزم حوزه مسکن لرستان در ابتدا قیمت‌گذاری کارشناسی را رواج داده و آن را موثرتر کنیم.
از سوی دیگر باید فرهنگ‌سازی لازم برای نهادینه کردن آپارتمان‌نشینی نیز در دستور کار قرار گیرد.
همچنین باید حمل و نقل عمومی برای شهرها و مناطق اقماری استان نیز توسعه یابد.
در خرم‌آباد ۷۵ هکتار مسکن مهر  احداث شده و این امر بهترین فرصت برای خرم‌آباد بوده تا آن را به یک شهر اقماری تبدیل کند.
اکنون نیز باید زیرساخت‌ها و امکانات لازم را برای مسکن مهر خرم‌آباد مهیا کرده و شرایط را برای تعیین تکلیف وضعیت روستاهای اطراف خرم‌آباد آماده کنیم تا بتوان شرایط را برای کنترل تورم در حوزه مسکن فراهم کرد.
به هر حال امید می‌رود مسوولان در این راستا وارد عمل شده و اقدامات لارم را نیز در دستور کار قرار دهند.
سیدمهدی موسوی کارشناس ارشد عمران شهری
این یادداشت در تاریخ ۲۲ آذرماه در شماره پانزدهم دوهفته نامه تمدن مرکزی به چاپ رسیده است.