آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » گزارش
کد خبر : 6746
دوشنبه - ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱

سایه سنگین تورم بخش مسکن بر سر لرستان

بر اساس آمارهای اعلام شده رسمی، اکنون بالا بودن قیمت‌ها در بخش مسکن به عنوان عامل اصلی افزایش تورم در استان لرستان به شمار می‌رود که باید با استفاده از سازو کارهای مختلف این امر کنترل شود.

سایه سنگین تورم بخش مسکن بر سر لرستان
به گزارش وارک نیوز، امروزه کشورمان با چالش‌های اساسی در حوزه اقتصاد مواجه است به نحوی که شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم بالا در برخی از بخش‌ها هستیم که همین موضوع فشار زیادی را به اقشار مختلف جامعه وارد می‌کند، در نتیجه شرایط برای کاهش قدرت خرید مردم نیز مهیا خواهد شد.

در این میان مرکز آمار ایران به صورت مستمر و ماهانه میزان نرخ تورم سالیانه و نقطه‌به‌نقطه کشور و استان‌های مختلف را اعلام می‌کند.

متأسفانه در ماه‌های اخیر با توجه به اعلام مرکز آمار کشور استان لرستان به‌عنوان یکی از استان‌های اول از نظر بالا بودن نرخ تورم به شمار می‌رود که همین موضوع حرف‌وحدیث‌های زیادی را به وجود آورده است.

بسیاری این بالا بودن تورم را به دلیل افزایش قیمت کالاها می‌دانند و برخی از کارشناسان این موضوع را به صورت نسبی نهی کرده و معتقدند در بخش‌های دیگر شاهد بالا بودن تورم هستیم.

بر اساس همین آمارها بالا بودن نرخ تورم در استان لرستان به دلیل تورم بالای حوزه مسکن و زیرشاخه‌های آن است، موضوعی که باعث شده شاهد بالا بودن نرخ تورم در استان باشیم.

متأسفانه بر اساس آمارها شهرستان خرم‌آباد و دیگر شهرهای لرستان به‌عنوان یکی از گران‌ترین مناطق در زمینه مسکن هستند.

آمارها نشان می‌دهد میزان تورم نقطه‌به‌نقطه گروه مسکن، آب، برق و گاز لرستان ۲۷.۲ دهم درصد بوده این در حالی بوده که میانگین کشوری در این راستا ۲۰.۲ درصد است در نتیجه تورم نقطه‌به‌نقطه لرستان در این حوزه ۷ درصد بالاتر از میانگین کشور بوده و باید سازوکار اساسی برای کنترل این تورم اندیشیده شود.

تورم نقطه‌به‌نقطه استان در آبان ماه ۴۱.۲ درصد بوده است

در همین زمینه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بیان کرد: انتشار آمار مربوط به نرخ تورم توسط مرکز ملی آمار صورت می‌گیرد که در استان‌ها نیز با توجه به اینکه این مرکز شعبه ندارد معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این موضوع را دنبال می‌کند، اما به‌هیچ‌عنوان دخالتی در آمارها ندارد و آمارگیری بر اساس چارچوب‌های استاندارد تأییدشده مرکز آمار صورت می‌گیرد.

علی هادی چگنی ادامه داد: تورم نقطه‌به‌نقطه یعنی اینکه در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان تورم چقدر بوده و تورم سالیانه به‌گونه‌ای محاسبه می‌شود که میزان تورم منتهی به این ماه را در نظر می‌گیرند.

وی عنوان کرد: تورم نقطه‌به‌نقطه استان در آبان ماه ۴۱.۲ درصد بوده و این در حالی است که این عدد در کشور ۳۴.۹ درصد بوده که بر این اساس رتبه لرستان در کشور چهارم اعلام‌شده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت تورم سالیانهٔ لرستان نیز افزود: میزان تورم سالیانه یک سال منتهی به آبان ماه در استان ۱۹.۲ درصد بوده این در حالی است که در کشور شاهد تورم ۱۵.۶ درصدی هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان در ادامه با اشاره به دلایل افزایش نرخ تورم افزود: دلایل مختلفی برای افزایش نرخ تورم در کشور وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش حجم نقدینگی، بالا رفتن نرخ دلار و سایر موارد اشاره کرد و این موضوع در کل کشور نیز اتفاق می‌افتد.

چگنی عنوان کرد: میزان تورم نقطه‌به‌نقطه لرستان ۶.۳ درصد از میانگین کشور بالاتر است؛ از سوی دیگر تورم سالانه لرستان ۳.۶ درصد از میانگین کشور بالاتر بوده به همین دلیل لرستان در این حوزه رتبه اول را داراست.

 

بخش مسکن دلیل اصلی بالارفتن نرخ تورم در لرستان

وی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین دلایل افزایش نرخ تورم در استان لرستان افزود: عوامل محاسبه نرخ تورم را مشاهده کنیم خواهیم دید که گروه‌بندی‌های خاصی صورت گرفته که یکی از آن‌ها گروه مسکن، آب، برق و گاز است.

این مسئول عنوان کرد: در حوزه آب، برق و گاز شاهد ثبات قیمتی هستیم اما دلیل اصلی بالا بودن نرخ تورم در استان لرستان را باید بخش مسکن و زیرشاخه‌های آن دانست، به نحوی که میزان تورم نقطه‌به‌نقطه این گروه در استان لرستان ۲۷.۲ دهم درصد بوده درحالی‌که میانگین کشوری ۲۰.۲ درصد است، در نتیجه لرستان هفت درصد تورم نقطه‌به‌نقطه‌اش از میانگین کشوری بالاتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان اظهار داشت: همچنین در حوزه تورم سالیانه گروه مسکن نیز میزان تورم لرستان ۲۰.۳ درصد بوده، این در حالی است که میانگین کشوری ۱۱.۸ درصد است و شاهد بالا بودن ۸.۵ درصدی نرخ تورم سالیانه در لرستان نسبت به کشور هستیم.

چگنی بیان کرد: با توجه به موارد اشاره‌شده دلیل اصلی بالاتر بودن نرخ تورم در لرستان مربوط به بخش مسکن و گرانی این حوزه بوده و در سایر بخش‌ها مطمئناً نسبت به میانگین کشوری فاصله نداریم و لرستان مانند میانگین کشور است.

دلایل مختلف بالا بودن نرخ تورم در لرستان

در همین زمینه مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری لرستان نیز بیان کرد: در چهار ماه متوالی و در ۹ ماه اخیر استان لرستان به‌عنوان بالاترین شاخص کل تورم در کشور دست‌یافته که این موضوع دلایل و موارد خاصی دارد که باید به صورت دقیق آن‌ها را بررسی کرد.

منصوری ادامه داد: شاخص‌های کلی تورم در دو حوزه خوراکی و آشامیدنی و کالاهای غیرخوراکی تقسیم می‌شوند که گروه اول دارای ۱۲ عنوان و گروه دوم نیز دارای ۱۴ عنوان کالا و خدمات هستند.

وی عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بحث تغییرات قیمتی که در این حوزه اتفاق افتاده در کل در تیرماه اختلاف لرستان با شاخص کل ۳.۴ درصد بوده، این عدد در شهریورماه ۸٫۳ درصد و در مهرماه و ۱۰٫۱ درصد و در آبان ماه نیز به ۱۰.۱ دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری رسیده است.

این مسئول اظهار داشت: اما این تغییرات تورمی به لحاظ ساختاری در فضای موارد و عوامل مختلفی است که بایستی بتوان با برنامه‌ریزی مناسب در جهت بهبود آن‌ها حرکت کرد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری لرستان بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهند در تیرماه هشت‌دهم درصد این بالاتر بودن نرخ تورم لرستان نسبت به میانگین کشور مربوط به کالاهای نوع اول و ۳.۷ درصد مربوط به کالاهای نوع دوم بوده و در شهریورماه این عدد در مورد نوع اول به ۲٫۳ درصد و در حوزه کالاهای نوع دوم به ۹٫۲ درصد رسیده است.

منصوری عنوان کرد: بعد از تحولاتی که در بازار داشته و شاهد التهابات ارزی و سایر موارد در شهریور بودیم این عدد در مورد کالاهای نوع اول به ۱.۴ درصد و در حوزه‌های کالاهای غیرخوراکی به ۱۲ درصد رسیده است.

کالاهای غیرخوراکی دلیل اصلی بالا بودن نرخ تورم در لرستان

وی در ادامه با اشاره به اینکه به لحاظ وزنی کالاهای غیرخوراکی و غیر خدماتی بار اضافه بر شاخص‌های تورمی استان لرستان گذاشته‌اند، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد سه سرفصل مسکن، اجاره و خدمات و نگهداری به ترتیب با ۲۶.۸، ۲۷ و ۱۱٫۹ دهم درصد به‌عنوان بالاترین شاخص‌های وزنی تأثیرگذار در حوزه افزایش تورم استان لرستان محسوب می‌شوند.

این مسئول اظهار داشت: در مجموع کالاهای خوراکی و آشامیدنی استان لرستان از نظر رشد شاخص‌های تورمی در رتبه هجدهم کشور بوده و در حوزه کالاهای غیرخوراکی و خدماتی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

منصوری بیان کرد: به بیان دیگر بخش عمده‌ای از تورم بالای لرستان به دلیل تأثیرگذاری بخش مسکن و زیرشاخه‌های آن بوده و در حوزه کالاهای خوراکی و غیر خدماتی لرستان از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و تقریباً با میانگین کشوری فاصله ندارد.

بخش عمده‌ای از دلیل بالا بودن تورم نقطه‌ای لرستان بخش مسکن است

در همین زمینه رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان بیان کرد: متأسفانه ابتدای سال افزایش نرخ ارز را در کشور تجربه کردیم و هر ماهه قیمت‌ها به دلایل مختلفی افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در مهرماه با توجه به اینکه ثبات به بازار برگشت و نرخ ارز کاهش پیدا کرد قیمت عمده کالاهای اساسی و اقلام در وضعیت ثبات قرار گرفتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: وقتی قیمت‌ها ثابت نباشد نظارت نیز سخت‌تر خواهد شد و بر اساس تصمیماتی که در ستاد تنظیم بازار کشور گرفته شد و با توجه به برگزاری مکرر جلسات ستاد تنظیم بازار لرستان، تصمیمات جدی و متعددی برای کنترل قیمت‌ها و تأمین کالاها نیز گرفته شد.

صفی‌خانی اظهار داشت: با توجه به اینکه ثبات به بازار برگشته این سؤال برای مردم پیش آمده چرا استان لرستان نسبت به سال گذشته تورمش بالاتر از کشور است.

وی در ادامه عنوان کرد: شاخص‌های تورم نقطه‌ای در چند آیتم همچون خوراکی، آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک، کفش، مسکن و آب و برق، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، ارتباطات، تفریح، فرهنگ، آموزش، هتل و رستوران، کالاها و خدمات متفرقه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

این مسوول در ادامه عنوان کرد: در بررسی که در آیتم‌های مختلف در ماه‌های شهریور و مهر و آبان ماه انجام شده می‌توان دریافت در لرستان یکی از مهم‌ترین دلایل بالا بودن تورم شاخص مسکن است و تورم خیلی زیادی در بحث مسکن وجود دارد و این دلیل باعث شده که لرستان را به لحاظ تورمی یکی از استان‌های اول کشور بدانند.

رئیس سازمان صمت لرستان در ادامه بیان کرد: در شاخص‌های خوراکی و آشامیدنی میزان تورم منفی یک‌دهم درصد نسبت به شاخص کشور افزایش داشتیم و به همین دلیل موضوع اصلی بالا بودن تورم در لرستان را باید حوزه مسکن بوده، در بررسی شاخص‌های مختلف تورم نقطه‌ای تمامی اقلام مورد نیاز مردم را در نظر می‌گیرند.

صفی‌خانی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای امسال هر ماهه افزایش قیمت را تجربه کردیم اما مهرماه به ثبات رسیدیم، افزود: سیاست دولت این بوده تا کالاهای اساسی را با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تأمین کند که فشار کمتری بر مردم وارد شود که در رابطه با اغلب کالاهای اساسی این امر محقق شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید بپذیریم تمامی اقشار گرانی‌ها را احساس می‌کنند و تا ثبات نیز ایجاد نشود نظارت نیز کارساز نخواهد شد، افزود: خوشبختانه در یکی دو ماه گذشته تقریباً ثبات قیمتی را مشاهده می‌کنیم که بر اساس مصوبات تمامی دستگاه‌های نظارتی به دنبال این هستند تا بر اساس نرخ‌های مصوب بازار را کنترل کنند.

این مسوول ادامه داد: با وجود تمامی محدودیت‌هایی که در حوزه بازرسی داشته‌ایم اما با تعاملی که انجام شد و با همکاری دستگاه‌های مختلف در استان لرستان بیش از ۵۲ هزار فقره بازرسی را انجام داده‌ایم که نسبت به سال گذشته قابل‌مقایسه نیست.

وی بیان کرد: تمامی تلاش‌های انجام شده نشان می‌دهد تمام ظرفیت مدیریت ارشد استان و معاونین وی و دستگاه‌های نظارتی کنترل بازار بوده و از هیچ کوششی دریغ نخواهد شد.

بالا بودن قیمت زمین، دلیل اصلی گرانی مسکن در لرستان

در همین زمینه رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان لرستان نیز بیان کرد:  مطمئناً قیمت خدمات مهندسی ارائه‌شده در استان لرستان نسبت به استان‌های هم‌جوار نیز پایین‌تر بوده و مشکلی در این راستا وجود ندارد.

حسین رضایی ادامه داد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل بالا بودن قیمت مسکن در استان لرستان به‌خصوص شهر خرم‌آباد را باید افزایش قیمت زمین و ارزشمند بودن آن دانست.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه شهر خرم‌آباد در دره قرار داشته و با کمبود زمین در این شهر مواجه هستیم و زمین‌های موجود نیز کشاورزی و حاصلخیز هستند، قیمت‌ها بالا بوده در نتیجه قیمت تمام‌شده مسکن نیز افزایش می‌یابد.

نمی‌توان در حوزه مسکن نرخ‌گذاری کرد

این مسئول اظهار داشت: با توجه به اینکه امکانات و شرایط هر ملک با ملک دیگر متفاوت است قیمت‌ها توافقی بوده و نمی‌توان رنج قیمتی خاصی برای این حوزه در نظر گرفت.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان لرستان در ادامه با اشاره به اینکه کنترل قیمت‌ها در شرایط کنونی در حوزه مسکن کار بسیار دشواری است، افزود: به هر حال به نظر می‌رسد عرضه و تقاضا می‌تواند بخشی از مشکلات کنونی را برطرف کند که در این راستا جذب سرمایه‌گذاران به استان چاره‌ساز است.

به هر حال انتظار می‌رود شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود تا بتوان تورم بالای حوزه مسکن را با استفاده از سازوکارهای مختلف کنترل کرد تا شاهد کنترل نرخ تورم در این استان باشیم.

گزارش از علی عبداله‌زاده