آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » شهری
کد خبر : 6673
چهارشنبه - ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲

التیماتوم جدی برای ساماندهی میدان میوه‌و تره‌بار خرم‌آباد/ غرفه داران به تعهدات قانونی خود عمل کنند

متاسفانه وضعیت میدان میوه و تره بار خرم‌آباد در شرایط مناسبی قرار ندارد، به همین دلیل در ستاد تنظیم بازار لرستان مصوب شد که بر اساس قوانین و مقررات غرفه‌داران باید به تعهدات قانونی خود در موعد مقرر عمل کنند.

التیماتوم جدی برای ساماندهی میدان میوه‌و تره‌بار خرم‌آباد/ غرفه داران به تعهدات قانونی خود عمل کنند
به گزارش وارک نیوز، متأسفانه میدان میوه و تره‌بار خرم‌آباد اکنون شرایط مناسبی ندارد و شاهد بی‌سامانی این مجموعه هستیم به همین دلیل در هفته‌های گذشته حرف‌وحدیث‌های زیادی در مورد تعیین تکلیف وضعیت این مجموعه در دستگاه‌های مختلف و جلسات متعدد بیان شده است.

بدون متولی بودن میدان میوه‌وتره‌بار عدم نظارت مسئولین کمبود زیرساخت‌ها کمبود امکانات سایر موارد تنها گوشه‌ای از مشکلات بسیار زیاد این مجموعه هستند شهرداری معتقد است با توجه به اینکه بر اساس رأی دیوان نمی‌تواند از میدان میوه و تره‌بار عوارض دریافت کند اعطای خدمات نیز امکان‌پذیر نیست و در نتیجه باید این مشکل برطرف شود.

 به هر حال وضعیت نامناسب میدان میوه‌وتره‌بار تا جایی پیش رفت که در جلسه ستاد تنظیم بازار که با ریاست استاندار برگزار شد این موضوع مطرح و تصمیمات لازم برای تعیین تکلیف این مجموعه اتخاذ شد.

مشکلات متعدد میدان میوه و تره‌بار خرم‌آباد

در همین زمینه اسد عبدالهی فرماندار خرم‌آباد، شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار لرستان بیان کرد: خرم‌آباد به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرستان استان از دیرباز مشکلات خاصی را داشته و طی یک سال گذشته بخشی از این مشکلات برطرف شده و برخی نیز برطرف نشده است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های استاندار پایانه برون‌استانی افتتاح و از سوی دیگر ورودی جنوبی خرم‌آباد نیز ساماندهی شده است.

فرماندار خرم‌آباد عنوان کرد: با برنامه‌ریزی دقیق زیرگذر بهارستان در حال اتمام است و خوشبختانه این امر می‌تواند بخش دیگری از مشکلات را برطرف کند.

وجود ۱۴۶ غرفه در میدان میوه و تره‌بار

عبدالهی بیان کرد: میدان میوه و تره‌بار خرم‌آباد وضعیت بسیار نامناسبی دارد، سال‌های گذشته در جنوب خرم‌آباد میدان میوه تره و بار به حریم شهر منتقل شد و هم اکنون ۱۴۶ غرفه در میدان میوه و تره‌بار وجود دارد و به طور متوسط هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند و نیمی از میوه استان از این میدان تأمین می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات میدان میوه و تره‌بار خرم‌آباد، افزود: مشکل اصلی این مجموعه مدیریت بوده و تاکنون ۴ جلسه برای تعیین تکلیف میدان میوه‌و تره‌بار برگزار شده که تصمیمات خوبی نیز در این راستا گرفته‌ایم.

فرماندار خرم‌آباد در ادامه گفت: اکنون میدان میوه‌وتره‌بار متولی خاصی ندارد این در حالی است که شهرداری دارای سازمان میادین میوه و تره‌بار بوده و باید این سازمان متولی نظارت بر میدان خرم‌آباد باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون مالکیت غرفه‌های میدان میوه و تره‌بار برای اشخاص است، افزود: متأسفانه شاهد غیراستاندارد بودن غرفه‌ها، نبود نظارت، پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، استراحتگاه، بانک و خودپرداز بوده و روزانه پنج تن زباله توسط شهرداری از این مجموعه جابه‌جا می‌شود.

عبدالهی بیان کرد: این مجموعه با مشکلات دیگری همچون عدم نرخ‌گذاری قیمت‌ها توسط دستگاه‌های مسئول روبروست که باید در این امر اصلاح شود.

وی بیان کرد: با بررسی انجام شده در میادین میدان میوه و تره‌بار سایر استان‌ها می‌توان دریافت که سازمان میدان میوه و تره‌بار شهرداری باید در محل میدان استقرار یافته و قیمت‌ها به‌صورت مناسب نرخ‌گذاری شود.

 فرماندار خرم‌آباد در ادامه با اشاره به انجام اقدامات مختلف برای ساماندهی میدان میوه و تره‌بار افزود: تاکنون جلسات مختلفی برای ساماندهی میدان میوه و تره‌بار برگزار شده و در آخرین مباحث صورت گرفته ۱۱ مصوبه در این حوزه داشته‌ایم که بخشی از آن‌ها در حال انجام هستند.

عبدالهی بیان کرد: مطابق مکاتبات فراوانی با دستگاه مختلف صورت گرفته و بخشی از نارسایی‌ها در حال پیگیری برای برطرف شدن بوده به‌عنوان نمونه خودپرداز در محله پایان نخواهد شد و شهرداری نیز به دنبال یک تهیه یک طرح برای ساماندهی وضعیت میدان میوه و تره‌بار است.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود شهرداری در این راستا وارد عمل شده و اقدامات لازم را انجام دهد چه همچنین شبکه بهداشت و درمان نیز نظارت و کنترل لازم را در دو حوزه بهداشت فردی و محیط انجام دهد.

این مسئول اظهار داشت: با توجه به تأکیدات مدیریت ارشد استان بایستی ساماندهی میدان میوه و تره‌بار هر چه سریع‌تر توسط دستگاه‌های مسئول در دستور کار گرفته شده و مواد نیز برطرف شوند.

به دلیل عدم دریافت عوارض، متولی نظارت بر میدان میوه و تره‌بار نیستیم

در همین زمینه شهردار خرم‌آباد نیز بیان کرد: میدان میوه و تره‌بار خرم‌آباد توسط بخش خصوصی در جنوب شهر در  گذشته احداث شده اما متأسفانه تعهداتی که میان سازنده مجتمع و بهره‌برداران وجود داشت به‌خوبی انجام نگرفته است.

وحید رشیدی ادامه داد: متأسفانه با وجود اینکه می‌گویند که غرفه داران به شهرداری عوارض پرداخت می‌کنند اما این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و البته بر اساس ضوابط قانونی اعلام شده نیز حق نداریم عوارض بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری خرم‌آباد خارج از وظایف ذاتی خود روزانه پنج تن زباله را از میدان میوه و تره‌بار حمل و به محل دفع زباله‌ها منتقل می‌کند، افزود: به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای تعیین تکلیف وضعیت میدان میوه و تره‌بار این باشد که مصوبه اعمال شود تا بتوان شرایط را برای گرفتن عوارض از غرفه داران مهیا کرد.

لزوم برطرف شدن مشکل عدم دریافت عوارض از میدان میوه و تره‌بار

این مسئول اظهار داشت: متأسفانه با وجود اینکه ۱۴۰ غرفه در این مجموعه وجود دارد اما غرفه‌داران حاضر به تشکیل یک مجموعه واحد و انتخاب هیئت مدیره نیستند تا بتوانند کوچک‌ترین مشکلات خود را حل کند اگر بحث مشکل قانونی دریافت عوارض حل شود می‌توانیم زمینه را برای تأمین زیرساخت‌های این مجموعه مهیا کنیم.

مطابق با دستورالعمل‌ها در میدان میوه و تره‌بار خرم‌آباد عمل شود

در همین زمینه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان نیز بیان کرد: نظارت بر میدان میوه و تره‌بار جزو وظایف ذاتی شهرداری است و سازمان میادین میوه و تره‌بار نیز باید شرایط را برای تحقق این امر مهیا کند.

گودرز امیری ادامه داد: اگر غرفه‌داران این مجموعه دارای پروانه کسب هستند باید شرایط را برای پرداخت عوارض خدمات و جمع‌آوری پسته و سایر امکانات مهیا کنند و باید بر اساس ضوابط اقدامات لازم صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور شاهد وجود دستورالعمل واحدی برای میدان میوه و تره‌بار هستیم افزود: برای اداره میدان میوه و تره‌بار خرم‌آباد باید این دستورالعمل مبنا قرار گرفته و عملیاتی شود.

غرفه‌داران باید مسئول حل‌وفصل مشکلات میدان میوه و تره‌بار باشند

در همین زمینه استاندار لرستان نیز بیان کرد: اگر غرفه‌داران این مجموعه دارای پروانه کسب هستند باید شرایط را برای اداره و مدیریت آن نیز مهیا کنند، همچنین ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات نیز از وظایف ذاتی آن‌هاست در غیر این صورت باید بر اساس ضوابط و مقررات برخوردها لازم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم بهداشت قیمت و سایر موارد در میدان میوه و تره‌بار خرم‌آباد به خطر بیافتد و این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نیست و هر کسی که می‌خواهد در این مجموعه فعالیت کند باید حق و حقوق قانونی خود را پرداخت کند.

سید موسی خادمی با اشاره به اینکه دستگاه مربوطه باید قوانین و مقررات را به غرفه‌داران این مجموعه ابلاغ کنند، افزود: اجرای قوانین مقررات قانونی باید در اولویت اقدامات غرفه‌داران قرار گیرند در غیر این صورت بایستی شهرداری باید آن‌ها را به مغازه‌های معمولی تبدیل و بر آن‌ها اعمال قدرت نمایید و در غیر این صورت دستگاه‌های و نظارتی باید شرایط را برای برخورد با این افراد مهیا کنند.