آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » شهری » گردشگری
کد خبر : 6656
سه شنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹

خیابان حافظ؛ گره ترافیکی و کلید گردشگری خرم‌آباد/ پروژه‌ای در کمای بی‌پولی

خیابان پر از درخت و زیبای حافظ به‌واسطه قرارگیری در بافت تاریخی شهر خرم‌آباد، به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های بی‌بدیل برای توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد شهر به شمار می‌رود که تا کنون مورد توجه لازم قرار نگرفته است.

خیابان حافظ؛ گره ترافیکی و کلید گردشگری خرم‌آباد/ پروژه‌ای در کمای بی‌پولی
به گزارش وارک نیوز، خیابان حافظ به‌عنوان یکی از خیابان‌های اصلی و مهم شهر خرم‌آباد بوده که در مرکز شهر و بافت تاریخی و سنتی این شهر قرار دارد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند این خیابان به‌واسطه قرارگیری در بافت تاریخی شهر، خود به‌عنوان یکی از پتانسیل‌های بی‌بدیل برای توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد شهر است.

اما متأسفانه تاکنون نه‌تنها نتوانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم، بلکه به دلیل عرض کم، شاهد گره‌های ترافیکی در خیابان حافظ هستیم.

به همین دلیل و به‌منظور اصلاح چالش‌های اشاره شده در سال‌های گذشته طرح احداث خیابان جایگزین حافظ توسط شهرداری کلید خورد.

بسیاری بر این عقیده‌اند تکمیل این طرح می‌تواند زمینه را برای حل‌وفصل مشکلات ترافیکی و تبدیل خیابان حافظ به پیاده‌سوار مهیا کند.

بر اساس اطلاعات موجود هنوز بیش از ۱۲ هزار مترمربع ملک که در طرح قرار دارند به دلیل کمبود اعتبارات برای خرید تخریب نشده‌اند و شاهد بلاتکلیفی این طرح هستیم.

به هر حال بر اساس اعلام مسئولان شهرداری برای تملک اراضی موجود در طرح به بیش از ۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تکمیل آن برای شهرداری در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و باید مدیریت ارشد استان در این راستا ورود پیدا کند.

به هر حال تکمیل طرح جایگزین خیابان حافظ به‌عنوان یکی از نیازهای شهر خرم‌آباد بوده و باید در دستور کار ویژه مسوولان استان فرار گیرد.

حال باید دید برنامه مسئولان برای تحقق این هدف چیست؟

خیابان حافظ گنجایش حجم بالای تردد را ندارد

در همین زمینه یکی از شهروندان خرم‌آبادی بیان کرد: متأسفانه با وجود اینکه چندین سال است که مسوولان خبر از احداث خیابانی بالادست خیابان حافظ می‌دهند اما اکنون این امر محقق نشده است.

رضا سلیمانی ادامه داد: بخش عمده‌ای ترافیک موجود در آن منطقه به دلیل عرض کم خیابان حافظ است، باید بپذیریم این خیابان توانایی حجم بالای تردد را ندارد.

وی عنوان کرد: به همین دلیل انتظار می‌رود شرایط برای احداث خیابان جایگزین مهیا شده تا مشکلات مردم نیز کاهش یابد.

پتانسیل ویژه خیابان حافظ برای تبدیل به یک محور گردشگری

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی نیز در این راستا بیان کرد: وجود چنین خیابانی که قدمت بسیار زیادی دارد به‌عنوان یک پتانسیل ویژه برای توسعه گردشگری است.

زهرا بهاری ادامه داد: اکنون در خیابان حافظ چندین اثر تاریخی وجود دارد که آن‌گونه که بایدوشاید از ظرفیت آن‌ها برای توسعه استفاده نکرده‌ایم.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد تبدیل خیابان حافظ و فردوسی به‌عنوان پیاده راه و محور گردشگری اقدام عملی محسوب شده که باید مدنظر مسوولان شهری و مدیریت ارشد استان قرار گیرد.

خریداری ۹ هزار و ۷۰۰ مترمربع ملک برای احداث خیابان ۳۶ متری حافظ

در همین زمینه معاون عمرانی شهردار خرم‌آباد در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: با توجه به کم‌عرض بودن خیابان حافظ کنونی و اینکه اکنون عرض این خیابان ۱۴ متر است همچنین قرارگیری آن در بافت تاریخی و قدیمی شهر خرم‌آباد، شهرداری در سال‌های گذشته عملیات طرح تعریض خیابان جایگزین حافظ کنونی را در دستور کار قرارداد.

خسرو اتابک ادامه داد: در نتیجه با بررسی‌های صورت گرفته مقرر شد تا به موازات خیابان حافظ کنونی خیابانی به طول ۷۵۵ متر و عرض ۳۶ متر احداث‌شده و جایگزین خیابان فعلی شود.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف احداث خیابان جایگزین حافظ حفظ بافت تاریخی و سنتی و همچنین ساماندهی بافت فرسوده موجود در محله پشت بازار بوده است چراکه اکنون این منطقه در شرایط خوبی قرار ندارد.

این مسوول در ادامه با اشاره به اینکه برای احداث خیابان جایگزین حافظ باید ۲۲ هزار و ۴۹۲ مترمربع فضای ساختمانی خریداری می‌شد، افزود: تاکنون ۹ هزار و ۷۰۰ مترمربع ساختمان به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از صاحبان املاک توسط شهرداری و سازمان مسکن‌سازان خریداری شده است.

خریداری مابقی املاک به بیش از ۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد بیان کرد: همچنین برای اجرای کامل طرح تعریض خیابان حافظ باید ۱۲ هزار و ۷۹۲ مترمربع دیگر املاک را خریداری کرد که بر اساس محاسبات انجام شده در سال گذشته، برای تحقق این هدف به بیش از ۴۵ میلیارد تومان دیگر نیازمندیم.

اتابک ادامه داد: به بیان دیگر تاکنون ۴۰ درصد املاک خریداری شده‌اند و باید ۶۰ درصد دیگر را تعیین تکلیف کنیم تا بتوان املاک را تخریب کرده و زیرسازی و آسفالت را انجام داد.

وی عنوان کرد: با توجه به چالش‌های متعدد مالی شهرداری برای تأمین این اعتبارات شهرداری از توان لازم برخوردار نیست و اگر مجموعه استانداری از ظرفیت‌هایش استفاده نکند مطمئناً روند خرید املاک و آزاد ساری آن‌ها تا چندین سال ادامه خواهد یافت.

اهمیت ویژه احداث خیابان ۳۶ متری حافظ

این مسوول در ادامه با اشاره به اهمیت احداث خیابان جایگزین حافظ، افزود: مطمئناً احداث این خیابان شرایط را برای تبدیل کردن حافظ به پیاده‌رو مهیا خواهد کرد و می‌توان آن را به یک محور گردشگری تبدیل کرد.

کمبود اعتبارات مانع اصلی تکمیل طرح احداث خیابان ۳۶ متری حافظ

در همین زمینه مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: طرح احداث خیابان جایگزین حافظ اکنون توسط شهرداری خرم‌آباد در دست اجرا بوده اما متأسفانه تکمیل این طرح در گرو تأمین اعتبارات هنگفتی است که در شرایط کنونی از توان مجموعه شهرداری خارج است.

فرشید فلاح نژاد ادامه داد: با وجود تملک‌های انجام شده اما هنوز بیش از ۱۲ هزار مترمربع ملک تملک نشده‌اند که برای تحقق این هدف بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی صورت گرفته به بیش از ۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

وی عنوان کرد: متأسفانه به دلیل کمبود منابع مالی در یک سال گذشته تملک جدیدی صورت نگرفته به همین دلیل باید سازوکارهای جدی برای تعیین تکلیف این طرح در نظر گرفته شود.

این مسئول در ادامه اظهار داشت: در مسیر احداث خیابان جایگزین حافظ ۱۲ هزار و ۴۴۳ مترمربع فضای تجاری، ۹ هزار و ۷۶۳ مترمربع مسکونی و ۵۸۲ مترمربع فضای درمانی وجود دارد.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری خرم‌آباد در ادامه با اشاره به نقش ویژه اجرای این طرح، افزود: متأسفانه اکنون به دلیل عرض کم خیابان حافظ تردد و رفت‌وآمد در آن به‌کندی صورت گرفته و شاهد ایجاد یک گره ترافیکی هستیم، این در حالی است که اجرای این طرح می‌تواند این چالش را برطرف کرده و وضعیت ترافیکی خیابان حافظ بهبود یابد.

فلاح‌نژاد گفت: از سوی دیگر می‌توان خیابان حافظ کنونی را به یکی از محورهای گردشگری تبدیل کرد چراکه آثار و جاذبه‌های بسیار خوبی در این منطقه وجود دارد و تبدیل آن به پیاده‌سوار خود به‌عنوان یک اقدام ویژه در توسعه گردشگری خرم‌آباد محسوب می‌شود.

احداث خیابان جایگزین حافظ بافت تاریخی و سنتی خرم‌آباد را تخریب نمی‌کند

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا احداث خیابان جایگزین حافظ بافت تاریخی و سنتی خرم‌آباد را تخریب نمی‌کند، افزود: تمامی بافت تاریخی در میراث فرهنگی ثبت‌شده و دارای شناسنامه هستند و از سوی دیگر این طرح در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده و تمامی جوانب آن در نظر گرفته شده است و در نتیجه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری خرم‌آباد ادامه داد: به هر حال شهرداری در شرایط کنونی توانایی مالی تأمین اعتبارات مورد نیاز برای تملک املاک باقی مانده در کوتاه‌مدت را ندارد و انتظار داریم مجموعه استانداری به کمک شهرداری بیایند تا بتوان شرایط را برای تکمیل این طرح مهیا کرد.

تکمیل طرح احداث خیابان ۳۶ متری حافظ حمایت مدیریت استان را می‌خواهد

فلاح نژاد اظهار داشت: اکنون شهرداری علاوه بر اجرای این طرح، ساماندهی باغ فیض، بافت فرسوده کرگانه، فلک الدین و سایر محلات را نیز در دستور کار دارد به همین دلیل نیازمند اعتبارات ویژه‌ای هستیم.

وی بیان کرد: از سوی دیگر اکنون چندین سال است که صاحبان املاک موجود در خیابان جایگزین حافظ در بلاتکلیفی به سر می‌برند چراکه نه پروانه ساخت به آن‌ها داده می‌شود و نه توانایی تخریب داریم، در نتیجه امیدواریم با همت مدیریت ارشد استان بتوان اعتبارات ویژه‌ای برای تکمیل این طرح تأمین کرد.

تلاش برای تعیین تکلیف وضعیت خیابان حافظ

در همین زمینه معاون هماهنگی آموز عمرانی استاندار لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: اکنون تلاش‌های زیادی برای تعیین تکلیف خیابان جایگزین حافظ در حال انجام بوده و امیدواریم بتوان از ظرفیت‌های قانونی برای اجرایی شدن و تکمیل طرح استفاده کرد.

احمد مرادپور ادامه داد: خوشبختانه با برنامه‌ریزی صورت گرفته به نتایج خوبی نیز دست یافته‌ایم که در آینده اعلام خواهد شد.

وی عنوان کرد: خیابان حافظ فعلاً جایگزینی ندارد و همین عامل باعث شده که اکنون در آن منطقه شاهد وجود گره‌های ترافیکی باشیم که مطمئناً اجرای طرح تعریض می‌تواند این مشکل مهم را برطرف نماید.

این مسوول در ادامه اشاره‌ای نیز به پتانسیل‌های گردشگری خیابان حافظ داشت و افزود: خیابان حافظ دز بافت تاریخی و قدیمی خرم‌آباد قرار داشته و بازد بتوانیم از این طرح برای توسعه گردشگری استفاده کنیم.

معاون استاندار لرستان در ادامه عنوان کرد: مطمئناً تکمیل طرح احداث خیابان جایگزین حافظ شرایط برای تبدیل خیابان فعلی به پیاده راه و اجرای طرح‌های گردشگری مهیا خواهد شد.

مرادپور اظهار داشت: امیدواریم بتوان با برنامه‌ریزی مناسب شرایط را برای تأمین اعتبارات مورد نیاز این طرح در قالب‌های مختلف مهیا کرد.

حال باید دید برنامه مسوولان برای تکمیل طرح احداث خیابان ۳۶ متری حافظ چیست؟
مطمئناً ادامه یافتن روند کنونی به‌هیچ‌عنوان چاره‌ساز نبوده و باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.

گزارش از علی عبداله زاده