آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم
کد خبر : 6620
شنبه - ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹

۷۵ درصد اراضی کشاورزی لرستان دیم هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت:۷۵ درصد اراضی کشاورزی لرستان دیم هستند که استعداد بیشتری برای فرسایش دارند.

۷۵ درصد اراضی کشاورزی لرستان دیم هستند

به گزارش وارک نیوز عبدالرضا  بازدار امروز در گردهمایی مروجین درس انسان و محیط‌زیست، بیان کرد: پنجم دسامبر به‌عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شده اما به علت حساسیت موجود در ایران یک هفته به این موضوع اختصاص داده شده است.

وی با بیان  اینکه برای تشکیل خاک عوامل متعددی و زمانی بسیار طولانی نیاز است، افزود: ۵۲ درصد از خاک‌ کشور جوان هستند که علت آن تکامل نیافتگی خاک بوده و این موضوع به علت خشک‌سالی حاکم بر کشور است و این در حالی بوده که این میزان خاک برای تولیدات کشاورزی مناسب نبوده و مستعد تخریب و فرسایش بیش‌ازحد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: امنیت غذایی مردم به همین قشر نازک زمین وابسته بوده و برای حفظ این امنیت باید جلوی تخریب و از بین رفتن این موهبت الهی گرفته شود.

بازدار با بیان اینکه با توجه به رشد جمعیت کشور و افزایش نیاز به غذا اهمیت این موضوع افزایش‌یافته، اظهار کرد: در جهان به ازای هر هکتار ۶ تن خاک فرسایش می‌یابد اما در لرستان این میزان ۱۶ تن در هکتار بوده و این در حالی است که  لرستان نسبت به سایر استان‌ها از کیفیت خاک بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه شیوه بهره‌برداری از خاک در کشور با مشکلاتی از جمله آتش زدن باقیمانده محصولات کشاورزی مواجه است، تصریح کرد: ۷۵ درصد اراضی کشاورزی استان دیم بوده که استعداد بیشتری برای فرسایش داشته لذا امسال برای تقویت ۵۷ هزار هکتار زمین برنامه‌های مناسبی در نظر گرفته‌شده است.

رئیس جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: علاوه بر عرصه‌های کشاورزی باید به جنگل و مراتع نیز توجه گردد که متأسفانه به علت کم شدن پوشش گیاهی بیشترین میزان فرسایش خاک در این مراتع و جنگل‌های تنک است که برای مقابله با این معضل طرح‌هایی مانند کشت گیاهان دارویی و کشت درخت در اراضی شیب‌دار در استان در حال اجرا است.

بازدار با بیان اینکه تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی یکی از بحران‌های پیش روی مسئله خاک است، خاطرنشان کرد: میزان شهرنشینی در کشور طی یک قرن گشته بیش از ۴ برابر افزایش‌یافته و همین علت باعث تغییر کاربری  بی‌رویه و افزایش فرسایش خاک شده که باید در مقابل این پیشروی بیش‌ازحد چاره‌ای اندیشه شود.