آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » گزارش » ورزشی
کد خبر : 6609
شنبه - ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰

چشم انتظاری الیگودرزی‌ها به احداث پیست اسکی «تمندر»/ وعده مسوولان محقق می‌شود؟

احداث پیست اسکی الیگودرز می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت گردشگری و توریسم ورزشی در منطقه داشته باشد و این در حالی بوده که مسوولان نیز وعده‌هایی در این زمینه داده‌اند.

چشم انتظاری الیگودرزی‌ها به احداث پیست اسکی «تمندر»/ وعده مسوولان محقق می‌شود؟
به گزارش وارک نیوز لرستان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و منحصربه‌فردش به‌عنوان یکی از استان‌های ۴ فصل کشور به شمار می‌رود به نحوی که به‌صورت هم‌زمان می‌توان اختلاف دمایی فاحشی را از جنوب تا شمال استان مشاهده کرد.

این وضعیت منحصربه‌فرد آب‌وهوایی را در کمتر نقطه‌ای از کشور می‌توان مشاهده کرد در نتیجه مطمئناً در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرد.

در این میان شهرستان الیگودرز نیز دارای ظرفیت‌های متعدد و مختلفی است به نحوی که تعدد جاذبه‌های طبیعی در این شهرستان باعث افزایش پتانسیل‌هایش شده است.

در شهرستان الیگودرز به دلیل شرایط آب‌وهوایی خاص شاهد بارندگی‌های بسیار مناسبی از نوع برف و باران هستیم.در نتیجه، بارش قابل‌توجه برف در این منطقه می‌تواند به‌عنوان یک ظرفیت برای توسعه ورزش‌های زمستانی باشد.

با این وجود متأسفانه با داشتن پتانسیل‌های بسیار مناسب تاکنون نتوانسته‌ایم از داشته‌های لرستان در حوزه ورزش‌های زمستانی استفاده کنیم.

به همین دلیل در سال‌های گذشته موضوع ایجاد پیست اسکی در منطقه تمندر الیگودرز با درخواست نماینده مردم این شهرستان مدنظر مسوولان وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت.

بسیاری از کارشناسان معتقدند احداث پیست اسکی در الیگودرز می‌تواند کمک مناسبی به توسعه هر چه بیشتر این شهرستان کند چراکه با توجه به قرارگیری این شهرستان در کریدر شرقی کشور، مطمئناً این شهرستان می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شود.

بر اساس اعلام مسوولان با موافقت وزیر ورزش‌وجوانان مبلغ ۵ میلیارد تومان برای احداث پیست اسکی الیگودرز در نظر گرفته‌شده که نیمی از آن از طریق اعتبارات استانی تأمین خواهد شد.

به هر حال ایجاد پیست اسکی در الیگودرز به‌عنوان یکی از نیازهای اساسی حوزه ورزش و گردشگری لرستان به شمار می‌رود که امیدواریم هرچه سریع‌تر این امر مدنظر مسوولان قرار گیرد.

ظرفیت ویژه لرستان برای توسعه ورزش‌های زمستانی

در همین زمینه رئیس هیات کوهنوردی استان لرستان در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: استان لرستان با توجه به داشتن کوهستان‌های مرتفع ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه ورزش‌های مرتبط با این بخش دارد.

وی ادامه داد: بر همین اساس سالانه تعداد زیادی از کوهنوردان کشور و حتی در برخی از مواقع خارجی برای صعود به قله‌ها، به این استان سفر می‌کنند.

 

آرش قیاسیان در ادامه با اشاره به تنوع رشته‌های مرتبط با این حوزه، افزود: اکنون شاهد فعالیت رشته‌های مختلفی در ارتباط با ورزش‌های زمستانی در سطح کشور هستیم که مطمئناً در صورت برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد زیرساخت‌ها لرستان نیز با توجه به ظرفیت‌های خدادادی می‌تواند از این ظرفیت نیز بهره گیرد.

این مسوول اظهار داشت: ایجاد پیست اسکی به‌عنوان یکی از ضرورت‌های ورزش‌های زمستانی در لرستان محسوب شده که مطمئناً در صورت تحقق این هدف می‌توان شرایط را برای توسعه این حوزه در استان مهیا کرد و امیدواریم این امر محقق شود.

رئیس هیات کوهنوردی لرستان در ادامه بیان کرد: یخ نوردی نیز یکی دیگر از رشته‌های مرتبط با حوزه ورزش‌های زمستانی بوده که البته تجهیزات مورد نیاز آن قیمت بالایی دارند اما به هر حال می‌توان شرایط را برای توسعه این رشته نیز مهیا کرد.

قیاسیان معتقد است: امروزه ورزش‌های زمستانی نقش بی‌بدیلی در توسعه در اقتصاد ورزش در دنیا داشته و در کشورهای مختلف نیز این امر مورد توجه قرار گرفته و شاهد ارزآوری مناسبی نیز برای آن‌ها هستیم.

وی گفت: با توجه به شرایط آب‌وهوایی لرستان مطمئناً این استان نیز می‌تواند از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کرده و سالانه میزبان تعداد زیادی از ورزشکاران و گردشگران علاقه‌مند به ورزش‌های زمستانی باشد.

اختصاص بیش از ۵ میلیارد تومان برای احداث پیست اسکی الیگودرز

در همین زمینه نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: موضوع راه‌اندازی و احداث پیست اسکی الیگودرز با توجه به ظرفیت‌های بی‌بدیل این شهرستان در یک یا دو سال گذشته با رایزنی‌های متعدد در دستور کار قرار گرفت.

محمد خدابخشی ادامه داد: در همین راستا با بررسی‌های صورت گرفته توسط وزارت ورزش‌وجوانان و همچنین فدراسیون اسکی منطقه تمندر در روستای فرسش الیگودرز دارای ظرفیت‌های کارشناسی برای احداث پیست اسکی بود.

وی عنوان کرد: در همین راستا رایزنی‌های لازم برای تأمین منابع مالی در دستور کار قرار گرفت و با برنامه‌ریزی صورت گرفته و موافقت وزیر ورزش و جوانان مقرر شد تا بیش از ۵ میلیارد تومان برای احداث این پیست اسکی تخصیص یابد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه نیمی از اعتبار مورد نیاز را وزارت ورزش و جوانان تأمین خواهد کرد، افزود: ۵۰ درصد از اعتبار مورد نیاز برای احداث پیست اسکی الیگودرز توسط وزارت ورزش و جوانان و مابقی اعتبارات نیز با موافقت استاندار لرستان از محل منابع استانی تأمین می‌شود.

 

طی شدن فرآیند انتخاب پیمانکار

خدابخشی بیان کرد: مجوزهای لازم برای احداث این پیست اسکی در شهرستان الیگودرز صادرشده و اکنون اقدامات لازم برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است و امیدواریم در روزهای آینده پیمانکار انتخاب و قرارداد احداث با وی منعقدشده و شاهد آغاز عملیات اجرایی احداث این مجموعه باشیم.

وی اظهار داشت: فرایند انتخاب پیمانکار در حال انجام است و مطمئناً در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی این مجموعه هستیم چراکه اعتبارات مورد نیاز تأمین‌شده است.

ظرفیت ویژه الیگودرز برای توسعه ورزش‌های زمستانی

این مسئول در ادامه با اشاره به اهمیت ایجاد پیست اسکی در شهرستان الیگودرز، افزود: احداث پیست اسکی در کنار سایر جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد الیگودرز مطمئناً در آینده نزدیک توسعه را به دنبال خواهد داشت چراکه باید یک پکیج گردشگری در این شهرستان ایجاد کنیم.

 

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی معتقد است: باید یک کریدور گردشگری برای این شهرستان تعریف شود چراکه در این شهرستان شاهد وجود آبشارهای زیبا، دشت لاله‌های واژگون، سدهای مناسب و سایر جاذبه‌های مختلف هستیم و این مجموعه شرایط را به‌گونه‌ای فراهم می‌کند که بتوان الیگودرز را به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل کرد.

این مسوول گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده احداث پیست اتومبیل آف‌رود نیز در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم بتوان با این مجموعه اقدامات شرایط را برای جذب حداکثری گردشگران در موارد مختلف مهیا کنیم.

ظرفیت ویژه الیگودرز برای توسعه پایدار

خدابخشی در ادامه با اشاره به اینکه گردشگری اشتغال‌زایی پایدار و توسعه را به دنبال خواهد داشت، افزود: الیگودرز به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و مجاورت با ۴ استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و خوزستان می‌تواند یک کریدور ویژه باشد و مطمئناً اگر بتوانیم از این مزیت‌های نسبی استفاده کنیم می‌توان بخشی از مشکلات و موانع موجود در این شهرستان را برطرف کرد.

این مسئول بیان کرد: احداث پیست اسکی در ارتفاعات «تمندر» در روستای «فرسش» نیز در راستای توسعه پایدار الیگودرز بوده و خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته و حمایت مسئولان مشکلی برای تأمین اعتبارات این مجموعه داریم و امیدواریم با انتخاب پیمانکار هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

در همین راستا نیز مدیرکل ورزش و جوانان لرستان در تشریح آخرین وضعیت پیست اسکی الیگودرز به فارس گفت: طرح اولیه پیست مورد تصویب قرار گرفته و فدراسیون اسکی آن را در حد پیست بین‌المللی ارزیابی کرده است.

علی‌یاور عزیزپور محل تأمین اعتبار پروژه را نیمی استانی و نیم دیگر ملی خواند و افزود: ۵ میلیارد تومان جهت احداث پیست اسکی تمندر پیش‌بینی اولیه شده بود که با توجه به تغییرات نرخ ارز و مسائل اقتصادی این میزان دستخوش تغییر خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال اعتبار خوبی از محل اعتبارات ملی و استانی برای طرح در نظر گرفته‌شده است، به‌نحوی که ۸۰۰ میلیون تومان از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان منابع استانی تخصیص‌یافته محقق شد.

عزیزپور بیان داشت: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان نیز از منابع ملی برای پیست تمندر امسال اختصاص یافت که از این میزان یک میلیارد تومان تحقق یافت.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان با بیان اینکه در مجموع یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اسناد خزانه و نقد برای تحویل به پیمانکار جهت شروع طرح وجود دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورت مساعد بودن شرایط جوی طی ۱۰ روز آینده کلنگ احداث پیست اسکی تمندر الیگودرز به زمین زده شود.

وی تکمیل سه‌ساله پروژه را تنها منوط به تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات عنوان کرد.

عزیزپور از انتخاب پیمانکار انحصاری برای این پروژه خبر داد و افزود: تعداد محدودی پیمانکار در کشور قادرند که به‌طور تخصصی عملیات اجرایی پیست همچون تله‌اسکی را انجام دهند، لذا در تلاش هستیم که با رایزنی فدراسیون یکی از این پیمانکارها را برای پیست الیگودرز انتخاب نماییم.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان یادآور شد: عملیات ژئوتکنیک (خاک‌شناسی) طرح نیز انجام شده و مطالعات اولیه نیز به اتمام رسیده است، ضمن اینکه اغلب کارهای تله‌اسکی همچون ساخت دکل در کارگاه‌های شهری انجام می‌شود لذا نگران عملیات زمینی به دلیل شرایط جوی و بارش برف منطقه نخواهیم بود.

فارس: با توجه به شرایط موجود انتظار می‌رود در آینده نزدیک الیگودرز صاحب پیست اسکی شود منتها باید منتظر ماند و دید که وعده مسوولان برای احداث این پیست اسکی در ارتفاعات تمندر الیگودرز تا چه اندازه محقق خواهد شد؟/فارس

انتهای پیام/