آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » اقتصادی
کد خبر : 6590
پنجشنبه - ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۷

گاوداری ۳ هزار راسی دلفان همچنان در نقطه آغاز/ گره توسعه نیافتگی دلفان بازشدنی نیست

با وجود گذشت دو سال از کلنگ‌زنی گاودای ۳ هزار راسی مولد دلفان هنوز عملیاتی نشده و در نقطه اول به سر می‌برد که همین موضوع گلایه‌مندی شدید شهروندان دلفانی را به دنبال داشته است.

گاوداری ۳ هزار راسی دلفان همچنان در نقطه آغاز/ گره توسعه نیافتگی دلفان بازشدنی نیست
به گزارش وارک نیوز متاسفانه امروزه وجود پروژه‌های نیمه‌تمام به آفت جان استان‌های کمتر توسعه یافته همچون لرستان تبدیل شده و با وجود کلنگ‌زنی‌های متعدد در سال‌های گذشته نتوانستیم این طرح‌ها را به بهره‌برداری برسانیم و این موضوع گلایه‌مندی‌های زیادی را به دنبال داشته است.

نمونه بارز بلاتکلیفی طرح‌های کلنگ‌زنی شده را باید گاوداری ۳ هزار راسی مولد شهرستان دلفان دانست که عملیات اجرایی آن که به عنوان یکی از مصوبات سفر ریاست جمهور به استان لرستان محسوب می‌شد با کش‌و‌قوس‌های متعدد بالاخره در سال ۹۵ آغاز شد.

در آن روزها با توجه به اینکه سرمایه‌گذار پروژه هلدینگ کشاورزی و دامپروری بنیاد مستضعفین بود مسئولان اعلام کردند که این پروژه در مدت زمان کوتاهی در فازهای مختلف تکمیل و بهره‌برداری می‌رسد.

احداث چنین پروژه نسبتا بزرگی که برای تکمیل آن به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز بود امید را در میان مردم دلفان ایجاد کرد تا یک بار نیز به این باور برسند که مسئولان به دنبال توسعه این شهرستان محروم هستند و شاید بنیاد مستضعفین بتواند قفل محرومیت را از درب‌های دلفان باز کند.

حضور وزیر کشور در زمان آغاز عملیات اجرایی این گاوداری بزرگ اهمیت آن را دو چندان کرده بود چرا که وی به عنوان نماینده عالی دولت در استان پایلوت اقتصاد مقاومتی بود.

اما متاسفانه با وجود اینکه عملیات خاکبرداری و تسطیح این طرح بزرگ اقتصادی در ۵۴ هکتار تکمیل شده و مجوزات لازم نیز اخذ شده بود با وجود گذشت بیش از دو سال هنوز عملیات اجرایی این طرح بزرگ و تاثیرگذار آغاز نشده و همین موضوع گلایه زیادی را از سوی مردم به وجود آورده است.

بسیاری از مردم معتقدند تنها از گاوداری چند هزار راسی دلفان زمینی خالی و بدون حتی ساختمان باقی مانده و مسئولان به وعده خود عمل نکردند.

شاید این گفته نیز برایمان سخت باشد که وجود اینکه بنیاد مستضعفین و هلدینگ کشاورزی و دامپروری آن به خوبی می‌داند که شهرستان دلفان به عنوان یکی از محرومترین نقاط کشور نیز انتخاب شده اما تاکنون شرایط را برای عملیاتی کردن این طرح بسیار مهم مهیا نکرده که همین موضوع با شعارها و اهداف این مجموعه در تضاد است.

در هر حال بلاتکلیفی چند ساله گاوداری ۳ هزار راسی مولد دلفان همچنان ادامه داشته و مسئولان با وجود اینکه اعلام کرده‌اند که ۱۵ میلیارد تسهیلات روستایی نیز برای این طرح در نظر گرفته شده اما هنوز در عمل شاهد از سرگیری عملیات اجرایی این پروژه نیستیم.

گاوداری ۳ هزار راسی مولد دلفان به عنوان یکی از وعده‌های مهم دولت به مردم این دیار به شمار رفته در نتیجه انتظار می‌رود هرچه سریعتر شرایط برای اجرایی شدن این طرح بسیار مهم که مطمئناً اجرای آن شرایط را برای توسعه دامپروری و کشاورزی منطقه و همچنین ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای افراد زیادی مهیا می‌کند فراهم شود.

دلفان دیگر تاب و توان توسعه نیافتگی را ندارد انتظار مردم این دیار تحقق وعده‌های مسئولین و دولت است.

گلایه مردم از خلف وعده مسوولان و سرمایه‌گذار
در همین زمینه یکی از شهروندان نورآبادی بیان کرد: وعده احداث گاوداری چند هزار رأسی در منطقه خاوه دو سال پیش توسط مسئولان داده شده و حتی شاهد کلنگ‌زنی این پروژه نیز بودیم اما متاسفانه با وجود گذشت بیش از دو سال هنوز این طرح آغاز نشده و همین موضوع دلسردی جوانان این شهرستان را دوچندان کرده است.

محسن دلفان در ادامه بیان کرد: مردم دلفان کمترین انتظارشان این است که لااقل مسئولان وعده عملیاتی نشده ندهند چراکه ایجاد انتظار بدون عمل بدترین نوع یک اقدام است.

وی عنوان کرد: به هر حال باید مدیران ارشد کشوری در این راستا وارد عمل شده و دلیل اجرایی نشدن این پروژه مهم را اعلام کنند اگر وزیر کشور در روز آغاز عملیات اجرایی طرح کلنگ آن را به زمین زده حال باید خود نیز پیگیر آن باشد.

اجرایی نشدن گاوداری دلفان و ادامه راه بلند محرومیت شهرستان
یکی دیگر از شهروندان نورآبادی نیز در ادامه با گلایه از محرومیت این شهرستان، افزود: متاسفانه از دهه‌های گذشته تاکنون با وجود قول‌های داده شده شهرستان دلفان در محرومیت به سر می‌برد و اقدام خاص و قابل توجهی برای برطرف کردن این چالش انجام نشده است.

علی غلامی ادامه داد: دل مردم خوش بود که برای اولین بار یک طرح بزرگ اقتصادی یعنی گاوداری چند هزار رأسی در دلفان ایجاد می‌شود اما سالها از پس هم می‌گذرند و اقدامی صورت نگرفته است.

وی معتقد است: اگر مسئولان توان عملیاتی کردن این پروژه را ندارند پس چرا آن را آغاز کردند انتظار می‌رود با توجه به اینکه این طرح توسط بنیاد مستضعفان در حال اجراست لااقل این نهاد انقلابی شرایط را برای تکمیل و بهره‌برداری آن مهیا کند.

اعطای تسهیلات به طرح
در همین زمینه فرماندار دلفان در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: گاوداری ۳ هزار راسی مولد دلفان توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان در چند سال گذشته کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن با حضور مسئولان آغاز شده است.

حشمت بهمنی ادامه داد: زمین این مجموعه خاکبرداری و مسطح و مجوزات آن نیز اخذ شده است.

وی عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته تسهیلاتی از محل تسهیلات روستایی برای این مجموعه در نظر گرفته شده که امیدواریم سرمایه‌گذار شرایط را برای گرفتن تسهیلات مهیا کند.

نقش ویژه گاوداری دلفان در توسعه اقتصادی منطقه
این مسوول در ادامه با اشاره به اهمیت احداث این طرح بزرگ اقتصادی در دلفان افزود: گاوداری دلفان به عنوان یکی از طرح‌های اقتصادی بزرگ و تاثیرگذار لرستان به شمار می‌رود و مطمئناً بهره‌برداری از آن می‌تواند کمک زیادی به توسعه اقتصادی منطقه کند.

فرماندار دلفان بیان کرد: مطمئناً بهره‌برداری از این طرح بزرگ زمینه را برای ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در حوزه‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی و صنایع جانبی مهیا خواهد کرد و با توجه به جانمایی خوبی که صورت گرفته مطمئناً در آینده توسعه را به دنبال دارد.

بهمنی اظهار داشت: استان آمادگی کامل را برای همکاری همه جانبه با سرمایه‌گذاران پروژه دارد و امیدواریم بتوان با برگزاری جلسات مناسب شرایط را برای برطرف کردن موانع سرمایه‌گذاری و آغاز عملیات اجرایی طرح مهیا کنیم.

اعطای ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به گاوداری دلفان
در همین زمینه رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: از محل تسهیلات اشتغال روستایی ۱۵ میلیارد تومان برای گاوداری سه هزار راسی مولد دلفان در نظر گرفته شده اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان بوده سرمایه‌گذار معتقد است که ۱۵ میلیارد تومان کافی نیست و باید تسهیلات افزایش یابد.

عبدالرضا بازدار ادامه داد: با توجه به اینکه سقف تسهیلات روستایی ۱۵ میلیارد تومان است نمی‌توان شاهد افزایش آن باشیم، اما مطمئنا با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته از سایر منابع و تسهیلات برای این پروژه استفاده خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: رایزنی‌ها با سرمایه‌گذاران طرح همچنان ادامه دارد تا بتوان آنها را برای آغاز عملیات اجرایی پروژه متقاعد کرد.

احداث پروژه در ۵۴ هکتار از اراضی منطقه خاوه
این مسئول اظهار داشت: این هلدینگ سرمایه‌گذاری ۵۴ هکتار زمین در منطقه خاوه برای این طرح بزرگ خریداری، دو حلقه چاه حفاری شده و تمامی مجوزات لازم را نیز اخذ کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه با اشاره به اینکه از تمام ظرفیت خود برای برطرف کردن موانع پیش روی این پروژه استفاده خواهیم کرد، افزود: سرمایه‌گذاران درخواست افزایش سقف تسهیلات ارائه شده را دارا هستند که امیدواریم بتوان با راهکارهای مختلف این امر را نیز محقق کرد چراکه قرار بوده با استفاده از تسهیلات سازه این طرح را احداث کرده و اعتبار خرید گاوها از منابع شرکت تامین شود اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید تسهیلات ۱۵ میلیارد تومانی پاسخگوی آنها نیست و به دنبال افزایش تسهیلات هستند.

اشتغال مستقیم ۱۵۰ نفر با بهره‌برداری از پروژه
بازدار در ادامه با اشاره به اینکه احداث این مجموعه کمک زیادی به توسعه اقتصادی این شهرستان خواهد کرد، افزود: بهره‌برداری از این پروژه شرایط برای اشتغال ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم مهیا خواهد شد همچنین شاهد تولید بیش از ۱۰۰ تن شیر هستیم از سوی دیگر این مجموعه نقش مهمی در پایداری تولید، امنیت غذایی و اشتغال پایدار خواهد داشت.

وی اظهار داشت: به هر حال مسئولان استان از تمام ظرفیت خود برای حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاران پروژه استفاده خواهند کرد که امیدواریم سرمایه‌گذار نیز پای کار آمده تا موانع برطرف شده و شاهد آغاز عملیات اجرایی طرح باشیم.

با وجود موارد اشاره شده به نظر می‌رسد راهکار اساسی برای تعیین تکلیف وضعیت گاوداری دلفان ورود مسئولان ارشد کشوری است چرا که دلفان برای خروج از وضعیت کنونی نیازمند به نگاه ویژه بوده و این پروژه می‌تواند کمک زیادی به تحقق این هدف کند.

حال باید دید برنامه مدیریت ارشد استان برای خروج این پروژه از شرایط بلاتکلیفی کنونی چیست؟