آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار ویژه
کد خبر : 6524
دوشنبه - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸

بارورسازی ابر‌ها در بارش‌های پاییز نقشی ندارد

به گفته مدیرکل هواشناسی لرستان بارورسازی ابر‌ها در بارش‌های پاییزی در این استان نقشی نداشته و این در حالی است که پیش‌بینی شده بارش‌های امسال به طور طبیعی از میانگین ۱۰ سال گذشته بیشتر باشد.

بارورسازی ابر‌ها در بارش‌های پاییز نقشی ندارد

ناصر هاشمی ، بیان کرد: میانگین بارندگی لرستان طی دو دهه قبل بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلی‌متر بوده درحالی‌که طی سال‌های اخیر این میزان به حدود ۵۰۰ میلی‌متر رسیده و این نشان‌دهنده تغییر اقلیم آب و هوایی استان و خشک‌سالی بلندمدت در لرستان است.

 وی بابیان اینکه بارش‌های اخیر توانایی جبران خشک‌سالی چندین ساله در لرستان را ندارد، افزود: طی ده سال اخیر شاهد بروز خشک‌سالی در استان بوده‌ایم، البته در بعضی از سال‌ها نیز میزان بارش‌ها بالاتر از میانگین بوده که در علم هواشناسی به این موارد نامنظمی‌های اقلیمی گفته می‌شود.

به گفته مدیرکل هواشناسی لرستان با توجه به بارندگی‌های امسال می‌توان ادعا کرد که امسال نیز یکی از سال‌هایی است که در استان میزان بارندگی‌ها بالاتر از میانگین ۱۰ ساله خواهد بود.

وی بابیان اینکه نزولات آسمانی استان از حالت برف به باران تغیر پیداکرده و همین عامل باعث پایین آمدن سطح سفره‌های زیرزمینی در استان شده است، اظهار کرد: نزولات جوی که به‌صورت باران نازل‌شده‌اند باعث ایجاد روان آب‌ها و انتقال آن به سمت جنوب می‌شود به‌طوری‌که در اثر بارش‌های هفته گذشته بیش از ۲/۵ میلیارد مترمکعب آب در سطح استان جاری شد که بیشترین مقدار آن به سمت استان خوزستان سرازیر شد.

هاشمی بابیان توضیحاتی در مورد مسئله بارورسازی ابرها، تصریح کرد: باروری ابرها علمی بسیار پیچیده بوده که خوشبختانه با تلاش متخصصین کشورمان در این زمینه خودکفا شده‌ایم اما انجام این رویداد نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی دارد و میزان تأثیرگذاری آن بر بارش‌ها حداکثر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بارش‌های طبیعی بوده و بارش‌های که طی ماه‌های اخیر در استان رخ‌داده ربطی به این پدیده ندارد.

انتهای پیام/