آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 6471
پنجشنبه - ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱

پروژه حیاتی لرستان دیری است خواب اعتبار می‎بیند/آیا خرم‌آباد ایستگاه آخر است؟

پروژه راه آهن دورود–خرم‌آباد-اندیمشک یکی از پروژه‌های عمرانی لرستان است که در صورت تکمیل نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد.

پروژه حیاتی لرستان دیری است خواب اعتبار می‎بیند/آیا خرم‌آباد ایستگاه آخر است؟
 استان لرستان به استثنای راه‌آهن سراسری که از شهرستان دورود می‌گذرد، از نعمت توسعه آفرین حمل و نقل محروم است.

این در حالی است که ارتقاء شبکه ریلی لرستان آن هم به دلیل قرار گرفتن این استان در مرکزیت ترافیکی باری و مسافری کشور از اهمیت خاصی برخوردار است،

پس از حدود سه دهه که زمزمه‌هایی در خصوص طرح راه آهن دورود– خرم‌آباد- اندیمشک مطرح بود، بالاخره سال ۹۰ کلنگ احداث آن بر زمین زده و در نهایت سال ۹۳ عملیات اجرایی آغاز شد ، اما اینک و با گذشت حدود چهار سال پیشرفت فیزیکی پروژه چشمگیر نیست.

به گفته کارشناسان پروژه اتصال خط ریلی خرم‌آباد به شبکه سراسری و ادامه آن به سمت جنوب پروژه بسیار سنگینی است که تکمیل آن زمینه را برای رشد اقتصادی و گردشگری فراهم می‌کند.

فارغ از مشکلات پیش روی پروژه مانند کمبود اعتبار، سختی کار و تملک اراضی در مسیر اما شائبه‌هایی در خصوص پایان پروژه در ایستگاه خرم‌آباد نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

بسیاری معتقدند ایجاد راه‌آهن در لرستان بدون اتصال استان به خوزستان از طریق خطوط ریلی پلدختر-اندیمشک پروژه‌ای ناتمام است.

به هر روی با توجه به اینکه روند رشد و توسعه اقتصادی در هر جامعه‌ای به توسعه زیرساخت‌هایی مانند راه‌آهن و توسعه حمل و نقل ریلی  بستگی دارد، تکمیل این پروژه می‎تواند از جهات مختلف عواید بیشماری برای لرستان به همراه داشته باشد.

ضرورت توجه به توسعه حمل و نقل ریلی

یک کارشناس عمران از راه آهن به عنوان یکی از مهم‌ترین وسایل حمل و نقل در اقتصاد هر منطقه‌ یاد کرد گفت: شبکه ریلی نقش مهم و کلیدی  درتوسعه و پیشرفت هر استان ایفا می کند، زیرا راه‌آهن با توجه به سرعت و توان حمل حجم بالا و مصرف اندک انرژی، می‌تواند نتیجه‌ای اقتصادی در بخش حمل و نقل حاصل کند.

وحید یاراحمدی افزود: لرستان با وجودیکه یکی از استان‌های ترانزیتی در کشور محسوب ‌شده و حلقه اتصال بین ۵ استان کشور است، در حوزه حمل و نقل و خطوط ریلی از استان‌های کم برخوردار بوده و به همین دلیل توسعه حمل و نقل ریلی در این استان ضروری است.

به گفته وی تحول‎آفرینی در اقتصاد و تولید، دسترسی به بازارهای تجاری، کاهش آمار تلفات جاده‌ای، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت از مزایای ایجاد راه‌آهن و توسعه حمل و نقل ریلی در لرستان است.

این کارشناس عمران در ادامه به پروژه راه آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک اشاره و بیان کرد: ایجاد شبکه راه‌آهن و اتصال آن به استان‌های همجوار می‌تواند بخشی از محرومیت‌های لرستان را رفع کند.

ضرورت اجرای پروژه تا اندیمشک

یاراحمدی تاکید کرد: اولویت سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل ریلی لرستان باید متناسب با سرمایه‌گذاری دولت در دیگر استان‌ها باشد، زیرا لرستان از حیث موقعیت ترانزیتی منحصر به فرد بوده و ایجاد راه‌آهن به ویژه در مسیرهای دورود به خرم‌آباد، پلددختر به اندیمشک و دورود به بروجرد ضروری است.

وی در خصوص برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه پروژه راه‎آهن در ایستگاه خرم‌آباد خاتمه یابد، گفت: نکته‌ای که باید مورد توجه مسؤولان به ویژه مسؤولان استان قرار گیرد این است که در این صورت پروژه ابتر مانده و تاثیرگذاری چندانی نخواهد داشت.

این کارشناس عمران تاکید کرد: زمانی می توان از موفقیت پروژه سخن گفت که به شبکه ریلی سراسری وصل شود و همچنین همه شهرهای استان به شبکه ریلی متصل شوند، بنابراین اصرار مسؤولان استان باید بر ادامه محور تا اندیمشک باشد.

 پیشرفت فیزیکی پروژه

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در لرستان در این باره گفت: پروژه راه آهن دورود-خرم‌آباد– اندیمشک که در حال حاضر با توجه به اصلاحیه قانون بودجه امسال  با عنوان دورود–خرم‌آباد -اندیمشک و اتصال به بروجرد تغییر پیدا کرد، فاز اول آن در حال اجرا است.

سیامک کیانی افزود: طول محور دورود به خرم‌آباد ۱۱۴ کیلومتر و طول محور خرم‌آباد به اندیمشک ۲۵۳ کیلومتر و در مجموع ۳۶۷ کیلومتر است، همچنین مسیر اتصال به بروجرد نیز ۲۷ کیلومتر است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی فاز اول یعنی دورود به خرم‌آباد از پیشرفت فیزیکی ۳۵٫۳ درصدی برخوردار است، اما در خصوص فاز دوم یعنی خرم‌آباد به اندیمشک کاری صورت نگرفته است.

مشکلات پیش روی پروژه

این مسؤول با اشاره به اینکه پروژه جزو پروژه‌های خاص کشور در حوزه راه‌سازی است، بیان کرد: پروژه حدود ۳۲ کیلومتر تونل اضطراری، ۲۶ پل خاص از دهنه ۱۶۰ تا ۶۰۰ متر و ۵۰۰ هزار متر مکعب عملیات بتن‎ریزی دارد، همچنین حجم سنگین خاکبرداری و خاکریزی را باید به آن اضافه کرد.

کیانی افزود: خاک سست و ناپایدار مسیر نیز از دیگر مواردی است که سبب شده فعالیت در قسمت‌هایی از مسیر با شرایط سختی در حال اجرا باشد، همچنین محدودیت‌های اعتباری مزید بر علت شده تا روند اجرای پروژه کند باشد.

وی تاکید کرد: اعتبار پروژه برای محور دورود به خرم آباد در ابتدا ۴۷۰ میلیارد تومان در قرارداد ذکر شده بود، اما از سال ۹۵ و با وجود افزایش قیمت مصالح و دستمزد نیازمند تغییراتی بود که طبق نظر مشاور سقف قرارداد برای اتمام ۷۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شد، البته با برآورد ساخت ایستگاه‌ها این مبلغ به یک هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد.

به گفته مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در لرستان  تملک اراضی قرار گرفته در مسیر را از دیگر موانع اجرای پروژه خواند، زیرا ظرف این چند سال اعتبار نقدی برای تملک در اختیار نبوده است.

کیانی با تاکید بر اینکه پروژه‌های اینچنینی در صورت تامین اعتبار و اصلاح قرارداد می‌توانند فعال باشند، بیان کرد: بنابراین باید اعتبار ویژه‌ای برای تکمیل آن دیده شده و از طرفی اعتبار نقدی نیز برای تملک اراضی لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه دور نمای تکمیل پروژه سال ۱۴۰۰ بوده است، اظهار کرد: در آغاز اجرای یک پروژه باید اعتبار مورد نیاز تامین و کار تملک اراضی صورت گیرد، اما در این پروژه همه شرایط مورد توجه قرار نگرفته است.

پاسخ به نگرانی مردم

کیانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایستگاه خرم‌آباد پایان مسیر این پروژه است، توضیح داد: خیر، هیچ جای نگرانی وجود ندارد، چرا که قرارداد و موافقت نامه‌ای با عنوان پروژه دورود- خرم‌آباد-اندیمشک دارد و همانطور که اشاره شد یکی از دلایل اجرای پروژه رفع معضل ترافیکی محور اندیمشک-دورود است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه محور قدیمی بوده و امکان توسعه و اصلاح مشخصات فنی وجود ندارد، بنابراین ادامه مسیر تا اندیمشک نه تنها ضروری است بلکه طرح توجیهی دارد، از سوی دیگر مجموعه وزارت راه و مسؤولان لرستان نیز اصرار بر اتصال خرم‌آباد به اندیمشک دارند.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در لرستان عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز محور خرم‌آباد به اندیمشک حدود چهار هزار میلیارد تومان برآورد شده البته در صورت افزایش مجدد قیمت‌ها این رقم نیز افزایش پیدا می‌کند.

رایزنی برای اتصال به بروجرد

این مسئول در خصوص اتصال این خط راه‌آهن به بروجرد گفت: پیگیری‌های لازم در این باره انجام و قرارداد اصلاح شده و همزمان با پیگیری نمایندگان اعتبار برای ارزیابی در نظر گرفته شده و مطالعات در حال انجام است.

کیانی عنوان کرد: مشکلات توافق با مردم نیز با ورود نماینده و کارشناس شرکت توسعه در حال پیگیری است که درصورت حل مشکل عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: اتصال دو شهر خرم‎آباد و بروجرد و در صورت امکان دیگر شهرهای لرستان به شبکه ریلی سراسری، رفع تنگنای ترافیکی بار و مسافر اندیمشک به دورود، کاهش نیاز به ناوگان جاده ای، کاهش مصرف  سوخت و کاهش ترافیک تنها بخشی از عواید تکمیل این پروژه است.

مشکل تامین منابع مالی پروژه

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: یک نکته حائز اهمیت در خصوص پروژه راه آهن دورود–خرم‌آباد-اندیمشک این است که تا سال گذشته بودجه راه آهن از محل سهام فولاد اهواز تامین می‌شد، اما اعتبار پیش‌بینی شده از محل فروش فولاد امسال به پایان می‌رسد.

به گفته محمد رضا ملکشاهی راد چنانچه پروژه راه آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک سال آینده تامین منابع نشود، عملا ادامه راه آهن با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: البته پیگیری و رایزنی‌هایی با وزیر راه انجام شده و این وزارت خانه آمادگی دارد در لایحه بودجه ۹۸ یک ردیف جداگانه که از منابع درآمدهای دولت حاصل می‌شود، برای پروژه لحاظ کند.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره و چگنی در خانه ملت تاکید کرد: یکی از مطالبات نمایندگان تسریع در عملیات اجرایی و اتمام راه آهن به عنوان یکی از زیر ساخت‌های توسعه در لرستان است.

تاکید بر آغاز عملیات اجرایی محور خرم‌آباد- اندیمشک

ملکشاهی راد اظهار کرد: اگر چه اصرار ما این است که عملیات اجرایی پروژه از سمت خرم‌آباد به اندیمشک نیز آغاز شود، اما متاسفانه دولت چند سالی است که با کمبود اعتبارات مواجه است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته دولت۶۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق قرضه تامین اعتبار کرد که خود مزید بر علت شده تا عملیات اجرایی پروژه‌ها به کندی صورت گیرد.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره و چگنی در مجلس عنوان کرد: نفس پیمانکاران گرفته و توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند، به طوریکه می‌توان گفت بیشتر پیمانکاران زمین‎گیر شده‌اند.

ملکشاهی راد ادامه داد: موضوع دیگر اینکه قیمت لوازم و مصالح در یک بازه زمانی کوتاه چندین برابر شده و در برخی پروژه‌ها کسی در مناقصه شرکت نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید فکر اساسی برای ادامه کار پیمانکاران داشته باشد، افزود: باید مصالح با ارز دولتی تامین شده و درعین حال فهرست بهاء کار را سال آینده افزایش دهند، تا پیمانکار احساس ضرر نکرده و کار را ادامه دهد.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره و چگنی در خانه ملت گفت: هرچند دولت در تنگنای مالی به سر می‌برد، اما ما نمایندگان در حال رایزنی برای گرفتن بودجه لازم را برای پروژه‌ها هستیم.

ملکشاهی راد از راه آهن به عنوان زیر ساخت توسعه حمل و نقل یاد و تصریح کرد: برای حمل کالا و مسافر حتما باید به بنادری مانند امام متصل شویم، از طرفی هم در حوزه صادرات و واردات نیاز به حمل و نقل ایمن و سریع داریم.

وی عنوان کرد: راه آهن از امکانات حمل و نقل ایمن و سریع و یک ضرورت شناخته شده است که اثر مستقیمی بر پویایی اقتصاد، تولید و توسعه صنعت گردشگری دارد.

گزارش از نسرین صفربیرانوند

به نقل از فارس

انتهای پیام/