آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 6458
چهارشنبه - ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲

سیر نزولی پذیرفته‌شدگان لرستانی در کنکور سراسری/ دردی که با مُسکن‌ شاید آرام اما قرار نمی‌گیرد

عصر امروز جلسه شورای آموزش‌وپرورش لرستان با موضوع ارتقاء جایگاه کنکور و همچنین معدل کتبی دروس نهایی نظری برگزار و در آن به طرح موضوعاتی همچون جایگاه پایین استان در قبولی‌های کنکور و همچنین ایجاد کلاس‌های کنکور برای ارتقاء این جایگاه اشاره شد.

سیر نزولی پذیرفته‌شدگان لرستانی در کنکور سراسری/ دردی که با مُسکن‌ شاید آرام اما قرار نمی‌گیرد
به گزارش وارک نیوز به نقل از فارس یکی از مؤلفه‌های ارتقاء سطح آموزشی در مدارس و به‌تبع آن آموزش‌وپرورش تعداد پذیرفته‌شدگان هر یک از استان‌ها در کنکور سراسری و جایگاه معدل کتبی در رشته‌های نظری است.

لرستان به واسطه داشتن ظرفیت‌های فراوان اما چند سالی است که نه‌تنها جایگاه برتری در بین شاخص‌های آموزشی نداشته بلکه طبق آمارها در طی سالیان گذشته در رتبه‌های انتهایی جدول استان‌ها از نظر جایگاه قبولی در کنکور سراسری نیز قرار گرفته است.

از آنجا که یکی از ساحت‌های وزارت آموزش‌وپرورش در سند تحول بنیادین حذف کنکور و همچنین آموزشگاه‌های خصوصی مرتبط با کنکور است لذا ضمن اجرای عدالت آموزشی و فراهم نمودن امکانات به طور یکسان در بین استان‌ها، می‌طلبد که با ایجاد مراکزی، آموزش را به اقصی نقاط مختلف ببرد، به‌گونه‌ای که تمامی دانش‌آموزان از آموزش باکیفیت برخوردار شوند.

 

وضعیت کنکور و شاخص‌های آموزشی لرستان مطلوب نیست

عصر امروز جلسه شورای آموزش‌وپرورش لرستان با موضوع ارتقاء جایگاه کنکور و همچنین معدل کتبی دروس نهایی نظری با حضور دستگاه‌های متولی به ریاست معاون سیاسی امنیتی استاندار برگزار شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان ضمن مطلوب ندانستن وضعیت کنکور و شاخص‌های آموزشی استان، به رتبه ۳۱ لرستان در جدول استان‌های کشور اشاره و این موضوع را ناشی از عوامل متعدد بیان کرد.

رضا زینی‌وند مقدم با بیان اینکه امسال در خصوص کنکور جهش خوبی داشتیم، افزود: اما این جهش منجر به ارتقاء رتبه استان نشد.

وی از رشد ۳۰ درصدی پذیرفته‌شدگان در کنکور سراسری امسال در برخی شهرستان‌ها خبر داد و گفت: امسال همچنین ۲۱۶ رتبه پائین‌تر از ۱۰۰۰ در کنکور سراسری داشتیم که اگرچه نسبت به سال‌های گذشته قابل قبول است اما همان‌طور که بیان شد بر ارتقاء جایگاه استان تاثیرگذار واقع نشد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در ادامه به برخی موفقیت‌های امسال این نهاد در عرصه علمی اشاره کرد و افزود: کسب سه رتبه برتر کشوری در برنامه ملی متعالی، کسی ۶ رتبه ممتاز کشوری در ۶ محور جشنواره نوجوان خوارزمی و کسب ۶ رتبه کشوری در طرح خوداتکایی از جمله این موفقیت‌ها بوده است.

وی همچنین از ارتقاء معدل کتبی دروس نهایی نظری و رشد ۵۳ درصدی در این زمینه خبر داد.

 

سیر نزولی پذیرفته‌شدگان لرستانی در کنکور سراسری

در ادامه معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش لرستان همچون مدیرکل این نهاد بر جایگاه پائین استان در خصوص ارتقاء جایگاه کنکور و معدل کتبی تأکید کرد.

نصرالله بازگیران تصریح کرد: بر اساس تجزیه‌وتحلیلی که از وضعیت پذیرفته‌شدگان شش سال گذشته در کنکور سراسری انجام گرفت متاسفانه لرستان سیر نزولی داشته است.

وی از تدوین طرحی به جهت ارتقاء جایگاه کنکور و همچنین بسط عدالت آموزشی در نقاط محروم استان خبر داد و اجرای آن را نیازمند مشارکت تمامی نهادهای آموزشی عنوان کرد.

بازگیران هدف کمی طرح را افزایش پنج درصدی پذیرفته‌شدگان در کنکور سراسری و همچنین افزایش ۱۰ درصدی رتبه‌های برتر بیان کرد.

ایجاد پایگاه‌های کلاس کنکوری برای دانش‌آموزان مناطق محروم

معاون آموزش متوسطه آموزش‌وپرورش لرستان اظهار داشت: به‌منظور اجرای این طرح لازم است در هر یک از شهرستان‌ها دو پایگاه کلاس کنکوری برای دانش‌آموزانی که از نظر رفاه اجتماعی در سطح پائینی قرار داشته، ایجاد شود.

وی ادامه داد: در هر پایگاه می‌بایست پنج کلاس شامل دو کلاس تجربی، دو کلاس انسانی و یک کلاس ریاضی برای داوطلبان کنکور سراسری فعال و در حدود ۱۰۰ ساعت آموزشی برگزار شود.

بازگیران با اشاره به حضور دبیران خیّر و برجسته استان در این طرح افزود: مدرسان با قیمت پائین‌تر از کلاس‌های خصوصی به تدریس علوم موردنظر در این طرح خواهند پرداخت.

 

پایگاه‌های آموزشی شعبه دیگر آموزشگاه‌های خصوصی نشوند

در ادامه یکی از دبیران برجسته استان تشکیل کلاس را ناشی از خلاء در آموزش‌وپرورش عنوان کرد و از مدیران مربوطه خواستار رفع این مسئله شد.

مهرداد وجود آموزشگاه‌های خصوصی کنکور را معضل خانواده‌های امروزی عنوان و اظهار امیدواری کرد طرح موردنظر آموزش‌وپرورش خود کمک‌یاری برای آموزشگاه‌ها نشود.

وی تصریح کرد: ایجاد پایگاه‌های آموزشی اگرچه در کوتاه مدت می‌تواند موثر واقع شود اما بدون تردید برای بلندمدت بایستی فکری اساسی نمود.

این دبیر بازنشسته استان با بیان اینکه پایگاه‌ها مراکزی برای تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان مناطق محروم شوند، گفت: در تعلیم و تربیت آنچه لازم است دقت و توجه به مطالب کتاب‌های درسی و نه حضور در کلاس‌های خصوصی کنکور است.

تفاوت قیمت منجر به تفاوت کیفیت در آموزش نشود

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان نیز با بیان اینکه این پایگاه‌ها مختص مناطق محروم برپا شوند، اظهار کرد: شایسته است در این طرح از ظرفیت دبیران باتجربه استفاده شود.

حبیب‌الله خجسته‌پور اظهار امیدواری کرد که تفاوت قیمت برای حضور مدرسان در این طرح منجر به تفاوت کیفیت در آموزش نشود.

وی یادآور شد: استانداری منابع مشخصی برای هر موضوعی ندارد، منابع مالی در ابتدای سال در اختیار برنامه‌وبودجه استان قرار می‌گیر و بر اساس نیاز هر یک از دستگاه‌ها اعتبار تزریق می‌شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان به نبود منابع مالی برای کمک به آموزش‌وپرورش جهت ایجاد پایگاه‌ها توسط استانداری اشاره کرد و گفت: اعتبار مشخصی برای این موضوع لحاظ نشده است با این وجود با استاندار رایزنی خواهد شد.

بنا بر این گزارش ایجاد کلاس‌های کنکور اگر چه ممکن است راه حل موقتی برای ارتقاء جایگاه کنکور لرستان واقع شود اما بدون شک خلاء آموزشی موجود راهکار اساسی‌تری را می‌طلبد که امیدواریم مدیران آموزشی استان به این موضوع نهایت توجه را داشته باشند.