آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه
کد خبر : 6252
دوشنبه - ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

از احتمال ابتلاء به سرطان‌ها تا از دست‌دادن شنوایی/خودسرانه مکمل نخورید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی به شیوع کمبود ویتامینD در دنیا و به تبع آن در ایران اشاره کرد و در ادامه به تشریح برخی عوارض کمبود ویتامین مذکور و راهکارهای تغذیه‌ای جبران آن پرداخت.

از احتمال ابتلاء به سرطان‌ها تا از دست‌دادن شنوایی/خودسرانه مکمل نخورید
به گزارش وارک نیوز، مهناز مردانی در گفت‌وگو باخبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به شیوع کمبود ویتامین D در بین افراد اظهار کرد: بر اساس نتایج مطالعات انجام شده، امروزه بیش از ۷۰ درصد زنان و کودکان ایران کمبود ویتامین D دارند.

وی خاطرنشان کرد: ویتامین D یا کلسیفرول یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که در برخی مواد غذایی به مقدار قابل توجهی یافت می‌شود، ضمن اینکه از طریق تابش مستقیم نور خورشید به پوست بدن نیز می‌تواند سنتز شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص منابع غذایی ویتامین D  بیان داشت: منابع تغذیه‌ای ویتامین D به دو دسته حیوانی و گیاهی تقسیم می‌گردد؛ منشاء حیوانی آن در اصطلاح کوله کلسیفرول یا ویتامین  D3 و منشاء گیاهی آن ارگوکلسیفرول یا ویتامین D2 است.

مردانی تصریح کرد: جذب، انتقال و متابولیسم ویتامین D وابسته به متابولیسم چربی‌ها است و به همین علت می‌توان چاقی افراد را به کمبود این ویتامین نسبت داد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به برخی راهکارهای تغذیه‌ای جبران ویتامین D گفت: بهترین منابع غذایی حیوانی ویتامین D روغن کبد ماهی، ماهی‌های چرب مانند ساردین، سالمون و ماکرل، جگر، زرده تخم‌مرغ و خامه است.

وی ادامه داد: همچنین از مهمترین منابع گیاهی ویتامین مذکور می‌توان به قارچ و غلات اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان یکی از راهکارهای تولید ویتامین D را در بدن توسط اشعه ماوراء‌بنفش خورشید عنوان کرد و افزود: در معرض نور خورشید قرارگرفتن در حد ۳ تا ۱۰ دقیقه حوالی ساعات ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر( در فصل تابستان که نور خورشید شدیدتر است حدود ۳ دقیقه و در زمستان تا حدود ۱۰ دقیقه) بدون هرگونه حفاظ و پوشش در جذب این ویتامین بسیار موثر است.

مردانی نقش ویتامین D را در استحکام استخوان‌ها حیاتی برشمرد و گفت: ویتامین D در بدن به صورت یک هورمون استروئیدی عمل نموده و باعث افزایش جذب کلسیم در روده و همچنین افزایش بازجذب کلیوی کلسیم می‌گردد و از این طریق به حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک شایانی می‌نماید.

وی ادامه داد: در اثر کمبود ویتامین D و در نتیجه جذب ناکافی کلسیم مشکلات استخوانی از جمله نرمی استخوان دوران کودکی یا راشیتیسم است که منجر به بروز پای پرانتزی در کودکان نوپا یا همان کج‌شدن پاها در ناحیه زانو می‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: علاوه بر این در کودکان مبتلا به راشیتیسم بسته شدن ملاج‌های قدامی و خلفی با تاخیر خواهد بود و این‌گونه کودکان دیر دندان درآورده و دیرتر از حد معمول راه می‌افتند.

مردانی پوکی استخوان را از جمله عوارض کمبود ویتامین D در افراد بزرگسال خواند و اظهار داشت: این عارضه معمولا در افراد مبتلا به نرمی استخوان درمان‌نشده و به دنبال عدم دریافت کافی ویتامین D و کلسیم اتفاق بروز می‌یابد، ضمن اینکه گاهی با افزایش سن، یائسگی و یا در اثر مصرف بی‌رویه داروهای خاص مانند کورتون این پدیده را شاهد هستیم.

وی یادآور شد: مطالعات جدید حاکی از آن است که ویتامین D باعث کاهش فشارخون، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، پیشگیری از ابتلا به آرتروز و حتی برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان پروستات در آقایان و سرطان سینه در خانم‌ها می‌شود. هر چند که اثبات نقش‌های اخیر نیاز به انجام مطالعات گسترده‌تر دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با درمعرض خواندن افراد مبتلا به التهاب روده و روده تحریک‌پذیر  به کمبود ویتامین D خاطرنشان کرد: همچنین افراد سالمند، افراد دارای پوست تیره و کسانی که داروهای کورتون‌دار، ضد تشنج و یا داروهای ضدقارچ مصرف می‌نمایند در خطر ابتلا به کمبود این ویتامین هستند.

مردانی بیان داشت: افرادی که علی‌رغم زندگی در مناطق آفتاب‌گیر به دلیل نوع پوشش و یا استفاده از کرم‌های ضدآفتاب از نور خورشید بهره‌ای نبرده و قادر به تولید داخلی ویتامین D فعال نیستند نیز در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D قرار دارند.

وی نسبت به مصرف بیش از حد مجاز ویتامین D هشدار داد و گفت: افرادی که خودسرانه و بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف دوزهای بالای مکمل ویتامین D می‌کنند در معرض خطر مسمومیت با ویتامین D هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: دریافت بیش از حد این ویتامین می‌تواند منجر به بروز یبوست، حالت تهوع و گاهی اوقات رسوب کلسیم بر روی بافت‌های نرم بدن مانند قلب، کلیه، ریه و حتی گوش گردد و متعاقبا باعث بروز بیماری‌های قلبی تنفسی، مشکلات کلیوی و حتی کری گردد.