آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار ویژه » خبر مهم
کد خبر : 6223
شنبه - ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵

رشادت مردان لر تا همیشه در حافظه تاریخ می‎ماند/نقش برجسته رهبر انقلاب در آزادسازی سوسنگرد

رشادت مثال‎زنی شیرمردان لر در عملیات‎های مختلف در دوران دفاع مقدس از جمله عملیات شکست حصر سوسنگرد تا همیشه در حافظه تاریخی ماندگار و ماندنی است.

رشادت مردان لر تا همیشه در حافظه تاریخ می‎ماند/نقش برجسته رهبر انقلاب در آزادسازی سوسنگرد

 رژیم بعث عراق که تحت حمایت‌های همه جانبه قدرت‌های شرقی و غربی قرار داشت، در روزهای ابتدایی جنگ از جبهه‌های مختلف به مناطق بستان، تپه‌های الله‌اکبر و حمیدیه حمله کرد و موفق به اشغال سوسنگرد نیز شد، اما تنها پس از سه روز و به دنبال فرمان تاریخی امام راحل سوسنگرد دوباره آزاد شد.

اما پس از ۴۰ روز ارتش بعثی عراق موفق به اشغال بستان شد و شهر سوسنگرد را نیز به محاصره درآورد و اگر دشمن موفق به عبور از آن می‌شد، شهر اهواز به عنوان یکی از شهرهای استراتژیک کشور در موقعیت سقوط قرار می‌گرفت.

با اتحاد ارتش، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، ژاندارمری و عشایر که تحت فرماندهی آیت‌الله خامنه‌ای و شهید چمران قرار داشتند، محاصره سوسنگرد شکسته شد و علاوه بر آن خسارت‌های زیادی به دشمن وارد شد و هر ساله ۲۶ آبان‌ماه را که یادآور این پیروزی بزرگ برای ملت ایران است گرامی می‌داریم.

در ادامه با یکی از رزمندگان لرستانی که در عملیات شکست حصر سوسنگرد حضور داشته به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

خودتان را برایمان معرفی کنید.

مصطفی آشنا هستم. در سال ۱۳۳۰ در شهرستان خرم‌آباد متولد شده‌ام و در دوران جوانی در کنار سایر مردم انقلابی لرستان به مبارزه  و تظاهرات‌ علیه رژیم طاغوت پرداختم، بنده همچنین جزو اولین نیروهای انقلابی بودم که سپاه پاسداران را در لرستان ایجاد کردند

در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی زمانی که گروه‌های تجزیه‌طلب در راستای منافع نظام سلطه در حال کشتار مردم بی‌گناه و القای ناامنی امنی در کشور بودند، به همراه تعدادی دیگر از پاسداران لرستانی به خوزستان اعزام شده و در عملیات شکست حصر سوسنگرد حضور داشتم.

چطور شد که نیروهای لرستانی به عملیات شکست حصر سوسنگرد اعزام شدند؟

با آغاز جنگ تحمیلی نیروهای سپاه لرستان برای دفاع از کشور به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شدند، پس از سقوط خرمشهر به همراه سایر دوستان برای سرکشی از خانواده‌هایمان به خرم‌آباد بازگشتیم.

در چهارمین روز مرخصی، درخواستی از سپاه پاسداران خوزستان برای انجام عملیاتی با هدف جلوگیری از سقوط شهر سوسنگرد به دستمان رسید و اینگونه بود که اعضای سپاه لرستان که تعدادمان در حد یک گردان بود، به سمت جبهه‌های جنوب اعزام  و در حمیدیه مستقر شدیم.

هنگام رسیدن شما به شهر حمیدیه اوضاع چطور بود؟

هنگام غروب به شهر حمیدیه رسیدیم، شهر در محاصره‌کامل نیروهای بعثی قرار داشت و به علت پیشروی سریع دشمن مردم عادی هنوز شهر را تخلیه نکرده بودند و متاسفانه تعداد زیادی از آن‌ها توسط نیروهای عراقی به شهادت رسیده بودند.

نیروهای سپاه پاسداران لرستان برای ساماندهی اوضاع و آگاهی از چگونگی انجام عملیات به پادگان حمید رفتند، پادگان کاملا تخریب شده بود.

استاندار وقت خوزستان با دیدن تعداد نیروهای ما به پیروزی در این عملیات امیدی نداشت و گفت، با این تعداد کم نمی‌شود جلوی پیشروی دشمن را گرفت، اما به همراه سایر دوستان سپاه لرستان گفتیم که همین تعداد کم از سربازان لر توانایی متوقف کردن لشکرهای عراق را دارد.

وظیفه سپاه لرستان در این عملیات چه بود؟

سپاه پاسداران لرستان  مامور به حفاظت از پلی شد که دشمن به دنبال عبور نیروها و تانک‌ها از روی آن بود.

تعداد نیروهای ما کم بود و علاوه بر آن از سلاح‌های سنگین و پشتیبانی توپخانه نیز برخوردار نبودیم و با تعدادی اسلحه سبک و آر پی جی می‌بایست جلوی پیش‌روی لشکری تا دندان مسلح بعثی را می‌گرفتیم.

از آغاز نبردتان با نیروهای بعثی بگویید.

تانک‌ها به سرعت به ما نزدیک می‌شدند و ما با شلیک‌های پیاپی قصد متوقف کردن آن‌ها را داشتیم، هنگامی که اولین تانک به روی پل رسید با شلیک آر پی جی یکی از نیروهای لرستان تانک آتش گرفت و همین عامل باعث شد که سایر تانک‌ها نتوانند از پل عبور کنند.

شهید چمران یکی از افرادی بود که در این عملیات نقش کلیدی داشت، این شهید بزرگوار به همراه نیروهای خود با حفر کانالی آب کرخه را به تالاب حمیدیه منتقل کرده بودند که همین عامل سبب شد بیش از ۴۰ تانک در دشت بوستان زمین‌گیر شوند.

پس از زمین‌گیر شدن تانک‌ها نیروهای هوانیروز ارتش با بالگردهای خود همه تانک‌ها را منهدم کردند، به طوری که تالاب حمیدیه به قبرستانی برای تانک‌های عراقی تبدیل شده بود.

 البته در این عملیات در کنار ما برادران سپاه آذربایجان و مردم محلی نیز حضور داشتند و رشادت‌های زیادی را از خود به نمایش گذاشتند.

چه عاملی موجب پیروزی این عملیات شد؟

مقام معظم رهبری به همراه شهید چمران فرماندهی این عملیات را بر عهده داشتند و با وجود همه خیانت‌های بنی‌صدر در این عملیات از جمله دستور به عقب‌نشینی نیروهای ارتش، به مدد خداوند متعال و فرماندهی این دو بزرگوار عملیات به پیروزی رسید و حصر سوسنگرد شکسته شد.

 خاطره‌ای  از این عملیات دارید، برایمان بگویید؟

 یکی از مهمترین عوامل پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات‌ها در دوران طلایی هشت سال دفاع مقدس، ولایتمداری و رعایت اخلاق اسلامی در جنگ بود.

برای مثال هنگامی که در سوسنگرد در محاصره دشمن قرار داشتیم، چند روزی بود که غذا نخورده بودیم در حالیکه یک مغازه لبنیاتی در مجاورت نیروهای ما قرار داشت و ما از محصولات آن استفاده نکرده بودیم.

تا اینکه یکی از نیروهای لرستان با بی‌سیم به مقام معظم رهبری اطلاع داده بود که چند روز است غذای ما تمام شده و در کنار ما یک مغازه لبنیاتی وجود دارد که دیوار آن بر اثر شلیک تانک‌ها فرو ریخته، شما اجازه می‌دهید ما از مواد خوراکی آن استفاده کنیم؟

این حس ولایتمداری بچه‌های سپاه پاسداران لرستان در آن روز همیشه در خاطر من ‌ماند، علاوه بر آن پیامی که مقام معظم رهبری در مورد رشادت‌های سربازان لر در عملیات دادند باعث ایجاد افتخار و شادی وصف‌ناپذیری در میان نیروهای لرستانی شد.

 سخن آخر.

مردم ایران به خوبی به یاد داشته باشند آنچه که موجب پیروزی کشورمان در جنگ تحمیلی شد، عوامل مانند حضور همه جانبه مردم در جنگ، رهبری عالم و فرزانه  حضرت امام (ره) و اخلاص رزمندگان اسلام بود.

اکنون نیز برای عبور از برهه حساس کنونی مردم و مسئولان باید با تکیه بر اصل ولایتمداری و پیروی از رهنمودهای رهبری فرزانه انقلاب، اتحاد و انسجام خود را حفظ کرده و این بار هم همچون همیشه دشمن را از دستیابی به اهداف شوم خود ناامید و مأیوس کنند.

تجربه ثابت کرده است که ایرانیان همواره سربلند و پیروز روزهای سخت را پشت سر گذاشته و از مشکلات عبور کرده‌اند، دشمنان این خاک بدانند ملت ایران روزهای به مراتب‌ سخت‌تری نسبت به امروز را  تجربه کرده و با فشارهای اقتصادی هرگز به نیت پلیدی که برای ایران اسلامی در سر دارند، دست نخواهند یافت.

گزارش از محمد عبدالله‌زاده

به نقل از فارس

انتهای پیام/