آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار ویژه » اقتصادی
کد خبر : 6173
چهارشنبه - ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶

افزایش بودجه بخش کشاورزی در سال ۹۸/ دولت حمایت‌ از محصولات را هدفمند کند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر کشت محصولی در منطقه‌ای از منظر پایداری منابع به صرفه نیست دولت نبایستی حمایت‌هایش را در جهت تقویت چنین محصولاتی به‌کار گیرد.

افزایش بودجه بخش کشاورزی در سال ۹۸/ دولت حمایت‌ از محصولات را هدفمند کند
به گزارش وارک نیوز، احمدعلی کیخا پیش از ظهر امروز در حاشیه شورای اشتغال لرستان و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخش کشاورزی از جمله بخش‌های مهم اقتصادی کشور محسوب می‌شود، ضمن اینکه در تولید و اشتغال نیز سهم بسزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: متناسب با این سهم اما در بودجه کلان کشور توجه کافی به بخش کشاورزی نمی‌شود و اگر همانند حمایت‌های صورت گرفته از صنعت، محصولات کشاورزی همچون زعفران، پسته، انجیر و زرشک که برتری نسبی نیز داشته حمایت می‌شدند بدون شک اکنون از جایگاه بهتری برخوردار بودیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتوانسته‌ایم کار تولید در روستاها را اقتصادی کنیم، گفت: چرا که اگر این اتفاق می‌افتاد قطعاً ماندگاری در روستاها را بیشتر شاهد بودیم.

کیخا بیان داشت: به دلیل اینکه در روستاها توسعه کشاورزی و افزایش درآمد روستائیان به‌طور صحیح تحقق پیدا نکرده است لذا مهاجرت به شهر صورت می‌گیرد.

وی از تلاش‌ها برای افزایش بودجه سال آینده بخش کشاورزی و محیط‌زیست خبر داد و افزود: ضمن اینکه بودجه محدود درون بخش نیز بایستی به درستی توزیع شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خارج از اعتبارات بودجه‌ای طی سال‌های گذشته حدود ۱۲ میلیارد دلار در بخش آب و خاک کشور هزینه شده که این میزان در طول تاریخ کشور بی‌سابقه است.

کیخا در ارتباط با مسائل آبی لرستان نیز بیان داشت: لرستان از جمله استان‌های پرآب است و منشاء تولید بخش قابل توجهی از آب شیرین کشور نیز به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: بسیاری از استان‌ها در بخش‌ آب شرب مشکل دارند و این به دلیل رویکردهای مدیریت منابع آب کشور است چرا که به صورت بخشی‌نگری و نه جامع به آن نگاه شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پایبندی به اصول علمی در مدیریت منابع آب وجود ندارد، افزود: طبیعت، کشاورزی و منابع‌ آب و خاک لرستان از جمله ظرفیت‌های توسعه‌ای بوده و می‌بایست مردم استان از وضعیت اشتغال بهتری برخوردار باشند، اما به این مفهوم نیست که همه اشتغال را در مزارع و عرصه‌های طبیعی ببینیم بلکه در حوزه‌های فرآوری، بسته‌بندی و صنایع پس از تولید می‌توان فرصت‌های شغلی خوبی را ایجاد کرد.

کیخا در خصوص کشت برنج در برخی استان‌ها اظهار داشت: الگوی کشت برنج را سیستم بازار دیکته می‌کند، کشاورزان با توجه به هزینه‌های تولید و قیمت فروش محصولات تصمیم به کشت می‌کنند، بنابراین اگر قیمت‌ها در بازار منعکس‌کننده نیاز واقعی باشد کشاورزان را به سمت کاشت درست هدایت می‌نماید.

وی بر لزوم حمایت‌های جهت‌دار و هدفمند دولت از برخی محصولات کشاورزی تاکید و بیان کرد: به طور مثال اگر کشت برنج در منطقه‌ای از منظر پایداری منابع به صرفه نیست دولت نبایستی حمایت‌هایش را در جهت تقویت چنین محصولاتی به‌کار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی کشور، کاشت برخی محصولات در برخی مناطق امکان‌پذیر شده است، بازار محصولات کشاورزی رقابتی بوده و دولت نمی‌تواند در آن دخالت کرده و روند فروش را به‌هم بریزد.

انتهای پیام/۸۵۰۱۸