آخرین اخبار » اجتماعی » خبر مهم » سلامت
کد خبر : 6164
چهارشنبه - ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰

۱۰ هزار و ۵۰۰ معلول در خرم‌آباد وجود دارد/ انجام طرح غربالگری شنوایی برای ۱۳ هزار دانش‌آموز

رئیس اداره بهزیستی خرم‌آباد گفت: در سال تحصیلی جاری حدود ۱۳ هزار دانش‌آموز لرستانی تحت طرح غربال‌گری شنوایی قرار می‌گیرند.

۱۰ هزار و ۵۰۰ معلول در خرم‌آباد وجود دارد/ انجام طرح غربالگری شنوایی برای ۱۳ هزار دانش‌آموز
به گزارش وارک نیوز، حجت حق نظری صبح امروز در نشست خبری که با اصحاب رسانه استان داشت، بیان کرد: مشکل اصلی که اداره  بهزیستی خرم‌آباد با آن روبرو بوده بحث مکان ساختمان این اداره است؛ ساختمان اصلی بهزیستی خرم‌آباد، در انتهای خیابان جلال آل احمد بود اما بیش از یک سال است که در یک ساختمان آموزشی این اداره قرار داشته که همین امر موجب ایجاد مشکلاتی در خدمت‌رسانی به مراجعین شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم بهزیستی را مترادف با معلولیت در نظر می‌گیرند اما گستره کاری این سازمان بسیار فراتر از این امر است، افزود: از اولین روز کاری سامانه بهزیستی خرم‌آباد تا به امروز بیش از ۱۰۶ هزار نفر به این سامانه مراجعه کرده و این  در حالی است که در خرم‌آباد ۱۰ هزار و ۵۷۸ معلول ثبت شده و بیش از ۶ هزار معلول که پرونده آن‌ها دارای نواقص است وجود دارد.

رئیس اداره بهزیستی خرم‌آباد با بیان اینکه معلولیت برای خانواده‌ها و دولت هزینه آور بوده به همین علت بحث پیشگیری از معلولیت از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: برنامه‌های زیادی در حوزه پیش‌گیری از معلولیت‌ها در خرم‌آباد صورت گرفته که می‌توان به آموزش کودکان و خانواده‌ها در حوزه شنوایی، بینایی و مشکلات ژنتیکی جنین اشاره کرد.

حق نظری با بیان اینکه در سال ۹۷ باید بیش از ۱۳ هزار دانش‌آموز تحت آموزش گیرند، تصریح کرد: طی سال ۹۶ بیش از ۱۲ هزار نفر تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۰ نفر دچار معلولیت شنوایی بودند و در سال ۹۷ نیز تا به امروز ۶ هزار نفر تحت غربال گرفتند که تعداد ۹ نفر دچار معلولیت شنوایی و گم شنوایی بودند.

وی با بیان اینکه اگر خانواده‌ها مشاوره‌های ژنتیکی و غربالگری شنوایی و بینایی را در سنین مناسب انجام دهند، یادآور شد: طرح مشاوره ژنتیک در استان اجرا شده و سازمان بهزیستی به مددجویان خود جهت انجام این مشاوره وام‌هایی به ارزش ۶ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

رئیس اداره بهزیستی خرم‌آباد بیان کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم یک موضوع کشوری بوده که در سال ۹۶ بیش از ۹۸ درصد جامعه هدف استان که بیش از ۲۸ هزار نفر بوده‌اند تحت غربالگری قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۱۹۷ نفر مبتلا نابینایی شدید و ۴۰۴ نیز دارای مشکلات نابینایی هستند.

انتهای پیام/