آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » گزارش » محیط زیست
کد خبر : 6107
دوشنبه - ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۳

طرح ساماندهی خرم‎رود چشم وزیر را هم گرفت

ساماندهی خرم‌رود به عنوان یکی از مطالبات به حق مردم خرم‌آباد به شمار رفته که تاکنون محقق نشده است، با این حال با توجه به تصویب طرح کلی ساماندهی این رودخانه در شورای عالی معماری و شهرسازی امیدها برای تحقق این وعده بیشتر شده است.

طرح ساماندهی خرم‎رود چشم وزیر را هم گرفت
به گزارش وارک نیوز استان لرستان به واسطه قرارگیری در موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوای مناسب و منحصر به فرد دارای پتانسیل‌هایی در زمینه‌های مختلفی است.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود استان لرستان به عنوان سومین استان پر بارش کشور به شمار می‌رود، به نحوی که همین میزان بارندگی موجب شده سالانه چند صد کیلومتر رودخانه در این استان جاری باشد.

وجود این تعداد رودخانه در لرستان می‌تواند بسترساز پتانسیل‌های بی‌بدیلی در زمینه‌های مختلفی همچون کشاورزی، صنعت گردشگری و سایر موارد باشد.

در این میان رودخانه خرم‌آباد به عنوان یکی از مهم‌ترینرودخانه‌های لرستان توانسته در مسیر خود بخش زیادی از آب مورد نیاز اراضی کشاورزی را تامین کند.

شاید بتوان خرم‌آباد را از معدود شهرهایی از کشور دانست که شاهد عبور چند کیلومتری رودخانه در آن هستیم، موضوعی که موجب شده بسیاری از کارشناسان معتقد باشند خرم رود می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین  پتانسیل‌های توسعه در این دیار به شمار رود.

با این وجود باید بپذیریم هنوز اقدامی در جهت ساماندهی و استفاده بهینه از خرم‌رود انجام نشده و همچنان شاهد بلاتکلیفی این ظرفیت بسیار مهم و تأثیرگذار هستیم.

البته در سال‌های گذشته مسئولان تلاش زیادی برای تهیه طرح ساماندهی خرم‌رود انجام دادند و بر اساس اعلام آن‌ها در آخرین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی طرح کلی ساماندهی خرم‌رود به تصویب رسید و وزیر مسکن و شهرسازی آن را تایید کرد.

اگر چه این اقدام به عنوان یک حرکت رو به جلو در جهت ساماندهی و استفاده از ظرفیت بهینه خرم‌رود است، اما انتظار می‌رود روند اجرای این طرح هر چه سریع‌تر آغاز شود، چرا که بلاتکلیفی آن نه تنها کمکی به توسعه لرستان نکرده بلکه مشکلات بیشتری به وجود خواهد آورد.

انتظار مردم خرم‌آباد ساماندهی ویژه خرم‌رود بوده چراکه مطمئناً در صورت برنامه‌ریزی مناسب و سرمایه‌گذاری لازم می‌توان از این ظرفیت برای توسعه بخش‌های مختلف اعم از گردشگری به خوبی استفاده کرد.

حال باید دید پس از تصویب طرح کلی ساماندهی خرم‌رود در شورای عالی معماری و شهرسازی این طرح در چه بازه زمانی عملیاتی شده و شاهد به پایان رسیدن انتظار مردم دیار شاژورخواست خواهیم بود؟

ساماندهی خرم‌رود مطالبه خرم‌آبادی‌ها است

در همین زمینه یکی از شهروندان خرم‌آبادی با اشاره به اهمیت خرم‌رود، می‌گوید: خرم‌رود به عنوان یکی از شریان‌های حیاتی شهر خرم‌آباد به شمار می‌رود که نقش بی‌بدیلی در اقتصاد، محیط‌زیست و حتی گردشگری این شهر دارد، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم از این ظرفیتمان به خوبی استفاده کنیم و تنها اقدام انجام شده تبدیل بخشی از آن به پارکینگ است.

حسین رضایی بیان می‎کند: چندین سال است مسئولان خبر از آغاز طرح ساماندهی خرم‌رود می‌دهند، اما در عمل اقدامی برای اجرایی شدن این مهم انجام نشده است.

وی عنوان می‌کند: بلاتکلیفی و استفاده نکردن از ظرفیت‌های این رودخانه چیزی جز از دست رفتن فرصت برای شهر خرم‌آباد نیست و مطمئنا ضربات سنگینی را به این دیار وارد خواهد کرد.

لزوم تسریع در ساماندهی رودخانه خرم‌آباد

یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی در این باره می‎گوید: متاسفانه یکی از چالش‌های اساسی استان لرستان عدم استفاده از ظرفیت‌‎های خدادادی موجود است.

ابراهیم امیدی ادامه می‌دهد: مطمئنا اگر این ظرفیت‌ها در سایر مناطق بودند اکنون از هر یک از آن‌ها به عنوان محوری برای توسعه و اشتغال استفاده می‌شد، اما در لرستان حتی از این داشته‌ها که برای به وجود آمدنشان نیز تلاش نشده و به صورت خدادادی در اختیار مردم قرار گرفته‌اند، استفاده لازم نمی‌شود.

وی عنوان می‌کند: در حالی خرم‌رود را باید یکی از این پتانسیل‌های خدادادی دانست که تاکنون نتوانسته‌ایم از آن به نحو شایسته‎ای بهره ببریم، اما اگر این ظرفیت در استان‌ دیگری بود یقینأ به عنوان یکی از اصلی‌ترین  قطب‌های توسعه به شمار می‌رفت.

کلیات طرح ویژه ساماندهی رودخانه خرم‌آباد تصویب شد

در این زمینه رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد از تصویب طرح رودخانه خرم‌آباد خبر داده و می‌گوید: در پانزدهمین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران با حضور وزیر راه و شهرسازی این طرح به تصویب رسیده است.

سجاد بابایی اظهار می‎کند: بر اساس این طرح مصوب رودخانه خرم‌آباد دارای یک نقشه کلی مورد تایید وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری شهرسازی کشور است.

وی عنوان می‌کند: با توجه به این طرح  مسئولان مربوطه می‌توانند با پیگیری‌های لازم اعتبار مورد نیاز جهت ساماندهی رودخانه خرم‌آباد را جذب کنند.

عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ادامه می‎دهد: برگشتن تراکم اطراف رودخانه مطابق طرح جامع، احداث پل‌هایی بر روی رودخانه، احداث سدهای لاستیکی و همچنین ایجاد مسیر مخصوص دوچرخه سواری و پیاده و… از مهمترین نقطه نظرات این جلسه بود.

بابایی تاکید می‎کند: خوشبختانه وجود وفاق و اتحاد بسیار خوبی میان معاون عمرانی استاندار، شهردار و اعضای شورای شهر خرم‌آباد موجب شد در پانزدهمین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی اعضای این شورا و همچنین وزیر راه و شهرسازی تحت تاثیر نظرات یک‌دست مسئولان استان قرار گرفته و دستور بررسی کلیه نظرات مسئولان استان را  بدهند.

کلیات طرح ویژه اراضی شهری رودخانه خرم‌آباد به تصویب رسید

شهردار خرم‌آباد نیز با اشاره به تصویب کلیات طرح ویژه اراضی شهری و ساماندهی‌ رودخانه خرم‌آباد، می‎گوید: خوشبختانه کلیات این طرح به تصویب رسید و مقرر شد جزئیات آن که شامل انطباق طرح ویژه با طرح جامع و حل مسائل ترافیک و عبور و مرور است، برای اصلاح در کمیته فنی ۳ بازنگری شده و نتیجه طی ابلاغیه‌ای به استان اعلام شود.

این در حالی است که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نشست بررسی طرح ویژه اراضی شهری رودخانه خرم‌آباد، بیان کرد: نکته‌ حائز اهمیت این است که باید طرح با طرح جامع شهری سازگاری داشته باشد.

وی ادامه داد: به‌ هر حال هر طرحی طرح جامع دارد که باید از آن تبعیت کند و ما امروز در طرح ویژه برای محدوده و بستر رودخانه تصمیم می‌گیریم.

اسلامی اعلام کرد: نکته مهم در این طرح، ساماندهی رودخانه و بهره‌برداری مناسب از آن در خرم‌آباد است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در عین حال، معتقدم که باید اقتصاد خرم‌آباد با وجود قلعه فلک‌الافلاک در طرح مورد توجه قرار گیرد و با گردشگری به حرکت درآید.

وی گفت: در نتیجه باید بتوانیم در استان آنقدر قابلیت و جاذبه ایجاد کنیم که توان جذب گردشگر ایجاد شود به نظر می‌رسد موضوع انطباق طرح ویژه با طرح جامع خرم‌آباد در تداوم با یکدیگر در کمیته فنی ۳ شورای عالی دیده نشده که پیشنهاد می‌شود این مهم در دستور کار قرار گیرد.

اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه همچنین باید این نکته نیز مدنظر قرار گیرد که پلی که هم اکنون در حال ساخت است بر اساس مطالعاتی در حال احداث است که باید به آنها نیز توجه کنیم، افزود: باید در طرح ویژه، موضوعات ترافیکی، اقتصاد و حقوق مکتسبه نیز مدنظر قرار بگیرد.

وی گفت: کلیات ساماندهی رودخانه در این جلسه، تصویب شد و بقیه موارد که شامل یکسان‌سازی و انطباق طرح با طرح جامع، حل مسائل ترافیک و عبور و مرور است به کمیته ۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری برگردد و جزئیات نیز پس از اعمال اصلاحات، ابلاغ شود.

این مسوول معتقد است: ساماندهی رودخانه هدف تکمیلی ما برای اجرای کامل طرح جامع است و ساماندهی رودخانه نباید کل طرح جامع شهر را تحت‌الشعاع قرار دهد بلکه هم‌راستا با هم باشند.

موافقت وزیر راه و شهرسازی با کلیات طرح ساماندهی رودخانه خرم آباد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان می‌گوید: با مساعدت وزیر راه شهرسازی و دفاع خوب مدیران استانی و معاون عمرانی وزیر نظرات استانی این طرح لحاظ و موافقت کلی آن گرفته شد.

احمد مرادپور عنوان می‌کند: یقینأ تصویب کلیات طرح ساماندهی خرم‌رود کمک زیادی به اجرایی شدن آن کرده و می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب شرایط را برای تسریع در امر ساماندهی این رودخانه مهیا کرد.

وی بیان می‌کند: البته اکنون بخشی از ساماندهی رودخانه خرم‌آباد با احداث دو پل آغاز شده و شاهد پیشرفت قابل قبول روند اجرایی این طرح‌ها هستیم.

معاون استاندار لرستان تاکید می‎کند: بدون شک اجرایی شدن طرح ساماندهی خرم‌رود به عنوان یکی از اولویت‌های مدیریت ارشد استان به شمار رفته و با هماهنگی‌های صورت گرفته میان دستگاه‌های اجرایی امیدواریم شاهد تحقق هر چه سریعتر این خواسته به حق مردم لرستان باشیم.

به هر حال امید است، هر چه سریعتر روند ساماندهی خرم‌رود تسریع یابد تا بتوان شرایط را برای استفاده از این ظرفیت بی‌بدیل در توسعه خرم‎آباد مهیا کرد.

ساماندهی خرم‌رود به عنوان یکی از مطالبات به حق مردم خرم‌آباد بوده و انتظار می‌رود مدیریت ارشد استان از همه ظرفیت خود برای تحقق این هدف استفاده کند.