آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار ویژه » تازه ترین اخبار
کد خبر : 6095
یکشنبه - ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳

رویای ۱۱ساله چهارخطه خرم‌آباد-کوهدشت/ وعده‌هایی که محقق نمی‎شود

محور خرم‌آباد-کوهدشت یکی از خطرناک‌ترین جاده‎های لرستان است که به جاده مرگ معروف بوده و سالانه جان ده‌هانفر را می‌گیرد.

رویای ۱۱ساله چهارخطه خرم‌آباد-کوهدشت/ وعده‌هایی که محقق نمی‎شود
حجم بالای تردد از یک سو و ایمن نبودن جاده از سوی دیگر موجب بالا رفتن بار ترافیکی و میزان تصادفات در محور خرم‌آباد– کوهدشت شده تا هر از چند گاهی شاهد تصادفات مرگباری در آن باشیم.

با وجود آغاز عملیات اجرایی چهار خطه جاده خرم‌آباد– کوهدشت از حدود یازده سال پیش اما این محور تاکنون نیمه کاره مانده و هیچ کدام از وعده‌های متعدد مسئولان در خصوص زمان تکمیل پروژه عملیاتی نشده است.

محورهای مواصلاتی استان به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی، نقش برجسته‌ای در برقراری ارتباط میان استان‌های شمالی و جنوبی دارد، اما ایمن نیستند و این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها مطرح است.

به هر روی به نظر می‌رسد، قصه مرگ در جاده‌های استان سر دراز دارد و گویا قرار نیست، پرونده تصادفات در جاده‌ها که سالانه جان صدها تن از مسافران را می‌گیرد به این زودی‌ها بسته شود.

با این حال یک ایمن‌سازی راه‌ها علاوه بر تاثیر مستقیم در کاهش تصادفات، به تبع موجب پائین آوردن خسارات مالی و تلفات انسانی می‎شود، چیزی که محور خرم‎آباد-کوهدشت با حجم بالای تردد به آن نیاز دارد.

با این تفاسیر شکی نیست که تکمیل این چهار خطه، افزایش ضریب ایمنی تردد وسایط نقلیه و کاهش سوانح رانندگی را به دنبال خواهد داشته و به عنوان یکی از اجزای زیرساخت‌های حمل و سهمی بی‌بدیل را در توسعه اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد.

محوری که حادثه می‎سازد

رئیس پلیس لرستان از جاده خرم‌آباد-کوهدشت به عنوان یکی از محورهای اصلی استان یاد کرده و می‌گوید: این محور علاوه بر تردد خودروهای سبک و سنگین شهرستان‎های کوهدشت و خرم‌آباد چند سالی است که محور تردد زائران کربلا است.

سرهنگ مرتضی چغلوند می‌افزاید: این محور به طول ۹۰ کیلومتر به دلیل نواقصی مانند عرض کم، پیچ‌های پی در پی، پرتگاه‌های متعدد، تداخل خودروهای سبک و سنگین و رخ به رخ بودن ترافیک یکی از محورهای حادثه‌خیز لرستان است.

به گفته وی ۲۰ درصد از تصادفات محورهای مواصلاتی استان لرستان در محور خرم‌آباد – کوهدشت رخ می‎دهد که البته حجم قابل توجهی را شامل می‎شود.

روند کند عملیات اجرایی پروژه‌ای حیاتی

رئیس پلیس راه لرستان بیان می‎کند: چهارخطه کردن راهکاری مناسب برای کاهش تصادف در این محور است که با توجه به اهمیت حفظ جان انسان‎ها این مهم باید جزو طرح‌های اولویت‌دار استان قرار بگیرد.

چغلوند می‌افزاید: اگر چه پروژه چهارخطه کردن محور چند سالی است آغاز شده اما متاسفانه روند کند و لاک‌پشتی دارد و از طرفی وجود کارگاه‌ها آن هم به دلیل نداشتن تابلو به عاملی برای تصادفات تبدیل و باعث بروز حوادث وحشتناک شده است.

وی خطاب به مسئولان امر و متولیان راه و شهرسازی لرستان از آنان خواست از توان خود برای تکمیل چهارخطه خرم‌آباد کوهدشت استفاده کرده و نگذارند این پروژه بیشتر از این به طول بی‌انجامد.

جاده‌ای پر از خطر

سرپرست فرمانداری کوهدشت با اشاره به اینکه مسیر کوهدشت– خرم‌آباد یکی از محورهای اصلی لرستان است، می‌گوید: متاسفانه در طول ماه شاهد وقوع حوادث سنگینی در این جاده پر خطر هستیم و این موضوع به یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان تبدیل شده است.

محمدرضا آزادبخت می‌افزاید: علاوه بر تردد خودروهای سبک و سنگین در محور خرم‌آباد- کوهدشت چند سالی است که این جاده به محل عبور زائران اربعین حسینی تبدیل شده و با این تفاسیر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه می‌دهد: البته با وجود تدابیر امنیتی حوادث و تصادفات جاده‌ای در ایام اربعین کاهش پیدا کرده است.

تورم بازار و مشکلات نقدینگی؛ مانع کار

سرپرست فرمانداری کوهدشت در خصوص عملیات اجرایی چهارخطه محور توضیح می‌دهد: حدود یازده سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می‌گذرد، اما به دلایلی مانند نبود اعتبار مسیر تاکنون به طور کامل تکمیل نشده است.

آزادبخت با بیان وضع کنونی پروژه نیز اظهار می‌کند: ۵ کیلومتر از ابتدای محور و ۵ کیلومتر در مسیر چنار در دست پیمانکار است، اما به دلیل تورم بازار و مشکلات نقدینگی کار کند پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت آسفالت و میلگرد سبب شده کار آنطور که باید پیشرفت نداشته باشد، می‌گوید: این در حالی است که با تامین اعتبار مورد نیاز در بازه زمانی یک ماهه  شود ۱۰ کیلومتر در دست اقدام تکمیل خواهد شد.

این مسئول ادامه می‌دهد: علاوه بر ۱۰ کیلومتری که در دست پیمانکار است، ۵ کیلومتر حد فاصل پل کشکان و همچنین بخشی از پل نیز نیاز به آسفالت دارد که به دلیل نبود آسفالت با مشکل مواجه است.

آزادبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پروژه تا پایان سال ۹۷ به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد؟ توضیح می‌دهد: خیر. با توجه به وضع موجود این امکان وجود ندارد، چرا که وجود مشکلاتی چون کوهستانی بودن جاده و نبود اعتبار سبب طولانی شدن پروژه شده است.

وی تاکید می‌کند: تکمیل این چهارخطه نه تنها مطالبه مردم بلکه یکی از مطالبات جدی ما نیز است، بنابراین از تمام توان خود برای بهره‌برداری کامل آن استفاده خواهیم کرد.

وضع فعلی پروژه

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان نیز با اشاره به اینکه طول جاده کوهدشت-خرم‌آباد ۸۶ کیلومتر است، می‌گوید: عملیات اجرایی چهارخطه این محور از سال  ۸۶ آغاز و تاکنون حدود ۶۰ کیلومتر آن تکمیل شده و ۲۶ کیلومتر از طول محور نیز باقیمانده است.

سعید نظری می‌افزاید: پیمانکار جز در بخش کوچکی در ۲۶ کیلومتر باقیمانده در حال فعالیت بوده و می‌توان گفت این پروژه جزو معدود چهارخطه‌هایی است که با وجود محدودیت‎های اعتباری فعال است.

وی ادامه می‌دهد: عملیات اجرایی پروژه چهارخطه خرم‌آباد-کوهدشت هم اکنون از آرامستان خضر به سمت سراب چنگایی، پل کشکان و چنار در حال انجام است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان بیان می‎کند: همچنین چند کیلومتر از پل کشکان  ۶ کیلومتر نیز از انتهای مسیر نرسیده به کوهدشت مهیای آسفالت و آماده برگزاری مناقصه است و ظرف یک ماه آینده پیمانکار انتخاب می‌شود.

نظری به پلی که در موازات پل باستانی کشکان در حال احداث است نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: پل از ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و تنها ورودی و خروجی آن آماده نشده است که در صورت مساعد بودن شرایط جوی امیدواریم قبل از سال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به قدمت۸۰ تا ۹۰ ساله پلی که پیش از این برای تردد استفاده می‌شد، اظهار می‌کند: علاوه بر این عرض کم، عدم برخورداری سازه‌ها از استحکام لازم موجب شده که تحمل بار ترافیکی سنگین را نداشته باشد که این مشکل با احداث پل جدید حل می‌شود.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعتبار هزینه شده برای چهار خطه خرم‎آباد-کوهدشت عنوان می‌کند: تاکنون قریب به ۱۱۰میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و برای بهره‎برداری کامل به حدود ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

افزایش قیمت ارز و مصالح؛ دو چالش اصلی

نظری عمده مشکل پروژه را کمبود اعتبار عنوان و بیان می‌کند: البته مشکلات دیگری مانند معارضین و مشکلات اجتماعی پیش روی این پروژه وجود دارد که قابل توجه نبوده و با رایزنی‌هایی برطرف شده‌اند.

وی از رایزنی‎های صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی‌ به منظور ابلاغ و تخصیص اعتبار مورد نیاز برای پروژه چهارخطه خرم‌آباد-کوهدشت خبر و ادامه می‎دهد: نکته قابل توجه هزینه‌بر بودن اجرای پروژه‎های راه‌سازی است که در لرستان به دلیل توپوگرافی منطقه بیشتر هم می‎شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان اظهار می‌کند: اگر چه با وجود افزایش قیمت مصالح و ارز کار سخت پیش می‌رود، اما هدف این است در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۹۸ پروژه به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

گزارش از نسرین صفربیرانوند

انتهای پیام/