آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار ویژه » تازه ترین اخبار
کد خبر : 5957
چهارشنبه - ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲

ظاهر فقیرانه و جیب‌های پر پول/ سو استفاده متکدیان از حس نوع دوستی

تکدی‌گری یکی از معضل‌های اجتماعی بوده و گفته می‌شود در شهر خرم‌آباد تنها ۱۰ درصد متکدیان نیازمند واقعی هستند و با بررسی صورت گرفته به نظر می‌رسد بسیاری از آنها نیاز مالی ندارند.

ظاهر فقیرانه و جیب‌های پر پول/ سو استفاده متکدیان از حس نوع دوستی

عصر یک روز پاییزی به‌قصد پیاده‌روی در شهر از منزل خارج‌ شدم و به سمت مرکز شهر رفتم، پس از چند دقیقه پیاده‌روی در یکی از میدان‌های اصلی شهر پیرمردی را دیدم که از ظاهرش فقر می‌بارید، او در گوشه‌ای از پیاده‌رو دراز کشیده و با لحنی التماس گونه از مردم کمک می‌خواست.

به حرکتم به‌سوی مرکز شهر ادامه‌ دادم، زنی جوان با سر و رویی پوشیده می‌گوید پول کرایه برای رفتن به منزلش را ندارد و از من درخواست کمک می‌کند، در ادامه‌ مسیر با مردی جوان روبرو می‌شوم که از ظاهرش مشخص است که اعتیاد دارد، او نیز از مردمی که از کنارش عبور می‌کنند درخواست کمک مالی دارد.

مطلبی که در بالا ذکر شد، برای اکثر مردم شهر خرم‌آباد آشنا به نظر می‌رسد، زیرا روزانه در خیابان‌های شهر با این‌گونه افراد سر و کار دارند.

وقتی با مردم در مورد متکدیان صحبت می‌کنیم، نظرات مختلفی در مورد این افراد شنیده می‌شود، عده‌ای معتقدند اینها از روی فقر مجبور به چنین کاری هستند، اما عده‌ای دیگر از درآمد میلیونی این قشر صحبت کرده و می‌گویند تکدی‌گری شغلی است که افراد در آن درآمد زیادی از این راه کسب می‌کنند.

در دین اسلام در مورد تکدی‌گری آیات فراوانی ذکر شده که زیر به چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

للفقراء الذین احصروا فی سبیل الله لایستطیعون ضربا فی‌الارض یحسبهم الجاهل اغنیاء من التعفف تعرفهم بسیماهم لایسئلون الناس الحافا و ما تنفقوا من خیر فان الله به علیم (بقره آیه ۲۷۳) صدقات برای آن تهیدستانی است که در راه خدا محصور شده‌اند و نمی‌توانند برای کسب در آمد در زمین سیر و سفر کنند.

از آن جایی که خویشتن‌دارند و فقر و بی‌نوایی خویش را آشکار نمی‌سازند، کسی که از حالشان بی‌خبر است آنان را توانگر می‌پندارد و تو از نشانشان بی‌نوایی آنان را در می‌یابی. آنان با وجود نیازمندی شدید به اصرار از مردم چیزی نمی خواهند. «ای مومنان هر مالی را که انفاق کنید خدا به آن داناست.»

قرآن برای رهایی از مساله تکدی‌گری و گدایی پیشنهاد می‌دهد که نیازهای نیازمندان و بینوایان از سوی جامعه اسلامی تامین گردد و راهی برای پیشگیری این معضل ایجاد و فراهم شود.( بقره آیه ۲۷۳)

برای اینکه با مفهوم تکدی‌گری آشنا شویم سراغ علم جامعه‌شناسی می‌رویم، طبق تعاریف این علم متکدیان افرادی هستند که با سوء استفاده از احساسات مردم و با ناتوان‌ نشان دادن خود اقدام به کسب درآمد می‌کنند که همین حرکت آن‌ها باعث رواج ناامیدی در جامعه می‌شود.

برای بررسی وضعیت شهر خرم‌آباد از نظر وجود متکدیان و کارهایی که مسئولین تا به امروز برای ریشه‌کنی این آسیب اجتماعی انجام داده‌اند در این حوزه گزارشی تهیه‌کرده‌ایم، امیدوارم این گزارش موجب افزایش آگاهی مردم نسبت به این آسیب اجتماعی در جامعه شود.

تکدی‌گری باعث افسردگی جامعه می‌شود

استادیار دانشگاه فرهنگیان لرستان در این راستا اظهار کرد: پدیده تکدی گری مسبب تکدر روانی فضای شهرها و القای انرژی و هیجانات منفی در جامعه می‌شود.

شجاع عربان با بیان عوامل اصلی تکدی گری در جامعه، ادامه داد: فقر، بیکاری، از کار افتادگی، معلولیت، رخوت و سستی، مهاجرت، بالا بودن هزینه زندگی، ضعف فرهنگ و اجتماعی و اعتیاد از عوامل اصلی رواج تکدی گری در جامعه هستند.

وی بابیان اینکه علاوه بر مشکلات ذکر شده در بالا باید به اختلالات روانی افراد نیز در این حوزه توجه کرد، تصریح کرد: افرادی پیر در صورتی‌که مورد توجه خانواده قرار نگیرند به‌سوی تکدی‌گری حرکت می‌کنند.

رسانه‌ها در زمینه تکدی‌گری در استان فرهنگ سازی کنند

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان در این باره گفت: تکدی‌گری در جامعه به شکل‌های مختلفی دیده می‌شود؛ طبق آیین‌نامه ساماندهی متکدیان مدیریت این قشر در شهرهایی که جمعیتی کمتر از ۵۰۰ هزار نفر داشته باشند، بر عهده شهرداری است، البته برای اقداماتی که در این حوزه صورت می‌گیرد، ابلاغ فرماندار لازم است.

محمد قاسم ولی‌زاده با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در مبارزه با معضل تکدی‌گری در جامعه ایفا کنند، بیان کرد: مهم‌ترین عاملی که باعث افزایش جمعیت متکدیان در لرستان شده، مسائل فرهنگی است که زمینه کمک مردم به این گونه افراد را فراهم می‌کند، بنابراین برای کاهش این آسیب اجتماعی باید رسانه‌ها به آگاه سازی مردم بپردازند.

وی با بیان اقداماتی که تا امروز برای حل این معضل اجتماعی در لرستان صورت گرفته است، اظهار داشت: در ستاد ساماندهی متکدیان ارگان‌های مختلفی مانند فرمانداری‌، کمیته امداد، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی حضور دارند که پس از تقسیم‌بندی این افراد در کمپ جمع‌آوری، آن‌ها را در اختیار ارگان مربوطه قرار می‌دهیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان تصریح کرد: امسال برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در حوزه تکدی‌گری اعتباراتی در نظر گرفته شده که در اختیار دانشگاه‌ها و آموزش و پروش لرستان قرار می‌گیرد که امیدواریم با اینگونه فعالیت‌های فرهنگی این معضل اجتماعی در جامعه کمرنگ شود.

وجد متکدیان غیر بومی در شهر

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد نیز در گفگتو با فارس گفت: شهرداری متکدیان سطح شهر را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را به کمپ مخصوصی ارجاع داده و پس از غربال‌گری، متکدیان حرفه‌ای را به دستگاه قضا، اتباع بیگانه را به پلیس امنیت و نیازمندان واقعی را به کمیته امداد و سازمان بهزیستی خرم‌آباد تحویل می‌دهد.

فرشید خدامرادی با بیان اینکه پس از جمع‌آوری متکدیان در مدت کوتاهی این افراد دوباره در سطح شهر ظاهر می‌شوند، عنوان کرد: بر اساس قانون متکدیانی که دارای خانواده هستند، باید آن‌ها را به سرپرست خانواده تحویل داد و همین امر باعث می‌شود که پس از مدتی دوباره این افراد به تکدی‌گری پرداخته و در سطح شهر ظاهر شوند.

وی با بیان اینکه ارگان‌های دولتی تا زمانی که فرهنگ مردم در حوزه کمک به متکدیان اصلاح نشود، نمی‌توانند اقدامی تأثیرگذار در این حوزه انجام دهند، اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۶۴ متکدی دارای تابعیت خارجی در شهر خرم‌آباد دستگیر شدند که این خود نشان می‌دهد،کمک به متکدیان در خرم‌آباد باعث حضور افرادی حتی از خارج کشور در این شهر شده است.

۱۰ درصد متکدیان نیازمند واقعی هستند

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در شهر خرم‌آباد در حالی تنها ۱۰ درصد متکدیان نیازمند واقعی بوده که و در میان این افراد برخی‌ها حقوق‌بگیر و بازنشسته هستند و با بررسی حساب‌های این افراد متوجه شده‌ایم برخی از آنان بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز در حساب شخصی خود دارند.

انتهای پیام/