آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » خبر مهم » سلامت
کد خبر : 5865
شنبه - ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴

دمنوش‌های گیاهی که حالتان را خوب می‌کنند

مهمترین علت بروز سرماخوردگی مواجهه با ویروس سرماخوردگی است که به دنبال اسقرار در بدن فرد، علائم متعددی از جمله سردرد، سرفه، آبریزش، عطسه، بدن درد در بیمار بروز خواهد نمود، ولذا استفاده از برخی دمنوش‌های گیاهی در کاهش این علائم بسیار موثر هستند.

دمنوش‌های گیاهی که حالتان را خوب می‌کنند
به گزارش وارک نیوز، سرماخوردگی از جمله بیماری‌های شایع در فصل پاییز است که به دلیل علائم و عوارض متعدد می‌تواند چندین روز فرد را دچار کسالت نماید.

مهمترین علت بروز سرماخوردگی مواجهه با ویروس سرماخوردگی است که به دنبال اسقرار در بدن فرد، علائم متعددی از جمله سردرد، سرفه، آبریزش، عطسه، بدن درد در بیمار بروز خواهد نمود.

سرفه و عطسه فرد مبتلا را می‌توان مهمترین عامل انتشار ویروس به محیط و اطرافیان دانست، ویروس سرماخوردگی نه تنها از طریق تماس نزدیک فرد بیمار با سایر افراد استقرار یافته باعث بیمار شدن آن‌ها می‌گردد، بلکه عدم رعایت بهداشت فردی و دست زدن به سطوح و دستگیره‌های آلوده به ویروس نیز می‌تواند باعث انتقال ویروس به بدن افراد سالم گردد.

با توجه به وجود راه‌های سرایت بیماری به دیگران، لذا رعایت بهداشت فردی توسط افراد بیمار و همچنین افراد سالم ضروری است.

به طور مثال افراد مبتلا در هنگام عطسه و سرفه می‌بایست جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرند تا از انتقال سریع ویروس به هوا و محیط اطراف و آلوده نمودن دیگران جلوگیری شود.

همچنین افراد سالم نیز با شست‌وشوی منظم دست‌ها و استفاده از دستکش‌های یک‌بار مصرف برای باز و بسته نمودن درب‌ها یا شیرهای آب در مجامع عمومی می‌توانند از انتقال ویروس به بدن خود ممانعت نمایند.

در هنگام ابتلا به سرماخوردگی که منشاء ویروسی دارد تنها راه درمان استراحت کافی، نوشیدن مایعات زیاد، خوردن انواع میوه و سبزی تازه برای دریافت کافی ویتامین سی و افزایش مقاومت بدن خود، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و صورت، استفاده از دستمال کاغذی یک‌بار مصرف و در صورت درد کلی بدن استفاده از مسکن زیر نظر پزشک می‌باشد.

همچنین مایعات باعث رقیق شدن بار ویروس‌ها و دفع سریع‌تر آن‌ها از بدن می‌گردد، مایعات پیشنهادی در هنگام ابتلا به سرماخوردگی شامل آب آشامیدنی سالم، چای کم‌رنگ، آب‌میوه‌های طبیعی و انواع دمنوش می‌باشد.

دمنوش‌های موثر در درمان سرماخورگی شامل:

دمنوش آویشن

۱-۲ قاشق از آویشن خشک یا تازه در یک لیوان آب‌جوش وسپس دم‌کردن آن به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه می‌تواند در دفع سریع‌تر ویروس‌ها از طریق دستگاه ادراری بسیار کمک‌کننده باشد.

دمنوش آویشن باعث نرم شدن گلو و کاهش سرفه و خشکی گلو می‌گردد. البته در افرادی که به آویشن حساسیت داشته و یا دچار اختلالات تیروئیدی هستند، این دمنوش توصیه نمی‌گردد.

دمنوش زنجبیل

چند برش از زنجبیل تازه و یا خشک در یک لیوان آب‌جوش و دم‌کردن به مدت ۲۰ دقیقه نیز کمک به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی می‌نماید، زیرا زنجبیل دارای خاصیت ضد میکروب و ضد درد است.

همچنین می‌توان برش‌های زنجبیل را به چای مصرفی بیمار افزود.

دمنوش مریم گلی

۱-۲ قاشق مریم گلی خشک شده در یک لیوان آب‌جوش و دم‌نمودن به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه.

این دمنوش باعث کاهش احتقان بینی و سینوس‌ها شده و از این طریق نفس کشیدن فرد بیمار بهتر خواهد شد.

نکته قابل توجه اینکه مصرف دمنوش مریم گلی در بارداری توصیه نمی‌گردد.

دمنوش نعناع

برای تهیه این دمنوش نیز ۱-۲ قاشق غذاخوری نعناع خشک در یک لیوان آب جوش و سپس دم‌نمودن آن به مدت ۱۵ دقیقه.

این دمنوش آنتی باکتریال قوی، ضد سرفه، ضد درد و ضد احتقان و آرام بخش است.

دمنوش گل بنفشه

دمنوش گل بنفشه باعث کاهش سرفه و نرمی گلو و سینه در بیماران مبتلا به سرماخوردگی می‌شود.

 دمنوش چهارگل

دمنوش چهارگل شامل گل گاوزبان، گل بنفشه، گل ختمی و گل سرخ از دمنوش‌های قوی برای سرماخوردگی هستند.

این دم نوش برای  سوزش چشم و آبریزش، خشکی بینی، گلودرد و بدن درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهناز مردانی؛ متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان