آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار ویژه » تازه ترین اخبار » شهری » گردشگری » گزارش
کد خبر : 5857
شنبه - ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲

تحول در حمل و نقل نوین شهری و مخالفت شهرداری خرم‌آباد با شرکت‌های غیربومی

ظهور تاکسی‌های اینترنتی در حمل‌ونقل شهری تحولی در این حوزه ایجاد کرده و در عین حال که بسیاری آن را طرحی خوب و مناسب می‌دانند، به عقیده شهرداری خرم‌آباد فعالیت شرکت‌های غیربومی در این زمینه غیرمجاز است.

تحول در حمل و نقل نوین شهری و مخالفت شهرداری خرم‌آباد با شرکت‌های غیربومی

ب دو سالی است که اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل با نام‌های مختلفی  در شهرهای کشورمان آغاز به کار کرده و با استقبال عموم و رضایت راننده‌ها نیز مواجه شده‌اند، اما اگر بخواهیم نقطه شروع تاکسی‌های اینترنتی در دنیا را بیابیم باید به سا ل ۲۰۰۹ و به شهر کالیفرنیا برویم که ایده جدیدی توسط گرت کمپ معرفی شد که باعث ایجاد انقلابی بزرگ در سیستم حمل‌و نقل دنیا گردید.

سال ۹۳ اولین سرویس حمل‌و نقل آنلاین در ایران اغازبه‌کار کرد که طی چهار سال اخیر تعداد این شرکت‌ها افزایش چشمگیری در نقاط مختلف کشور داشته‌اند، در همان روزهای ابتدایی فعالیت‌ این شرکت‌ها، رانندگان ناوگان تاکسیرانی و آژانس‌ها به مخالفت با فعالیت این شرکت‌ها پرداختند که این امر بر اساس تجارب سایر کشورها قابل پیش‌بینی بود، اما تاکسی‌های اینترنتی با تاکید بر نرخ کمتر کرایه در رقابت با سایر وسایل حمل‌و نقل توانستند قشر عظیمی از جامعه را به خود جذب کنند.

حضور تاکسی‌های اینترنتی در کشور باعث ایجاد فضای رقابتی درحمل‌و نقل شهری شد به طوریکه بعد از آغاز به کار این شرکت‌ها در کشور، تاکسی‌ها و آژانس‌ها نسبت به کاهش نرخ  کرایه خود اقدام کردند که همین سبب امر سبب شد فعالیت حمل‌ونقل در فضایی رقابتی منجر به جلب رضایت مشتری شود.

مدتی است که در استان لرستان نیز تاکسی‌های اینترنتی با برندهای مختلفی آغاز به کار کرده‌اند. در این گزارش به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های این سیستم نوین حمل‌ونقل در استان می‌پردازیم.

نبود سازوکار در جذب راننده مهمترین معضل شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی

رضا خورشیدوند شهروند خرم‌آبادی در مورد مزایای تاکسی‌های اینترنتی گفت: از مزایای تاکسی‌های اینترنتی می‌توان به سرعت یافتن سرویس دهی، قیمت کمتر، شناخت مشخصات راننده و آگاهی از جزئیات سفر اشاره کرد.

وی به معایب این شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: نبود راننده در نقاطی به غیر از مناطق کلیدی شهر، سهولت عضویت رانندگان در این شرکت‌ها که باعث کاهش اعتماد عمومی مردم شده و اینترنتی بودن خدمات آن‌ها نیز برای قشر عظیمی از جامعه غیر قابل هضم است که رفع شدن این معایب سبب استقبال بیشتر مردم از این سیستم نوین خواهد شد.

شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی مجوزی از شهرداری ندارند

در همین راستا محمد فتحی بیرانوند رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیان کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل آنلاینی که در شهر خرم‌آباد فعالیت می‌کنند، هیچگونه مجوزی از شهرداری خرم‌آباد کسب نکرده‌اند و مجموعه شهرداری برای برخورد با این شرکت‌ها اقدامات قضایی نیز انجام داده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل آنلاین برای شروع فعالیت در هر شهری باید از مجموعه شهرداری آن مجوز دریافت کنند، افزود: شرکت‌هایی که در لرستان فعالیت‌ می‌کنند با توجه به اینکه قبلا مجوزهایی در پایتخت کشور کسب کرده‌اند دیگر اقدام به کسب مجوز از شهرداری‌های استان نمی‌کنند، که این امر طبق لفظ صریح قانون جرم محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد اظهار کرد: سه شرکت حمل‌ونقل اینترنتی اسنپ، ماکسیم و جابه‌جا در شهر خرم‌آباد بدون داشتن مجوز و بررسی سوابق اقدام به جذب راننده در خیابان‌های شهر می‌کنند که همین امر منشاء بسیاری از مشکلاتی است که در آینده‌ای نزدیک خود را نشان خواهند داد.

فتحی با بیان اینکه سیستم حمل‌ونقل اینترنتی در دنیای امروز یک ضرورت برای شهرها محسوب می‌شود، اظهار کرد: شهرداری خرم‌آباد اقداماتی برای تشکیل شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی انجام داده و به دنبال دریافت مجوزهای رسمی خود است که به‌زودی این شرکت‌های بومی بدون هیچگونه وابستگی با خارج از کشور در استان لرستان آغاز به کار خواهند کرد.

پایین بودن نرخ شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی

در همین راستا مسئول یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: این شرکت فعالیت خود را در سال ۹۶ در شهر بروجرد آغاز کرد، که با استقبال خوب مردم این شهر مواجه شد، این شرکت از وزارت صنعت‌،معدن و تجارت و اماکن کشور مجوزهای لازم برای فعالیت کسب کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵۰ راننده عضو این شرکت هستند، افزود: تمامی رانندگان فعال در این شرکت با انجام مصاحبه و ارائه مدرک عدم اعتیاد و سو پیشینه کیفری انتخاب می‌شوند و علاوه بر آن سازمان اماکن کشور به صورت مستقیم بر رانندگان این شرکت نظارت دارند.

یاسین هرمزی‌نژاد اظهار کرد: شرکتی که در آن فعالیت می‌کند بزرگترین ناوگان حمل‌ونقل شهری را در لرستان در اختیار دارد و روزانه بیش از چهار هزار سفر در سامانه این شرکت ثبت می‌شود.

مسئول یکی از این شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی تصریح کرد: هنگامی که کار خود را در شهر بروجرد آغاز کردیم در جلسه شورای شهر ۹ نفر از اعضای این شورا به طرح آغاز به کار این شرکت رای مثبت دادند، و این در حالی است که طبق دستور العمل‌های سازمانی و کشوری برای فعالیت در شهرها نیازمند دریافت مجوز از شهرداری نیستیم و در شکایت‌هایی که توسط شهرداری از شرکت ما صورت گرفته قانون به نفع شرکت رای صادر نموده است.

وی به بررسی علل کرایه کمتر شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی اشاره کرد و ادامه داد:کرایه برخی از این شرکت‌ها ۳۰ درصد کمتر از آژانس‌ها بوده که علت اصلی آن پیدا کردن مسافر در هر نقطه و خالی برنگشتن این ماشین‌ها است.

انتهای پیام/

گزارش از محمد عبداله‌زاد