آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » تازه ترین اخبار » خبر مهم
کد خبر : 5788
پنجشنبه - ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴

ورود دادستانی به کوتاهی‌های مدیران اجرایی/ فعالان اقتصادی FATF را مثبت تلقی کردند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مغایرت مجمع تشخیص مصلحت نظام با این لوایح شان قانونی ندارد یعنی مجمع نمی‌تواند مصوبه مجلس را مغایرت داده و به مجلس بازگرداند.

به گزارش وارک نیوز، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ظهر امروز در نشست با فعالان اقتصادی لرستان اظهار کرد: برای اینکه مشکلات برجام برای حوزه مقابله با تامین مالی تروریسم به وجود نیاید کمیسیون امنیت ملی مامور شد که قبل از ارائه طرح در صحن علنی مجلس، جلسه‌ای غیرعلنی را برگزار نماید.

وی خاطرنشان کرد: در اجلاسیه سوم اعتقاد بر این است که در زمان جنگ اقتصادی بایستی از مشکلات بخش اقتصادی کشور آگاه بود، به همین منظور نخستین جلسه کمیسیون امنیت ملی را در اتاق ایران با حضور نمایندگان استانی برگزار کردیم.

ایران از نظر اقتصادی از رقبای خود عقب افتاده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به برگزاری جلسه با فعالان اقتصادی طی هر سفر استانی اشاره کرد و افزود: در قانون برنامه ششم مسوولیتی برای وزارت امور خارجه تحت‌عنوان پیش‌قراول مناسبات اقتصاد خارجی تعریف شده که می‌توان بازندگی جمهوری اسلامی در مناسبت‌های خارجی را در ندیدن این عرصه عنوان کرد.

فلاحت‌پیشه بیان داشت: ایران از نظر اقتصادی از رقبای خود عقب افتاده است، به طور نمونه یکی از رقبای ما ترکیه بوده که ۲۲ رایزن اقتصادی در سفارت خود در عراق دارد، حال اینکه ایران یک رایزن دارد.

وی ضمن انتقاد از فعال نبودن در حوزه اقتصاد خارجی بیان داشت: در نامه‌ای که به وزارت خارجه نوشته شد، تاکید بسیاری بر انتخاب رایزن‌های اقتصادی از اتاق بازرگانی و نه ستادهای انتخاباتی افراد گردید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: فعالان اقتصادی گلایه به‌حقی دارند؛ اینکه در چالش‌های سیاسی نقشی نداشته اما در شرایط بهبود از بخش اقتصادی انتظار کمک هست.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه از بخشی که انتظار کمک داریم بایستی مشکلات آن‌ها را نیز بدانیم، گفت: وقتی تمام کسانی که کیان اقتصادی کشور را در دست دارند در مورد لوایح چهارگانه یک حرفی می‌زنند مجبور نیستیم که به پیامک‌های ناشناس توجه کنیم.

دنیا آمریکا نبوده و آمریکا نیز ترامپ نیست/ چراغ سبز تصمیم‌گیران سوئیفت به ایران پس از تصویب

وی تصریح کرد: دنیا آمریکا نبوده و آمریکا نیز ترامپ نیست، در شورای امنیت خانم «نیکی هیلی» به دلیل اینکه باعث رسوایی سیاست خارجه آمریکا شده بود کنار زده شد و درحالی که قرار به محاکمه ایران بود اما محاکمه آمریکا شکل گرفت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ۱۲ گزارش آژانس بین‌الملل مبنی بر سلامت برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: ایران رای بسیار ارزنده‌ای در لاهه گرفت که البته می‌توانیم رای‌های دیگر نیز بگیریم.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: بعد از تصویب CFT در مجلس، بسیاری از موسسات آمریکایی که تصمیم‌گیران سوئیفت نیز بوده، بیان داشتند که ایران کشوری است که به دنیا چراغ مشارکت نشان داده و لذا باید راه را برای آن باز کرد.

وی با اشاره به حضور ۲۸ سفیر اتحادیه اروپا در کمیسیون امنیت ملی ایران جهت برنامه‌ریزی برای انجام کار در شرایطی که آمریکا علیه ما است، یادآور شد: متاسفانه در رسانه ملی این موضوع نادیده گرفته شد.

ورود دادستانی به کوتاهی‌های مدیران اجرایی/ فعالان اقتصادی FATF را مثبت تلقی کردند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: یکی از تصمیم‌های اخیر سران سه قوه این بود که اگر در حوزه اجرایی و در شرایط اقتصادی امروز، کسی کوتاهی کرد مدعی‌العموم یا دادستان بایستی ورود یابد.

فلاحت‌پیشه در خصوص سرنوشت برخی لوایح حساس از جمله FATF در مجلس بیان داشت: دو لایحه از FATF یعنی مقابله با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریست داخلی است و مقابله با جرائم سازمان یافته و مقابله با تامین مالی تروریست دو کنوانسیون خارجی آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: مغایرت مجمع تشخیص مصلحت نظام با این لوایح شان قانونی ندارد یعنی مجمع نمی‌تواند مصوبه مجلس را مغایرت داده و به مجلس بازگرداند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه لایحه داخلی مقابله با تامین مالی تروریست تصویب شده است، افزود: تنها مغایرت‌هایی از طریق شورای نگهبان اعلام شود کمیسیون آن‌ها را بررسی می‌کند.

فلاحت‌پیشه بیان داشت: افراد فعال در حوزه‌های بانکی، تجاری و اقتصادی FATF را مثبت تلقی کردند، ضمن اینکه مجلس نیز کار خود را در این مورد به خوبی انجام داده است.

لزوم کنار زدن تابوها و جزمیت‌ها در کشور/ راه انتحار را نرفته‌ایم

وی با بیان اینکه حوزه عمومی کشور پر از تابوها و جزمیت‌ها است، گفت: لذا بایستی برای انجام کارهای اساسی این تابوها و جزمیت‌ها را کنار زد تا اثری بر روی اقتصاد نگذارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در مجلس، اتاق ایران جایگاه تصمیم‌گیری دارد ضمن اینکه سعی بر تقویت این جایگاه داریم.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: خوش‌بینم به اینکه راه انتحار را نرفته‌ایم و با یک سری اصلاحات داخلی می‌توانیم دوران تحریم را پشت سر نهیم.