آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » تازه ترین اخبار » خبر مهم
کد خبر : 5776
پنجشنبه - ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴

فرش لرستان صاحب نقشه شد+ تصاویر

معاون صنعت،معدن و تجارت لرستان گفت: فرش این استان پس از سال‌ها صاحب نقشه شد.

فرش لرستان صاحب نقشه شد+ تصاویر

محمد اصل مرزی بیان کرد:بر اساس برنامه ششم توسعه وزارت صنعت،معدن و تجارت مکلف به توسعه تولید فرش دستی در سراسر کشور بوده که استان لرستان نیز از این موضوع مستثنی نیست و مجموعه صنعت و معدن لرستان طی سال‌های اخیر در راستای توسعه و رفع موانع تولید فرش دستی در استان اقدامات خوبی انجام داده است.

وی با بیان اینکه فرش محدوده جغرفیایی لرستان ثبت جهانی شده و مراحل ثبت معنوی نقشه‌ی فرش لری در وزارت ارشاد در مراحل پایانی خود قرار دارد  افزود: پیشتر مهمترین مشکل فرش لرستان نبود نقشه برای بافندگی بود چراکه در گذشته زنان این منطقه نقشه‌ها را بر اساس تجربه یاد می‌گرفتند و آن را روی کاغذ اجرا نمی‌کردند.

معاون فرش دست بافت سازمان صنعت،معدن و تجارت لرستان اظهار کرد:برای حل این مشکل سال گذشته طی یک مناقصه یک شرکت خصوصی با هزینه ۱۰۰ میلیون تومان وظیفه کشیدن نقشه‌های فرش لری را بر عهده گرفت که پس از مدتی توانست در راستای احیای فرش لری پنج نقشه برای فرش دستبافت لرستان تهیه کند.

به گفته وی طراح اصلی این نقشه‌ها خانم رضوان هخامنش یکی از فارغ التحصیلان طراحی فرش بوده که اهل اصالتا لرستانی است.

اصل مرزی با بیان اینکه فرش بافان لرستانی در گذشته به علت نبود نقشه طرحه‌ای سنتی سایر استان‌ها را می‌بافتند و هنر زیبای لرستان به کام سایر استان‌ها به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شد، تصریح کرد: بیش از ۲۵۰ نسخه از این طرح‌ها به صورت فایل فشرده در اختیار فرش‌بافان لرستانی قرار گرفته که از امروز به بعد هنر خود را با نام لرستان به سایر نقاط دنیا صادر کنند.

وی یادآور شد: با توجه به نقشه راحت و هزینه پایین خرید مواد اولیه این نوع فرش، بدون شک مشتریان زیادی در کشور و خارج برای آن پیدا خواهد شد کما اینکه تا به امروز چند تن از بازرگان بزرگ فرش ایران از این طرح استقبال کرده‌اند.

به نقل از فارس

انتهای پیام/