آخرین اخبار » اخبار » اخبار ویژه » پیشنهاد سردبیر » تازه ترین اخبار » گفت و گو
کد خبر : 5748
دوشنبه - ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

بررسی التهابات اخیر بازار ارز و وضعیت اقتصاد ایران/ تحریم‌های جدید چه تاثیری بر بازار ارز می‌گذارد؟

به اعتقاد یکی از اساتید دانشگاه لرستان و کارشناسان حوزه اقتصادی اگر تمام احزاب سیاسی و مردم عزیز کشورمان با یکدیگر متحد بوده و رفتاری عقلایی داشته باشند نرخ ارز بعد از تحریم‌های آبان نیز تاثیر به سزایی بر اقتصاد کشور نخواهد داشتو اقتصاد ایران می‌تواند مسیر رو به رشدی داشته باشد.

بررسی التهابات اخیر بازار ارز و وضعیت اقتصاد ایران/ تحریم‌های جدید چه تاثیری بر بازار ارز می‌گذارد؟
، بهمن ماه سال گذشته رئیس جمهور  در برنامه‌ای تلوزیونی به مردم وعده کاهش قیمت ارز را داد اما بعد از ۸ ماه از آن سخنرانی دلار از قیمت چهارهزار و ۲۰۰ تومان به بیش از ۱۸ هزار تومان رسید.

بعد از افزایش چهاربرابری نرخ دلار در بازار آزاد تمام کالاها از اقلام مصرفی زندگی روزانه گرفته تا ماشین آلات،مسکن و حتی کالاهای لوکس نیز با رشد چشم‌گیر قیمت مواجهه شدند.

روند افزایش قیمت دلار و طلا در کشور ادامه داشت تا اینکه در اواسط هفته‌ گذشته نرخ دلار از بیش از ۱۸ هزار تومان به کانال ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان وارد شد و سکه نیز با افت چشمگیر قیمت مواجهه شد.

برای برسی علل افزایش و کاهش نرخ ارز و طلا در کشور و بررسی تاثیرات آن بر اقتصاد کشور گفت‌وگویی با دکتر محمد علیزاده عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه لرستان ترتیب داده‌ایم که شرح آن در ‌ذیل آمده است.

علل افزایش قیمت دلار در کشور چیست؟

افزایش قیمت دلار در کشور علل متفاوتی داشته اما اگر بخواهیم به تاثیرگذارترین آنان اشاره کنیم بدون شک رفتار شتاب‌زده مردم در بحث خرید کالا، بی‌تدبیری‌هایی که طی هشت ماه اخیر در بانک مرکزی صورت گرفته و عوامل بیرونی مانند تحریم‌های بین المللی را می‌توان نام برد.

چه ارتباطی بین افزایش نرخ ارز و اقتصاد یک کشور وجود دارد؟

اقتصاد هر کشوری به عوامل مختلفی بستگی دارد و معمولا با یک سری معیارهای خاص اقتصاد جامعه را می‌سنجند؛ یکی از این معیارها نرخ ارزهای خارجی در هر کشوری است به طوریکه اگر یک کشور دارای رشد اقتصادی مناسب،تورم پایین و در حالت کلی اگر شاخص‌های کلان اقتصادی یک کشور شرایط مناسبی داشته باشند نرخ ارزهای خارجی در آن کشور کاهش می‌یابد.

آیا ظرفیت اقتصادی کشور ایران دلار ۱۸ هزار تومان است؟

برای تعیین نرخ واقعی ارز در هر کشوری نظر اقتصاددانان عددهای متغایری بوده اما این نرخ‌ها در یک محدوده نزدیک به هم قرار می‌گیرند به طور مثال اقتصادادنان معتقدند قیمت دلار در ایران نه چهار هزار تومان بوده و نه ۱۸ هزار تومان بلکه بین هفت تا ۹ هزار تومان می‌تواند باشد اما متاسفانه طی ماه‌های اخیر عده‌ای متخصص یا غیرمتخصص بعد از تهدیدهای آمریکا قیمت دلار در کشور را تا ۴۰ هزار تومان نیز پیش بینی می‌کردند که همین پیش بینی‌ها باعث ایجاد جو روانی در کشور و هجوم مردم به بازار خرید ارز شد و همین عامل باعث افزایش قیمت دلار در کشور شد.

افزایش قیمت دلار چه تاثیری بر معیشت مردم دارد؟

متاسفانه با افزایش قیمت دلار بسیاری از مردم دارایی‌های خود را فروختند و سرمایه خود را وارد بازار ارز و سکه کردند که این حرکت باعث لجام گسیختگی بیشتر دلار در بازار شد و با افزایش نرخ ارز متاسفانه افراد سودجو قیت کالاهایی را که اصلا ارتباطی با واردات نداشته بیش از ۳ برابر افزایش می‎‌دهند که این مسئله باعث ایجاد فشار اقتصادی به مردم می‌شود.

چه عواملی باعث کاهش قیمت دلار شد؟

خوشبختانه با تغییر مدیریت بانک مرکزی سیاست‌های غلط این نهاد اصلاح شد و همین تغییر سیاست‌ها یکی از علل کاهش قیمت دلار بود البته عوامل دیگری مانند اعلام حمایت کشورهای دنیا از ایران در مقابله با آمریکا، پیروزی در دادگاه لاهه و علاوه بر آنان برخورد قاطع قوه قضاییه با عواملی که باعث نابسامانی در اقتصاد کشور شدند از عوامل اصلی این کاهش قیمت‌ها بود.

آیا این کاهش قیمت واقعی بوده و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

مردم ما باید بدانند قیمت بیش از ۱۰ هزار تومانی ارز در کشور حقیقی نبوده بلکه در اثر تاثیرات روانی بر بازار ایجاد می‌شود و دولت با با نظارت و تدوین سیاست‌های مناسب ارزی و دستگاه قضایی با برخورد قاطع با اخلال گران این حوزه می‌توانند بازار را اداره کنند. نرخ ارز امروز وارد کانال ۱۲ هزار تومان و کمتر از آن شد و احتمالا طی چند روز آینده  به زیر ۱۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

تحریم‌های جدید چقدر بر بازار داخل تاثیر می‌گذارد؟

طی روزهای اخیر خبرهای خوبی از کشورهای خریدار نفت ایران به گوش می‌رسد و همه‌ آن‌ها خواهان ادامه خرید نفت ایران حتی هنگام وضع تحریم‌ها هستند در کنار آن اگر تمام احزاب سیاسی و مردم عزیز کشورمان با یکدیگر متحد بوده و رفتاری عقلایی داشته باشند نرخ ارز بعد از تحریم‌های آبان نیز تاثیر به سزایی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت و اقتصاد ایران می‌تواند مسیر رو به رشدی داشته باشد.

راهکار شما برای درمان اقتصاد بیمار کشور در بلند مدت چیست؟

تنها راه درمان اقتصاد بیمار کشور رهایی از اقتصاد نفتی بوده زیرا این نوع اقتصاد فساد و بزرگ شدن دولت را منجر می‌شود و از این عامل مهمتر برای نجات اقتصاد کشور می‌توان فرهنگ‌سازی برای مردم در حوزه اقتصاد را ایجاد کرد.

به نقل از فارس

انتهای پیام/

گفتگو از محمد عبداله‌زاده