آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار ویژه » تازه ترین اخبار » خبر مهم
کد خبر : 5678
یکشنبه - ۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲

ترامپ از کارزار اقتصادی علیه ایران جواب نمی‎گیرد/مردم احتکار خانگی را کنار بگذارند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ترامپ از کارزار اقتصادی که علیه کشور ایران به راه انداخته جواب نمی‎گیرد.

علاءالدین بروجردی ، در پاسخ به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل مبنی بر به راه انداختن کارزار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ترامپ در این کارزار جواب نمی‌گیرد، چرا که همه با این کارزار مخالفند.

وی با اشاره به اینکه دعوای رئیس جمهور آمریکا نه تنها با ایران که با کشورهای دیگری نیز است، عنوان کرد: این در حالی است که سران کشورهای جهان در سازمان ملل ادبیات و سخنان ترامپ را به سخره گرفته و در مقابل از سخنرانی منطقی رئیس جمهور کشورمان تجلیل کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار رئیس جمهور کشورمان با سران کشورهای اروپایی در جریان سفر به نیویورک اظهار کرد: از سویی در این سفر وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با هم موضع‌گیری مشترکی را اعلام کرده‌اند.

بروجردی تاکید کرد: البته اروپایی‌ها باید در کنار ادبیاتی که قابل قبول است، جرأت لازم را به خرج داده و به تعهدات خود در برجام عمل کنند که ما از این مرحله عبور کنیم.

وی تصریح کرد: از سویی آمریکایی‌ها از مواضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند، آن‌ها معتقد بودند که فروش و صادرات نفت ایران باید به صفر برسد که نخواهد رسید، با همه این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که از این گذرگاه و مرحله با موفقیت عبور خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی البته در ادامه از فضای روانی حاکم بر کشور انتقاد و خاطرنشان کرد: فضای روانی حاکم بر جامعه فضای متناسب با شرایط جنگ اقتصادی نیست که به اصلاح این وضعیت کمک کند، به طور مثال افزایش افسار گسیخته قیمت دلار و به راه افتادن مسابقه برای خرید آن از نمونه‎ اشکالات اساسی فرهنگی خودمان است.

بروجردی ادامه داد: مقادیر بسیار عظیمی از واردات در گمرک‎های کشور انبار شده و از سوی دیگر برخی‌ها اقدام به احتکار کالاها می‎کنند، حال آنکه این نگاه، نگاه مبتنی بر منافع ملی ما نیست.

وی تاکید کرد: اکنون در مصاف و جنگ با دشمن قرار داریم، اما این بار صحنه کارزار نظامی نبوده بلکه اقتصادی است و در چنین شرایطی باید مجموعه برخورد و عملکردمان به گونه‎ای باشد که صف واحدی در برابر دشمن در کشور تشکیل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از سویی علاوه بر ایفای نقش نظارتی ارگان‌های دولتی، مردم نیز باید نقش خود را در این میان ایفا کنند و اینگونه نباشد که با خرید بیش از نیاز مصرف و به اصطلاح احتکار خانگی فضای روانی جامعه را دچار التهاب کنند، همانگونه که خرید بی‎رویه و نامعقول موجب افزایش چند برابری قیمت دلار شد.

بروجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تصمیم نمایندگان مجلس در تغییر وزرا چه اندازه می‌تواند به بهبود فضای اقتصادی در کشور کمک کند، بیان کرد: به عنوان نمایندگان ملت باید نارضایتی افکار عمومی از عملکرد دولت را به گونه‎ای ظهور و بروز دهیم.

وی عنوان کرد: آنگاه که وزارتخانه‌ای به وظایف خود عمل نکند، طبیعتأ با استفاده از ابزارهای نظارتی مانند تذکر، سوال و استیضاح دولت احساس می‌کند که مسئله بسیار جدی است و آن را جدی می‌گیرد، همچنانی که مسائل اقتصادی حقیقتأ جدی هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید هر چه سریعتر وزیر جایگزین را برای وزارت اقتصاد معرفی کند، تا با رأی مجلس این وزارتخانه از حالت سرپرستی خارج شود.

به نقل از فارس

انتهای پیام/