آخرین اخبار » اجتماعی » تازه ترین اخبار » خبر مهم » فرهنگی » گزارش » گفت و گو
کد خبر : 5658
شنبه - ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴

رزمنده‌ای که عمرش را جهاد در راه سازندگی گذاشت/ روایت شهیدی که برای حضور در خط مقدم نذر کرد

 سید نصیرالدین چراغی سال ۱۳۳۶ در شهرستان خرم‌آباد متولد شد. در دوران جوانی به مبارزه با رژیم شاه پرداخت و با پیروزی انقلاب اسلامی صحنه جهاد را ترک نکرد، بلکه با دوستانش به مناطق محروم استان برای کمک‌رسانی به مردم  مناطق محروم رفت و وقتی امام خمینی در تاریخ ۲۸ خرداد سال ۵۸ فرمان تاسیس […]

رزمنده‌ای که عمرش را جهاد در راه سازندگی گذاشت/ روایت شهیدی که برای حضور در خط مقدم نذر کرد

 سید نصیرالدین چراغی سال ۱۳۳۶ در شهرستان خرم‌آباد متولد شد.
در دوران جوانی به مبارزه با رژیم شاه پرداخت و با پیروزی انقلاب اسلامی صحنه جهاد را ترک نکرد، بلکه با دوستانش به مناطق محروم استان برای کمک‌رسانی به مردم  مناطق محروم رفت و وقتی امام خمینی در تاریخ ۲۸ خرداد سال ۵۸ فرمان تاسیس جهادسازندگی را داد یکی از اعضای شورای جهادسازندگی لرستان شد.

با آغاز جنگ تحمیلی به عنوان مسئول جنگ جهادسازندگی لرستان انتخاب شد و در طول دفاع مقدس از خود رشادت‌ها و ایثارهایی فراوانی به نمایش گذاشت.

امروز با گذشت بیش از ۳۰ سال از اتمام جنگ، سید نصیرالدین چراغی بعد از عمری تلاش در جهاد سازندگی بازنشسته شده اما با توجه به عشق و علاقه ای به ایثارگران جنگ دارد در یک شرکت خصوصی که هدف آن حل مشکلات ایثارگران بوده در تهران مشغول فعالیت است.
به مناسبت هفته دفاع مقدس گفتگویی با مسئول جنگ جهادسازندگی لرستان انجام داده‌ایم که امید است در این مصاحبه تصویری کوچک از شرایط دوران دفاع مقدس را به نمایش بگذاریم.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جوانان انقلابی  به چه کارهایی مشغول شدند؟

 زمانی که انقلاب به پیروزی رسید جوانان انقلابی با توجه به نیاز آن روزها به دو گروه تقسیم شدند؛عده‌ای به مبارزه با گروه‌های ضد انقلاب پرداختند و سایرین به صورت کاملا خودجوش به مناطق روستایی و مناطق محروم رفته و برای روستاییان و عشایری که از نیازهای اساسی زندگی برخوردار نبودند فعالیت‌های بهداشتی و عمرانی مانند ساخت حمام ،مدرسه ،مسجد ،تامین آب آشامیدنی و  برق رسانی انجام دادند.

بعد از فرمان امام مبنی بر شکل گیری جهادسازندگی فعالیت‌های محرومیت زدایی جوانان انقلابی ساز و کاری تخصصی‌تر گرفت و با برنامه‌ریزی و نظم بیشتری انجام می‌شد؛ به عبارتی می‌توان گفت جهادسازندگی در آن روزها به جز حوزه وزارت خارجه و نفت در تمام عرصه‌های کشور به فعالیت می‌پرداختند.

جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس به چه فعالیت‌هایی مشغول بود؟

با شروع جنگ تحمیلی حوزه کاری جهادسازندگی گستردگی فراوانی یافت  اما با توجه به هدف اصلی تاسیس این سازمان  که فعالیت‌های عمرانی، بهداشتی و فرهنگی در مناطق روستایی و محروم بوده این اقدامات در طول جنگ تحمیلی نیز با تلاش بیشتری ادامه داشت.

در اوایل جنگ سازمان جهاد سازندگی به فعالیت‌هایی مانند ساماندهی نیروهای مردمی،تامین و انتقال تدارکات جنگی و علاوه بر آن نگهداری و تعمیرات این وسائل می‌پرداخت.

با گذشت چند ماه از جنگ حضور فیزیکی جهاد سازندگی در مناطق جنگی آغاز شد و این نهاد به ساخت جاده و سنگر قبل و همزمان با انجام عملیات‌ها می‌پرداخت.

مهمترین فعالیت‌هایی که جهادسازندگی لرستان در طول جنگ انجام داده را بیان کنید؟

 جهادسازندگی لرستان در اواسط سال ۶۰ وارد فعالیت‌های مهندسی جنگ شد و در این زمینه اقدامات فراوانی انجام داد که می‌توان در این راستا به عملیات‌هایی مانند ولفجر۱۰،فتح مهران ،ولفجر مقدماتی و فتح المبین اشاره کرد چنانکه در این عملیات‌ها جهادسازندگی استان یکی از گردان‌های مهندسی بوده که در کنار سایر گردان٬های مهندسی به پل‌سازی ساخت جاده و ایجاد سنگر پرداخت.

یکی از مهمترین وظایفی که جهاد سازندگی در دوران جنگ انجام داده اما متاسفانه به آن اشاره‌ای نشده بحث سنگرسازی در شهرها در راستای مقابله با حملات موشکی و هوایی دشمن صورت گرفت؛به طور مثال در طول جنگ تمام ۱۴ شهر لرستان توسط دشمن بمباران شده‌اند که برای کاهش آسیب‌های جانی ناشی از این حملات فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه سنگر سازی در شهرها صورت گرفت.

 جهاد سازندگی لرستان در سال‌های ابتدایی جنگ تا اواسط سال ۶۴ در مناطق جنوبی کشور حضور فعالی داشت اما بعد از این تاریخ به مناطق غربی مانند شاخ شمیران که مشرف بر عراق بوده انتقال یافت در این حین در عملیات‌هایی که در جنوب نیز انجام می‌شد نیز حضور موثر داشت.

به یادماندنی ترین خاطراتی که از عملیات‌های دوران دفاع مقدس دارید را بیان کنین؟

مقر عملیاتی جهادسازندگی لرستان نزدیک محل حمله منافقان وطن فروش بود؛ آن‌ها طی عملیات مرصاد با حمل کردن پرچم ایران با سرعت زیادی به سمت پل ذهاب در حرکت بودند و  اطلاعاتی نیز  از عملیات آن‌ها کسب نشده بود.
نیروهای جهادسازندگی لرستان از این نقشه خائنانه آگاهی یافتند و با کمترین امکانات به مقابله به آن‌ها پرداخته و توانستند آن‌ها را تا زمان حضور نیرهای نظامی معطل کنند در این حادثه بیش از ۱۱ نفر از شیرمردان جهاد سازندگی لرستان به درجه رفیع شهادت دست یافتند.

یکی دیگر از عملیات‌هایی که رشادت و دلاوری نیروهای جهادسازندگی لرستان را شاهد بوده عملیات والفجر مقدماتی است؛ شب عملیات رانندگان ماشین‌های سنگین برای توجیح به اتاق جنگ آمدند در آن شب جز نورانیت و اخلاص در چهره رزمندگان چیزی مشاهده نکردم.

صبح عملیات رزمندگان با اخلاص و شجاعتی مثال زدنی با آن که زیر آتش توپخانه دشمن قرار داشتند توانستند کانال‌هایی که دشمن برای جلوگیری از حرکت نیروها ایرانی حفر کرده بود را با ایجاد معبرهایی باز کنند.

خاطره‌ای از یکی از شهدای جهادسازندگی برایمان ذکر کنید؟

شهید اتابک زعفرانی یکی از نیروهای جهادسازندگی بود که با توجه به اعتمادی که به او داشتم وی را مسئول رسیدگی به خانواده‌های رزمندگان حاضر در میدان نبرد حق علیه باطل کردم که مسئولیتی بسی خطیر بود.

 او همیشه اصرار به حضور در خط مقدم داشتند اما من مخالفت می‌کردم؛ در  یکی از روزها بعد از اصرار فراوان با درخواستش مبنی بر حضور در مناطق عملیاتی موافقت کردم، بعد از دوماه حضور در جبهه هنگامی که نزد من آمد به نکته‌ای اشاره کرد که با گذشت چندین دهه از آن زمان هنوز در خاطر من مانده و آن این بود که  برای اینکه موافقت من را جهت حضور در جبهه‌ها به دست بیاورد سه روز روزه نذر کرده بود.

او دوباره به مناطق عملیاتی برگشت و بعد از مدتی به خیل شهدای مدافع وطن‌ودین پیوست در وصیتی که از او باقی مانده به این نکته اشاره کرده که هنگامی که به جبهه می‌روم همسرم حامله است و قرار است به زودی خانه‌ام را جابجا کنم اما همه‌ی این‌ها را به خداوند می‌سپارم و برای دفاع از دینم به میدان نبرد می‌روم.

سخن آخر…

مردم ایران به خوبی به یاد داشته باشند عاملی که باعث پیروزی کشورمان در جنگ تحمیلی شد قدرت نظامی نبوده زیرا تمام کشورهای دنیا عراق را از نظر تسلیحاتی و مالی حمایت می‌کردند اما عوامل اصلی پیروزی در جنگ را می‌توان حضور همه جانبه مردم در جنگ، رهبری عالم و فرزانه مانند حضرت امام(ره) و اخلاص رزمندگان اسلام برشمرد.

برای عبور از برهه حساس کنونی باید به مواردی که در بالا ذکر شد مورد توجه مسئولین و مردم قرار بگیرد.

 تجربه ثابت کرده که ایرانی در روزهای سخت همیشه سربلند و پیروز از مشکلات از صحنه خارج شده دشمنان این خاک بدانند این ملت روزهایی به مراتب سختر از امروز را نیز تجربه کرده و با فشارهای اقتصادی هرگز به نیت سوئی که برای ایران اسلامی داشته هرگز دست نخواهند یافت .

به نقل از فارس

انتهای پیام/