آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار ویژه » گزارش
کد خبر : 5636
چهارشنبه - ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

توقف مجموعه ورزشی «سبزی‌پرور» در ایستگاه بلاتکلیفی/ توپ در زمین راه و شهرسازی افتاد

طولانی شدم روند تکمیل مجموعه سبزی‌پرور موجب گلایه شهروندان شده و از طرفی با طولانی شدن روند تکمیل پروژه هزینه‌های آن نیز روز به روز در حال افزایش است.

مجموعه ورزشی سبزی پرور خرم‌آباد یکی از پروژه‌های ورزشی بوده که عملیات اجرایی آن بیش از یک دهه است آغاز شده اما تاکنون تکمیل نشده‌ و وجود فضای خالی و خاکی پروژه فضا و چشم انداز نامطلوبی در آن ایجاد کرده‌است.

هرچند مسئولان همواره از نبود اعتبار برای تکمیل پروژه‌های ورزشی سخن به میان می‌آورند اما باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهند که اگر اعتبار مورد نیاز پروژه‌ها در نظر گرفته نشده است چرا کلنگ ساخت آن بر زمین زده می‌شود و پس از گذشت سال‌ها همچنان بلاتکلیف است.

در حالی که گلدشت شرقی یکی از مناطق پرجمعیت مرکز استان است اما به دلایلی نسبت به ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در این منطقه توجه چندانی نشده و همین موضوع سبب شده جوانان، نوجوانان و حتی کودکان منطقه برای انجام فعالیت‌های ورزشی به مرکز و یا دیگر نقاط  شهر مراجعه کنند.

توزیع امکانات عادلانه نیست

یکی از شهروندان ساکن منطقه گلدشت شرقی می‌گوید: سال‌های متمادی است از کنار این مجموعه ورزشی عبور می‌کنیم اما تاکنون تکمیل نشده و این درحالی است که مردم جنوب شهر و گلدشت از توزیع عادلانه امکانات ورزشی محروم هستند.

« ایمان جافری» عنوان می‌کند: اماکن ورزشی از جمله زیرساخت‌هایی هستند که نقش مهمی در ایجاد انگیزه و نشاط بین جوانان و نوجوانان دارند آن هم در شرایطی که آسیب‌های اجتماعی متعددی جامعه را تهدید می‌کند؛ بنابراین نیاز است متولیان ورزشی نسبت به تکمیل پروژه‌های ورزشی اهتمام ورزند.

وی تاکید می‌کند: یکی از مطالبات جدی ساکنان منطقه گلدشت افتتاح این مجموعه ورزشی و همچنین توسعه اماکن ورزشی است؛ موضوعی که امیدواریم مورد توجه متولیان ورزش استان قرار بگیرد؛ چراکه نمی شود در منطقه‌ای با تراکم اماکن ورزشی مواجه باشیم و در منطقه‌ای دیگر امکانات و اماکن اندک باشد.

وضعیت مجموعه ورزشی سبزی پرور

رئیس دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان لرستان با اشاره به مساحت مجموعه سبزی پرور می‌گوید: مجموعه سبزی پرور حدود ده هکتار وسعت دارد که در حال حاضر دو سالن سرپوشیده آن تکمیل و افتتاح  شده و دوسالن سرپوشیده دیگر نیز در حال ساخت هستند که متولی آن‌ها اداره راه و شهرسازی است.

«سجاد فلاح نژاد» عنوان می‌کند: پیشرفت فیزیکی سالن‌ چند منظوره ۷۰ درصد و دیگری یعنی سالن پینگ پنگ کمتر از ۵۰ درصد است؛ یکی از پروژه‌ها پیمانکار دارد و تقریبا فعال بوده اما دیگری تعطیل است.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این دو سالن زمین گلف مجموعه نیز در حال حاضر توسط اداره کل ورزش و جوانان در حال ساخت است همچنین زمین فوتبال مجموعه نیز که ظرف سال‌های گذشته اجرا شده در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار خالی است، اما بنا داریم این پروژه را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا احیا شود.

کمبود اعتبار ؛ چالش جدی پروژه‌های ورزشی

این مسئول اداره کل ورزش و جوانان استان عمده‌ترین چالش پیش روی طولانی شدن این پروژه مباحث اعتباری عنوان می‌کند و می‌گوید: بدون شک مهمترین مانع پیش روی تکمیل پروژه سبزی پرور و دیگر پروژه‌های ورزشی نبود اعتباری است که باعث شده مدت زمان اجرای پروژه‌ها  طولانی شود.

به گفته فلاح نژاد طولانی شدن شدن پروژه‌ها باعث می‌شود هزینه تمام شده پروژه‌ها به نحو چشمگیری افزایش پیدا کند و از طرفی مدت‌ها امکان استفاده از این فضاهای ورزشی توسط مردم و علاقمندان فراهم نشود و چه بسا در این میان استعدادهایی نیز شکوفا نشوند.

وی ادامه می‌دهد: اما درخصوص اعتبار مورد نیاز باید گفت به دلیل اینکه پروژه‌های مختلفی در حال اجرا است نمی‌توان رقم خاصی را بیان کرد ضمن اینکه دو پروژه نیز توسط اداره کل راه و شهرسازی در حال ساخت هستند و اداره ورزش و جوانان بهره‌بردار است.

 پیشنهاد احداث سالن مسابقات ۵هزار نفری در مجموعه سبزی پرور

این مسئول اداره کل ورزش و جوانان در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌افزاید: یکی از مکان‌هایی که برای احداث سالن مسابقات ۵۰۰۰ هزار نفره خرم‌آباد مدنظر و اولویت ما بوده مجموعه سبزی پرور است که با توجه به مکاتبات و رایزنی‌های انجام شده در نهایت قرار است عملیات اجرایی آن طی سال آینده  آغاز شود.

فلاح نژاد معتقد است در صورت اجرایی شدن ساخت سالن مسابقات پنج هزار نفره خرم‌آباد با توجه به قابلیت میزبانی مسابقات ملی و حتی بین المللی توسط این سالن تاثیر مثبتی بر روی زندگی مردم این منطقه از شهر خواهد داشت.

به گفته وی  برای ساخت سالن اعتباری ۵۰ میلیارد تومانی نیاز است.

بلا تکلیفی پروژه‌های راه و شهرسازی

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان نیز در این راستا می‌گوید: مجموعه سبزی پرور مجموعه بزرگی است که علاوه بر زمین فوتبال سالن هایی مانند پینگ پنگ نیز در آن طراحی شده همچنین در فضای خالی آن باید طرح و برنامه‌هایی پیاده شود.

وی می‌افزاید: این مجموعه چهار سالن سرپوشیده دارد که در دو سالنی که ورزش و جوانان متولی بوده به بهره‌برداری رسیده‌اند اما دو سالن پینگ پنگ و سالن چند منظوره که مجری آن راه و شهرسازی است تاکنون تکمیل نشده‌اند.

«علی یاور عزیزپور» می‌افزاید: یکی از این پروژه‌ها ظرف چهارسال گذشته نه تنها پیشرفتی نداشته بلکه پسرفت هم داشته، به طوری که حتی برخی از مصالح آن نیز در حال افتادن است؛ سالن پینگ پنگ که پیشرفت مطلوبی داشته و اگر راه و شهرسازی اهتمام داشته باشند ممکن است دهه فجر امسال تکمیل شود.

وی ادامه می‌دهد: زمین گلف استاندارد مجموعه نیز در حال ساخت بوده که یکی از زمین‌های مجهز گلف کشور است همچنین کاشت زمین چمن در حال انجام است؛ در خصوص زمین فوتبال پروژه نیز در حال مذاکره با سرمایه‌گذار هستیم.

ضرورت تکمیل پروژه

عزیزپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ضرورت تکمیل مجموعه سبزی پرور می‌گوید: بخش قابل توجهی از جمعیت شهر در گلدشت متمرکز است به طوری که با تراکم جمعیت روبرو هستیم این درحالی است که ساخت و ساز ورزشی معدودی در این منطقه انجام شده و برمبنای جمعیت امکانات توزیع نشده، بنابراین نیاز است درمناطق پر جمعیت ساخت و سازهای ورزشی توسعه پیدا کند.

وی بیان می‌کند: گلدشت شرقی علاوه بر ظرفیت نیروی انسانی زمین ورزشی منطقه نیز پیش بینی شده بنابراین درصورتی که اماکن ورزشی منطقه توسعه پیدا کند سرانه ورزشی خرم‌آباد نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به اینکه میانگین سرانه فضای ورزشی خرم‌آباد پایین است، می‌گوید: سرانه فضای ورزشی خرم‌آباد ۵۶ سانتی متر است که از میانگین کشوری حدود ۲۰ سانتی متر فاصله دارد، اما تلاش می‌کنیم  سرانه توزیع را بر اساس جمعیت لحاظ کنیم منتها برای نتیجه گرفتن نیازمند اهتمام اداره راه و شهرسازی هستیم.

به گفته وی در دولت یازدهم سرانه فضای ورزشی استان حدود ۸ سانتی متر رشد کرد در این دوره نیز هدف افزایش سرانه ورزشی به ۶۴ سانتی متر است.

عمر طولانی پروژه‌های عمرانی

عزیزپور در خصوص علت عدم تکمیل پروژه‌های ورزشی نیز توضیح می‌دهد: واقعیت این است که پروژه‌های اعتباری تنها با پول پیشرفت می‌کنند؛ در گذشته اعتبارات عمرانی اندک بوده به همین دلیل پروژه‌ها طولانی می‌شد، البته در حال حاضر شرایط بهتر شده است.

این مسئول ادامه می‌دهد: یکی دیگر از نکاتی که باعث شده پروژه‌های ورزشی در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسند عدم تمایل اداره کل راه و شهرسازی برای تکمیل پروزه های ورزشی است؛ چنانکه به نظر می‌رسد تخصصشان راه سازی است و کمتر به ساخت و ساز اداری و ورزشی تمایل دارند و گواه این ادعا به طول انجامیدن پروژه‌های ورزشی است که راه و شهرسازی مجری بوده و در مواردی نیز هزینه‌هایی به اداره کل ورزش و جوانان تحمیل کرده است.

در هر حال به نظر می‌رسد تکمیل مجموعه سبزی پرور در راستای افزایش سرانه ورزشی و توزیع عادلانه امکانات ورزشی ضروری است بنابراین ضرورت دارد اقدامات لازم برای بهره‌برداری این مجموعه در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

به نقل از فارس

انتهای پیام/