آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار ویژه » اقتصادی » تازه ترین اخبار » خبر مهم
کد خبر : 5596
دوشنبه - ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹

مدرک فروشی باید متوقف شود/ تخصص،خصوصیات اخلاقی و دانش فنی ملاک استخدام‌ها باشد

رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: مدرک فروشی باید متوقف شده و تجربه، تخصص، دانش فنی، خلاقیت و خصوصیات اخلاقی اشخاص به جای مدارک دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد.

مدرک فروشی باید متوقف شود/ تخصص،خصوصیات اخلاقی و دانش فنی ملاک استخدام‌ها باشد

به گزارش وارک نیوز، جعفر بدری رییس کل دادگستری لرستان عصر امروز در جلسه با مدیر کل آموزش و پرورش که به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات عرصه تعلیم و تربیت و تبریک آغاز سال تحصیلی، گفت: آموزش کار ظریفی بوده و نیاز به برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری دارد.

وی با ذکر این موضوع که معلم نباید دغدغه تامین معاش داشته باشد، گفت: باید تلاش کرد تا نسلی که در معرض انواع خطر است را به جایگاهی مطلوب رساند.

رییس شورای قضایی استان لرستان در ادامه با اشاره به اینکه روش‌های آموزشی باید با پژوهش و تحقیق تغییر و بروز شود، گفت: قانون گرایی را باید در سیستم آموزش و پرورش به دانش آموزان تعلیم داد چرا که در سنین کم و مخصوصاً ابتدایی تفکرات مختلف در دانش آموزان نهادینه می‌شود.

وی در ادامه افزود: ثبات شغلی در آموزش و پرورش خیلی مهم است و این نهاد تاثیر گذار نباید عرصه جناح بازی و‌ مسایل سیاسی باشد، بلکه انتصابات باید بر اساس تخصص و شایستگی باشد.

بدری با اشاره به این مطلب که انجمن‌های اولیا و مربیان کمک شایانی به بحث تربیت کودکان و دانش آموزان می‌کند، گفت: پرونده شخصیتی دانش آموزان باید تشکیل شود تا مربیان پرورشی از اطلاعات و پیشینه شخصیتی دانش آموزان جهت کمک هر چه بهتر به او مطلع باشند.

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه در شرایط حاضر باید در دانش آموزان و دانشجویان ایجاد انگیزه کرد، گفت: ملاک استخدام در دستگاه‌ها و بخصوص آموزش پرورش باید تخصص باشد نه مدرک، و دولت باید در این حوزه تجدید نظر و تغییر رویه دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته با توجه به محدودیت‌هایی که در جذب متقاضیان ورود دانشگاه‌های دولتی وجود داشت، تاسیس دانشگاه‌های خصوصی مورد توجه و استقبال قرار گرفت و با تاسیس دانشگاه‌های خصوصی، امکان تحصیل برای بسیاری از علاقه‌مندان فراهم شد و درخواست و دریافت مجوز دانشگاه‌های خصوصی را روزبه‌روز افزایش داد و دانشگاه‌های خصوصی زیادی مجوز فعالیت دریافت کردند.

این مسوول ادامه داد: با استقبال متقاضیان ورود به تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های خصوصی یکی پس از دیگری فعال شدند و به تدریج بسیاری از سیاست‌مداران، متنفذان و بازنشستگان دولت به‌سمت تاسیس موسسات تحصیلی خصوصی روی آورده‌اند.

بدری گفت: اکنون در اکثر مراکز آموزش عالی تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علوم انسانی‌ از رونق  افتاده و فعالیت‌های آموزشی در دانشگاه ها حرفه‌ای نیست و می‌بینیم که دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقی وابسته به آنها قابلیت کارآفرینی، خلاقیت و توان اشتغال‌زایی را ندارند.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی قبل حدود پنج هزار نفر فقط در رشته حقوق در مراکز آموزش عالی لرستان مشغول تحصیل بوده‌اند، افزود: از آنجا که  هزینه تاسیس این رشته‌ها بسیار کمتر از سایر رشته‌ها بوده و دسترسی به اساتید این رشته‌ها آسانتر است، موج متقاضیان تحصیل‌ در رشته‌های علوم انسانی به‌خصوص در رشته‌های حقوق،‌ علوم سیاسی و مدیریت افزایش یاقته است.

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: با رشد روز افزون تعداد فارغ التحصیلان سالانه دانشگاه‌ها مشکل  جدی برای مسئله کار و اشتغال برای آنان ایجاد شده است که می‌بایست به این مقوله توجه کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: رقابت‌های ناسالمی برای جذب دانشجو در سال‌های اخیر شکل گرفته و کیفیت تحصیل را به شدت تحت تاثیر منفی قرار داده است به گونه‌ای که دانشجویان این مراکز خصوصی بدون گذراندن آزمون‌های علمی موفق به اخذ مدرک فار‌غ التحصیلی می‌شوند.

بدری ادامه داد: این قبیل مدارک نباید ملاک شایستگی برای استخدام باشد استخدام باید بر اساس لیاقت، شایستگی و با در نظر داشت عدالت و بدون هیچ گونه تبعیضی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: مدرک فروشی باید متوقف شده و تجربه، تخصص، دانش فنی، خلاقیت و خصوصیات اخلاقی اشخاص به جای مدارک دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد.

این مقام قضایی اظهار داشت: امروزه این راهبرد در کشورهای صنعتی نیز مورد استقبال قرار گرفته که به جای اهمیت دادن به مدارک دانشگاهی با انجام چند مرحله مصاحبه توانمندی‌های علمی شخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/