از میزان درآمد بابت مداحی در محرم تا چگونگی انتخاب به عنوان جانشین حاج حبیب نیکنام+ فیلم

حسین سهرابی یکی از مداحان شاخص شهر خرم‌آباد است که در گفت‌وگوی خودمانی با خبرنگار فارس به بیان مشکلات حوزه مداحی و ویژگی‌های ضروری برای یک مداح پرداخته و داستان ورود خود به این عرصه را شرح داده است.

به گزارش وارک نیوز و به نقل از فارس ، عشق و ارادتش به اهل‌بیت(ع) پای او را از همان دوران کودکی به مراسمات عزاداری سید وسرور شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) باز می‌کند و مداحی برای اهل بیت را در آغاز دوران نوجوانیش با هدایت و راهنمایی پیرغلام شاخص لرستان مرحوم حاج حبیب نیکنام شروع کرده و در کنار آن ذاکر برجسته اهل بیت کم کم رشد می‌کند تا اینکه بعد از مرگ حاج حبیب به عنوان مداح برای یکی از بزرگترین و قدیمی ترین هیئت‌های لرستان توسط بزرگان محله پشت بازار انتخاب می‌شود.

با انتخاب شدنش به عنوان مداح هیئت پشت بازار نوحه‌های خود را بر اساس سبک اصیل خرم‌آبادی که مرحوم حاج حبیب نیکنام آن را به مردم سراسر کشور شناخت، تنظیم می‌کند و امروز با گذشت بیش از ۱۵ سال از درگذشت ذاکر نامی لرستان هنوز مردم خرم‌آباد با شنیدن مداحی‌های شاگرد خلفش به عزاداری در ایام محرم می‌پردازند.

«حسین سهرابی» متولد۱۳۵۵ و کارمند روابط عمومی دانشگاه لرستان است که از سال۱۳۶۸ به‌ عنوان شاگرد در کنار مداح بزرگ لرستان مرحوم حاج حبیب نیکنام به ذکر مصیبت برای اهل پیامبر در هیئت بزرگ محله پشت بازار می‌پردازد.

به بهانه فرارسیدن دهه ی محرم با این ذاکر اهل‌بیت(ع) به گفت‌وگو نشسته‌ایم که شرح آن در ذیل آمده است:

اولین مداحی که به صورت رسمی انجام دادید کی و کجا بود؟

اولین ذکر مصیبتی که گفتم هنگامی بود که تنها ۱۳ ساله بودم چنانکه در سال ۶۸ در مراسم رحلت امام(ره) که در خرم‌آباد برگزار شد به مداحی و نوحه خانی در میان مردمی که عزادار رهبر فرزانه انقلاب بودند پرداختم.

چگونه به عنوان مداح هیئت پشت بازار انتخاب شدین؟

سال ۶۸ مرحوم حاج حبیب نیکنام مرا به عنوان شاگرد خود انتخاب کرد و من تا سال ۸۲ در جوار ایشان به مداحی می‌پرداختم و بعد از فوت ایشان بزرگان هیئت پشت بازار مرا به عنوان مداح این هیئت انتخاب کردند.

در مورد هیئت پشت بازار برایمان بگوئید؟

 هیئت محله بزرگ پشت بازار  یکی از بزرگ‌ترین هیئات مذهبی کشور است که اکثریت اعضای آن را جوانان تشکیل می‌دهند و به‌صورت کاملاً مردمی اداره می‌شود؛ این هیئت وابسته به هیچ نهاد و یا ارگانی نیست و تنها به عشق آقا اباعبدالله(ع) در محله پشت بازار بیش از ۹۰ سال است که به فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی می‌پردازد.

  معیار شما برای انتخاب نوحه و شعرهایتان چیست و به چه سبکی مداحی می‌کنید؟

 سالانه بیش از ۱۰ نوحه توسط شاعران بزرگ خرم‌آباد برای مداحی در ایام محرم به من معرفی می‌شود اما معمولا نوحه‌ای را انتخاب می‌کنم که اولا در آن به بحث مقتل خوانی توجه شود ثانیا حس کنم که با خواندن آن پیام عاشورا به مخاطب نسل جوان منقل می‌شود اما مهمترین ویژگی نوحه‌هایی که انتخاب می‌کنم رعایت کردن سبک مداحی اصیل خرم‌آبادی و دور بودن از سبک‌های ترانه‌های شاد است زیرا معتقدم این نوع مداحی‌ها به فرهنگ عزاداری مردم لرستان آسیب می‌رساند.

 نظرتان در مورد برخی سبک‌های جدید مداحی‌ که امروز باب شده چیست؟

 نوع مداحی خرم‌آباد به سبک همان سینه‌زنی هیئتی است ولی امروزه بیش‌تر مداحی‌ها سلیقه‌ای شده است؛ مداحی باید حال و هوای نوحه و روضه داشته باشد و با موسیقی فرق کند چراکه نوحه می‌بایست مارا به یاد مصیبت‌های کربلا بیندازند اما در برخی از مداحی‌ها ریتم‌ها به‌قدری تند است که ما را به یاد  موسیقی‌های غربی می‌اندازد.

 متاسفانه طی سال‌های اخیر فرهنگ‌های غلطی در برخی از هیئت‌ها باب شده مانند برخی از افراد که هنگام سینه‌زنی به هوا می‌پرند که اصلاً مناسب نیست و حتی رهبر معظم انقلاب و خیلی از علما نیز با این نوع عزاداری‌ها مخالف هستند.

 یک مداح چگونه باید رفتار کند؟

 یک مداح در طول عمر خود کسی  است که دم از وفای شهدای دشت کربلا می‌زند و ایثار،شهادت،جوانمردی و تمام ویژگی‌های یک انسان کامل را در نوحه‌هایش بیان می‌کند باید خودش هم از آن درس بگیرد.

یک مداح ابتدا باید به آنچه می‌گوید عمل کند تا جوانانی هم که به فعالیت مذهبی علاقه‌مند هستند به این سمت گرایش پیدا کنند.

در مورد فرهنگ گل‌مالی که قرن‌هاست در لرستان اجرا می‌شود توضیحاتی بفرمایید؟

گل‌مالی کردن یکی از حرکت‌های فرهنگی قوم لر در عزاداری‌ها است؛ چنانکه از زمان‌های دور در هنگام از دست دادن عزیزی، مردم به شانه‌های خود گل می‌مالند اما این فرهنگ در مراسم روز عاشورا نیز به یاد شهدای دشت کربلا و حزن حضرن زینب که در روز عاشورا با نشستن گرد غبار بر صورتش و روان شدن اشک‌هایش حالتی مانند گلمالی کردن به وجود آمد و ریشه این فرهنگ همین اتفاق است.

بر اساس گفته‌ها روزی چشم عالم ربانی آیت‌اله بروجردی درد می‌کند و ایشان ذره‌ای از گل عزاداران عاشورایی را بر چشم خود می‌گذارد و بر اساس شنیده‌ها تا اخر زندگی ایشان حتی از عینک نیز استفاده نکردند.

Play
Current Time0:38
/
Duration Time1:08
Loaded: 0%
Progress: 0%
۰:۳۸
Fullscreen
۰۰:۰۰
Mute

آیا برای مداحی کردن در ایام محرم هزینه‌ای دریافت می‌کنین؟

بیش از ۲۹ سال است که مداحی کرده و در این دوران نه تنها هزینه‌ای برای مداحی دریافت نکرده‌ام بلکه خود نیز در حد وسع خود هزینه‌ای برای بهتر برگزار شدن مراسم دهه محرم پرداخت کرده‌ام.

با شناختی که از مداحان سنتی شهر خرم‌آباد دارم هیچکدام از این بزرگواران برای مداحی در ایام محرم هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه چیزی که باعث شده بیش از چند دهه در این حوزه فعالیت کنند عشق به اباعبداله است.

 کدام‌یک از نوحه‌هایتان را بیش‌تر از همه دوست دارید؟

 در طی این سال‌ها تعداد زیادی نوحه خوانده‌ام اما در میان آن‌ها به نوحه «مالگه مالگه» علاقه زیادی دارم؛

مالگه مالگه بردنه        و نوک نیزه سرته

اسیری بردن و شام      عیال در و درته

و خاک خی کشین    او نازنین اکبرته

دست د  تن سوا کردن    عباس نام اورته

العطش اطفالت       بلند گرت د خیمه یا

حرمله نشو گردت   حلق علی اصغرته

گلیات غرقه د خی     برینه سر و چمنت

د گودال قتل گاه د زیر سم اسبیا     پامال کردن گل نازو یاس نسرتنه

 در پایان نظرتان در خصوص بصیرت سیاسی یک مداح چیست؟

قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) یک قیام سیاسی بوده است؛ امام حسین برای احیای امربه‌معروف و نهی از منکر و برپایی نماز قیام کرد لذا  نباید سیاست مذهبی را با سیاست حکومتی قاطی کنیم؛ خیلی از مخالفان امام حسین(ع) نماز می‌خواندند و حافظ قرآن بودند، کسی که سر از تن حضرت اباعبدالله (ع)جدا کرد به فرموده مقام معظم رهبری همان جانباز جنگ صفین  است که تا مرز شهادت هم پیش رفت؛ لذا یک مداح نیز باید بر درس گیری از این واقعیات تاریخی بصیرت کافی داشه باشد.

 انتهای پیام/