آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار » اخبار ویژه » تازه ترین اخبار
کد خبر : 5471
سه شنبه - ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳

بلاتکلیفی ۱۵ ساله بیمارستان نیمه کاره؛ حال مهرگان ناخوش است

بیمارستان مهرگان یکی از پروژه‌های نیمه تمام در خرم‌آباد است که شهروندان پس از ۱۵ سال بلاتکلیفی کماکان منتظر تکمیل و افتتاح آن هستند.

به گزارش وارک نیوز بیمارستان مهرگان یکی از پروژه‌های حوزه درمان است که توسط بخش خصوصی در حال ساخت بوده اما با وجود گذشت حدود ۱۵ سال تاکنون تکمیل نشده‌ است.

سرمایه‌گذار پروژه معتقد است؛ عدم‌حمایت مسئولان و فراهم نبودن شرایط برای اعطا تسهیلات همچنین کارشکنی بانک ملت مانع تکمیل بیمارستان شده است.
در حال حاضر سه دنگ از بیمارستان در تملک بانک ملت قرار دارد و از سوی دیگر تکمیل بیمارستان نیازمند اعتباری حدود ۴۰ میلیارد تومان است و اگر اعتبار موردنیاز تأمین نشود دور از انتظار نیست که بیمارستان مهرگان نیز همچون هتل صخره‌ای و کتابخانه مرکزی به نماد توسعه‌نیافتگی خرم‌آباد تبدیل شود.

وجود منظره نامطلوب و دلگیر پروژه

یکی از شهروندان خرم‌آبادی می‌گوید: مشاهده ساختمان‌های نیمه‌کاره و رها شده در خرم‌آباد چشم‌انداز نامطلوبی ایجاد کرده ما در همسایگی بیمارستان مهرگان هستیم سال‌ها است با ساختمان نیمه کاره‌ای مواجه هستیم اما خبری از افتتاح نیست و به نظر می‌رسد قرار نیست این پروژه تکمیل شود.

«مرتضی رحیمی» می‌افزاید: امیدوارم مسئولان راهکاری برای تعیین تکلیف پروژه‌هایی از این دست بی اندیشند؛ به‌ویژه پروژه‌های حوزه درمان که با سلامت مردم سر و کار دارند.

عدم تکمیل پروژه پس از ۱۵ سال

مدیرعامل بیمارستان مهرگان خرم‌آباد نیز می‌گوید: زمین بیمارستان مهرگان را سال ۸۱ خریداری کردیم و اواخر ۸۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد اما پس از حدود ۱۵ سال تاکنون به بهره‌برداری نرسیده؛ در صورتی که این بیمارستان با یک‌پنجم هزینه‌ای که در حال حاضر نیاز دارد می‌توانست ۵ سال پیش تکمیل شود.

«سید نعمت‌الله شاهرخی» عنوان می‌کند: تعداد تخت بیمارستانی استان نسبت به نرم وزارت بهداشت پایین است و بیش از یک هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی کم داریم؛ همین مسئله باعث شده در مواردی در بخش دولتی و بخش خصوصی خدمات غیراستانداردی ارائه شود این درحالی است که بیمارستان مهرگان ۱۰۰ تختخوابی است؛ یعنی ۹۶ تخت بیمارستانی و حدود ۱۰ تا ۱۲ تا هم‌تخت اورژانسی دارد که می‌تواند بخشی از این کمبود را پوشش دهد.

شاهرخی با اشاره به اینکه زمین بیمارستان ۵ هزار متر مربع است، عنوان می‌کند: اما زیربنای آن ده هزار متر مربع است، قرار بود بیمارستان در یازده طبقه ساخته‌شود و فونداسیون آن بسیار مستحکم است و حتی پیش‌بینی ما به شکلی بود که بالگرد امداد بتواند روی سقف آن فرود بیاید.

وی ادامه می‌دهد: به دلایل برخی مشکلات بیمارستان در ۵ طبقه ساخته شد که زیرزمین و همکف و طبقه اول هرکدام از زیربنایی دوهزار و صد متری برخوردار هستند، طبقه دوم حدود یک هزار و سیصد متر و طبقه آخر نیز یک هزار و ۱۵۰ متر است البته در صورتی که شرایط مهیا باشد می‌توان بیمارستان را به یازده طبقه افزایش داد.

پیشرفت فیزیکی پروژه

شاهرخی در خصوص پیشرفت فیزیکی پروژه نیز بیان می‌کند: طبقه زیرزمین و همکف از پیشرفت فیزیکی ۹۶ درصد پیشرفتی برخوردار است، طبقه سوم ۷۵ درصد، طبقه چهارم ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی اما در طبقه پنجم کاری صورت نگرفته‌است و در مجموع پروژه بالای ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل بیمارستان مهرگان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد تومان برای ساخت پروژه هزینه شده است، عنوان می‌کند: در شرایط فعلی حدود ۴۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل بیمارستان نیاز بوده که قرار است ۲۰ میلیارد آن در قالب تسهیلات پرداخت شود و مابقی هم آورده سهامداران باشد.

وی می‌گوید: در خصوص پرداخت تسهیلات بیست میلیارد تومانی که درخواست کرده‌ایم کارگروه شهرستان و استان آن را تأیید کرده همچنین کمیته ملی وزارت بهداشت موافقت کرده  است و در حال حاضر در کمیته ملی وزارت کار و امور اجتماعی است و طبق وعده‌ای که داده‌اند ممکن است ظرف دوماه آینده پرداخت شود.

شاهرخی معتقد است؛ اگر مسئولان استان در بخش پرداخت تسهیلات و مباحث دیگر جدیت داشته باشند ظرف یک سال و نیم تا دوسال آینده مهرگان تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

به گفته شاهرخی در صورت بهره‌برداری از بیمارستان مهرگان ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم مشغول به کار می‌شوند که این غیر از پزشکانی است که در بیمارستان مشغول می‌شوند.

گلایه خلف وعده و تخلف بانک

مدیرعامل بیمارستان مهرگان در بخش دیگری از صحبت‌هایش تخلف و کارشکنی بانک ملت و ثبت را از دلایل عدم تکمیل پروژه عنوان می‌کند و می‌گوید: بانک ملت یکی از عواملی است که پروژه به این حال‌وروز افتاده و مدارک ان موجود است و در هر مرجعی حاضر به ارائه مدارک هستیم؛ یکی از موارد بحث میزان تسهیلات پرداختی است که ما از محل بند «ل» تبصره سه بودجه و اعتبارات زودبازده یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دریافت کرده‌ایم درحالی‌که بانک مدعی است که مبلغ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است.

شاهرخی اضافه می‌کند: موضوع دیگر اینکه قرارداد ما با بانک ده ساله بوده اما بانک قبل از اتمام قرارداد آن را به اجرا گذاشته است در حالی که قبل از به اجرا گذاشتن باید به ما اعلام می‌کردند زیرا آدرس بیمارستان در قرارداد قید شده بود؛ بحث دیگر نرخ بهره تسهیلات است که در ابتدا ۴ تا ۸ درصدی بود اما سال ۹۰ بانک بدون اینکه به ما اعلام کند بهره ۲۸ درصدی را محاسبه کرده همچنین دیرکرد و سود را هم حساب کرده‌اند درحالی‌که قرارداد ما ده ساله بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر نیز به سازمان بازرسی شکایت کرده‌ایم و درصورتی که نتیجه‌ای حاصل نشود از طریق دادگاه پیگیر خواهیم شد زیرا مستنداتی در اختیار داریم که بانک ملت تخلف کرده است.

شاهرخی در پایان عنوان می‌کند: بیمارستانی که با ۶ میلیارد هزینه می‌توانستیم آن را راه‌اندازی کنیم حالا با ۴۰ میلیارد تومان هم نمی‌شود؛ اما سهامداران بیمارستان تلاششان تکمیل بیمارستان بوده و مصداق این ادعا هم آورده‌ای است که به حساب بیمارستان واریز کرده‌اند.

 در بحث منابع مالی نمی‌توانیم ورود کنیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز با اشاره به این مطلب که تکمیل بیمارستان مهرگان از نگاه ما بسیار مهم است، تأکید می‌کند: با توجه به کمبود تخت بیمارستانی که در استان با آن مواجه هستیم افزایش تخت‌های بیمارستانی ضروری است؛ بیمارستان مهرگان نیز که توسط بخش خصوصی در حال احداث است چند سال پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده اما به دلایل عدم تأمین منابع مالی تاکنون تکمیل نشده است که ما به‌عنوان بخش دولتی نمی‌توانیم ورود کنیم.

«کوروش ساکی» می‌گوید: بیمارستان از نظر مکانی در جای بسیار مناسبی ساخته شده و در حال حاضر نیز به شکلی است که میزان تخت بیمارستان در سرانه تخت استان لحاظ شده است؛ در همین راستا در چندین جلسه رفع مشکل بیمارستان حضور داشته و از تکمیل بیمارستان حمایت کرده‌ایم زیرا معتقدیم تکمیل آن باری از مشکلات درمان استان را کم می‌کند.

 به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت بخش درمان و سلامت شهروندان نیاز است متولیان امر نسبت به تکمیل پروژه‌هایی از این دست اقدام کنند، هر چند بیمارستان مهرگان متعلق به بخش خصوصی است اما تکمیل آن افزایش فضای فیزیکی و تعداد تخت بیمارستانی استان را به دنبال دارد.

گزارش از نسرین صفربیرانوند